عصر خودرو

پیش‌بینی‌ای از وضعیت میان مدت بورس

قیمت سهام چطور تعیین می‌شود؟

عصر بازار: مدیر عامل کارگزاری فیروزه‌آسیا با اشاره به عوامل مختلفی که باعث منفی شدن شاخص بورس اوراق بهادار در هفته اخیر شدند،‌ عنوان کرد: اما آن‌چه بیش از هر عاملی قیمت‌های سهام را در بازار سرمایه تعیین می‌کند، انتظارات از آینده است.

قیمت سهام چطور تعیین می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، مجید پورنعمت گفت:‌ بازار سرمایه تحت تاثیر موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در روز‌های قبل از ضرب‌الاجل با توجه به اخبار دریافتی از مذاکرات روند روبه رشدی را تجربه کرد؛ به‌نحوی که قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها با رشد حدود 20 درصدی مواجه شد.

    پورنعمت خاطرنشان کرد: پیش از توافق،‌ بسیاری از فعالان بازار با توجه به امیدواری نسبت به نتایج مذاکرات هسته‌ای، اقدام به خرید کردند که این مساله موجب رشد قیمتی سهام در دوران منتهی به ضرب‌الاجل مذاکرات شد.‌ همچنین این افزایش موجب شد بسیاری از فعالان حقوقی بازار، با توجه به شرایط منفعلی که در سال گذشته به‌دلیل پایین‌تر بودن قیمت سهام نسبت به بهای تمام شده خود داشتند، جهت عرضه سهام موجود در پرتفوی خود انگیزه‌ بیش‌تری داشته باشند. بنابراین بر خلاف انتظارات موجود در روز بعد از توافق، عرضه‌ها از سوی حقوقی‌ها و بعد از آن حقیقی‌ها به‌دلیل این‌که در نقطه سود قرار داشتند، لحظه به لحظه افزایش یافت.

    او افزود: افزایش این نگرانی‌ها باعث شد تفسیرهای متفاوت از توافق ایران و 5+1 و نیز موضوعات داخلی از قبیل مشکلات بانک‌های کشور، تجربه توافق لوزان در بازار سرمایه و زمان‌بر بودن اثرات ناشی از توافق بر اقتصاد کشور ارائه شود. به همین علت این عرضه‌ها روند روبه‌رشدی به‌خود گرفت. به‌نحوی که بسیاری از شرکت‌ها، بازده خود را در یک دوره کوتاه‌مدت، پس گرفتند.

    این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد:‌ این رفتارها در حالی شکل می‌گیرد که بسیاری از کشورهای دنیا در حال مذاکره با ایران برای ورود به بازارهای کشور هستند و قطعاً بازار سرمایه ایران نیز بعد از یک دوره چندین ساله از پتانسیل بسیار بالایی جهت جذب سرمایه‌های خارجی برخوردار است. بر کسی پوشیده نیست که حل مشکلات اقتصادی کشور در حوزه‌های مختلف نیازمند انجام سیاست‌های درست پولی و مالی در یک دوره زمانی میان‌مدت است. اما آن‌چه بیش از هر عاملی قیمت‌های سهام را در بازار سرمایه شکل می‌دهد، انتظارات از آینده است.

    پورنعمت افزود: بنابراین به‌نظر می‌رسد صرف‌نظر از نوسان‌های کوتاه‌مدت بورس که در چند روز اخیر باعث تعجب همگان شده‌است، وضعیت در یک دوره میان‌مدت با فرض حفظ و تداوم شرایط ایجاد شده در حوزه‌های مختلف سیاسی و بین‌الملی بسیار مثبت ارزیابی می‌شود.

    او افزود: در چنین شرایطی زمانی می‌توان به جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی امیدوار بود که یک مطالعه دقیق و همه‌جانبه در خصوص بازار سرمایه صورت می‌پذیرد. به‌نحوی که بتوان در وهله اول با بازنگری و تسهیل در برداشتن موانع موجود برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی اعتماد و اطمینان سرمایه‌گذاران را به این بازار افزایش داد. همچنین می‌توان مطالعه بازارهای بین‌المللی و تلاش برای همگون‌سازی بازار سرمایه در سطح بین‌الملی، مطالعه و بازنگری در قوانین و مقررات بازار سرمایه و حتی قانون تجارت و هموارسازی ورود سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه ایران، توسعه ابزارهای نوین مالی، ارائه خدمات در سطح بین‌المللی، ارائه تضامین کافی برای سرمایه‌گذاران خارجی را به‌‌ عنوان مهم‌ترین عوامل موجود در جذب سرمایه‌گذاران نام برد.

    مدیرعامل کارگزاری فیروزه آسیا یادآور شد: به هر حال نگرانی میان‌مدت بابت از دست رفتن نقدینگی از بازار سرمایه وجود ندارد، زیرا با توجه به پتانسیل‌های موجود در این بازار و سیاست‌های دولت برای نقدینگی جایگاهی غیر از بازار پول و سرمایه نمی‌توان برای ورود سرمایه‌ها متصور شد.

    برچسب ها