عصر خودرو

رئیس سازمان بنادر اعلام کرد:

آخرین وضعیت تجارت دریایی در ایام کرونایی+ اقدامات بهداشتی

عصر بازار- رئیس سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که با وجود شیوع ویروس کرونا و کاهش سرعت عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر، میزان تجارت دریایی کاهش پیدا نکرده و روند افزایشی آن تا پایان امسال نیز ادامه خواهد یافت.

آخرین وضعیت تجارت دریایی در ایام کرونایی+ اقدامات بهداشتی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و بسته شدن مرز کشورهای مختلف و گسترش فعالیت و نظارت قرنطینه‌های بهداشتی در مرزهای کشور بسیاری از بخش‌های اقتصادی با کاهش فعالیت مواجه شدند. اما محمد راستاد - معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان بنادر و دریانوردی - در این باره  گفت: تجارت دریایی ایران در این هفته‌ها همچنان روند رو به رشد خود را حفظ کرده است و به طور کلی می‌توان گفت همچنان نسبت به سال گذشته روند رو به رشد و مثبتی داریم و مسلما تا پایان امسال این روند رو به رشد ادامه خواهد داشت.

    وی افزود: از نظر حجم تخلیه و بارگیری بنادر هفت درصد رشد را نسبت به بازده زمانی مشابه در سال گذشته تجربه کرده‌ایم و براساس آخرین آمارها واردات غیر نفتی ما از بنادر 25 درصد و صادرات غیر نفتی حدود دو درصد افزایش داشته است و در حوزه تردد کشتی‌ها نیز روند رو به رشدی داشته‌ایم.

    رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چگونه در زمانی که کرونا باعث شده بسیاری از حوزه‌ها و صنایع زیان ببینند و فعالیت‌شان کمتر شود شما ادعای افزایش و رشد تجارت دریایی را دارید؟ گفت: بیش از 98 درصد تجارت دریایی ایران از طریق ناوگان اقیانوس‌پیما انجام می‌شود که این ناوگان به روال عادی و سابق خود و البته با رعایت تمامی اقدامات و ملزومات بهداشتی در راستای مقابله با ویروس کرونا ادامه می‌دهد و سهم اندک ناوگان سبک سنتی تاثیر چندانی روی تجارت دریای ما نمی‌گذارد.

    راستاد اضافه کرد: شاید سرعت تخلیه و بارگیری کشتی‌ها به ویژه در حوزه ناوگان سبک سنتی کاهش پیدا کرده باشد  که البته ناشی از اجرا و نظارت دقیق بر اجرای ملزومات بهداشتی پیشگیرانه از شیوع ویروس کرونا است اما روند تجارت دریایی ما همچنان مانند روال سابق در حال انجام است.

    معاون وزیر تصریح کرد: با وجود این که در پی شیوع ویروس کرونا محدودیت‌های برای تردد کشتی‌ها و عملیات تخلیه و بارگیری ایجاد شده اما همه تلاش خود را می‌کنیم که مبادلات کالایی و تجارت دریای ایران مانند روال سابق ادامه پیدا کند و اگر سرعت تجارت دریایی به ویژه از طریق ناوگان سبک سنتی کاهش پیدا کرده به دلیل این است به عنوان مثال قرنطینه‌های بهداشتی اجاره پهلوگیری به کشتی‌ها را در یک زمان نمی‌دهند و باید کشتی مورد نظر تخلیه یا بارگیری خود را انجام دهد سپس کشتی دیگر پهلوگیری خود را برای این کار انجام دهد.

    وی اعلام کرد: از دیگر اقدامات بهداشتی انجام شده این است که در زمان پهلوگیری کشتی تا زمانی که نمایندگان وزارت بهداشت وارد کشتی نشوند و برای ورود یا خروج از این کشتی تاییدیه صادر نکنند هیچ اقدامی انجام نخواهد شد، چرا که همه خدمه کشتی و محموله‌ها و خود کشتی مورد تست و ارزیابی قرار گرفته و پس از آن اجازه تخلیه یا بارگیری برای آن کشتی صادر می‌شود. البته برای کشتی‌های اقیانوس پیما به دلیل آن که در اغلب آنها فرصتی برای پیاده و یا سوار شدن به کشتی وجود ندارد چنین الزامات سختگیرانه‌ای انجام نخواهد شد و تخلیه و بارگیری از کشتی بدون نیاز به ورود و یا خروج از آن انجام خواهد شد.

    رئیس سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در پایانه‌های مسافری دریای و تمامی عملیات‌ دریای انجام شده نظارت کامل برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از سوی نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود و همه ابنیه، شناورها و پایانه‌های مسافری دریای مرتبا ضدعفونی می‌شوند و پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده به دقت رعایت می‌شود و آموزش‌های مناسبی به مردم و نیروهای خود در پایانه‌های مسافری دریایی می‌دهیم.

    برچسب ها