عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری رضوی:

ریسک های اصلی از بازار دور شده است

عصر بازار- مدیرعامل کارگزاری رضوی، سال ۹۵ را بهتر از سال جاری برای صنایع و بازار سرمایه توصیف کرد و گفت: با ورود سرمایه گذاران خارجی، کاهش هزینه ها، تسهیل در واردات مواد اولیه و رفع تحریم های بانکی به نظر می رسد که شرکت ها در سال ۹۵ این گشایش ها را به شکل عینی لمس خواهند کرد .

ریسک های اصلی از بازار دور شده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، کمال خانزاده گفت:  همان گونه که پیش بینی می شد، بعد از برجام گروه های خودرویی و بانکی روند صعودی در پیش گرفتند  و الان هم این وضعیت ادامه دارد. به نحوی که طی دو سه ماه آینده، شرایط اکثر صنایع همچنان رو به بهبود خواهد بود و بازار به مرور زمان به ثبات می رسد.

    وی افزود:   زمانی که  بانک ها به سوئیفت وصل شوند، شرایط درآمدی آنها بهتر خواهد شد؛ همچنین گروه خودرویی به خاطر برنامه افزایش سرمایه و مذاکراتی که با خارجی ها دارند،  روند مثبت اما ملایمی را طی خواهند کرد .

    به گفته خانزاده، تجهیزاتی ها  هم به دلیل دریافت طلب از پیمانکاران، روندی مثبت و صعودی را تجربه می کنند و سایر صنایع به خاطر کاهش هزینه واردات مواد اولیه و گشایش های اعتباری، شرایط مساعدی را پیش رو خواهند داشت.

    وی اظهار داشت: البته بازار در دو سه هفته اخیر تا حدودی هیجاناتی را هم پشت سر گذاشت اما از این به بعد سهامداران و سرمایه گذاران باید با دید بازتر سهام را بررسی و سپس سرمایه گذاری کنند؛ به اضافه اینکه باید سهامداری کنند .

    مدیرعامل کارگزاری رضوی افزود: از این به بعد اگر کسی می خواهد سودی از بازار سرمایه عاید خود کند، باید از فضای سفته بازی فاصله بگیرد و با دید سرمایه گذاری چندین ماهه و حتی یکساله به این بازار  نگاه کند .

    وی در پاسخ به این سوال که چه مقدار از روند فعلی واقعیت و چقدر ناشی از هیجان است، گفت: با توجه به اینکه این روزها قیمت ها قیمت های جذابی هستند و ارزش بازاری شرکت ها هنوز نسبت به روزهای طلایی گذشته پایین است،  فضا تا حد زیادی واقعی است و خیلی ها ترجیح می دهند از هم اکنون برای خرید اقدام کنند .

    خانزاده ادامه داد: ممکن است 50-40 درصد به قصد  نوسان گیری این کار را انجام دهند و مابقی با این دید که در 7-6 ماه آینده بازدهی خوبی خواهند گرفت، سرمایه گذاری  کنند ؛ به همین خاطر  قیمت ها الان ، هم برای داخل و هم برای خارج  قیمت های خوبی است .

    مدیرعامل کارگزاری رضوی با بیان اینکه بازار آرام آرام دارد به سمت تحلیل و مقایسه با بورس ها و شرکت های منطقه ای حرکت می کند، گفت: سرمایه گذاران در حال حاضر وضعیت  تک تک شرکت ها و صنایع را  با بورس  هایی همچون استانبول یا دبی مقایسه می کنند؛ به همین خاطر می بینند که قیمت ها یک چهارم و حتی یک پنجم آنجاست.

    وی افزود: البته درآمد اینها در مقایسه با آنها کمتر است اما به هرحال، گشایش ها که اتفاق بیفتد، مثلا در گروه های بانکی، خودرویی و بسیاری از صنایع دیگر  به نظر می رسد قیمت ها به قیمت های بورس های منطقه نزدیک خواهد شد.

    خانزاده بیان کرد: وقتی بالاخره آن ریسک های اصلی از بازار اقتصاد کشور دور شده ، گشایش ها اتفاق افتاده و شرایط ورود خارجی ها تسهیل شده، بازار باید P/E  خوبی داشته باشد . از این طرف با افزایش P/E  ، مجددا سوددآوری و EPS شرکت ها هم افزایش خواهد یافت و  شرکت ها به طور خودکار ، یک روند صعودی ملایم طی یکی دوماه آینده تجربه خواهند کرد.

    وی در پاسخ به این سوال که سهامداران برای پرهیز از ایجاد حباب در قیمت ها، چه رویه ای را باید در پیش بگیرند ، گفت : طی دو سه سال گذشته بیشتر سهامداران و سرمایه گذارانی که به ویژه در نیمه دوم سال 92  به بازار سرمایه پیوسته اند، زیان های سنگینی دیده اند و الان همگی مترصدند که با همین نوسانات کوتاه، حداقل آن ضررهای قبلی را کمتر کنند یا به صفر برسانند. 

    خانزاده در عین حال افزود: بعد از سپری شدن این دوره، سهامداران باید با نگاه به اقتصاد داخلی، برنامه و بودجه و شرایط فعلی صنعت در دنیا برنامه ریزی کنند و روی سهم های بنیادی که چشم انداز خوبی دارد و در روزهای آتی  سودآوری خوبی دارد، سهامداری کنند. لذا سهامداران لازم است صبور باشند و با چشم باز و تحلیل صحیح جلو بروند تا بتوانند در ماه های آینده بازدهی خوبی به دست آورند . 

    مدیرعامل کارگزاری رضوی با بیان اینکه  اکثر صنایع از جمله پتروشیمی ها، بانکی ها ، خودرویی ها، چشم انداز خوبی خواهند داشت،  گفت: به نظر می رسد قیمت جهانی نفت هم رفته رفته روند صعودی به خود  گیرد و احتمال افزایش آن تا 35 و 40 دلار وجود دارد؛  به تبع آن اکثر شرکت های پتروشیمی که هم اکنون با کمتر از ظرفیت خود کار می کنند، به شرایط گذشته خود برمی گردند و شرایط صادرات آنها فراهم خواهد شد .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها