عصر خودرو

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

عصر بازار- مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته بررسی شد.

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

    افزایش شفافیت و نقدشوندگی با فروش تعهدی / فروش تعهدی با 8 نماد آغاز به کار کرد

    عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، بهبود وضعیت نقدشوندگی سهام در بازار سرمایه کشور را از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی ابزار فروش تعهدی دانست. حسن امیری، امروز در آیین رونمایی از ساز و کار فروش تعهدی در بورس تهران اظهار داشت: سازمان بورس و اوراق بهادار، دو کارکرد مهم افزایش شفافیت و تقویت نقدشوندگی را  را در طراحی و راه‌اندازی ابزارهای جدید دنبال می کند.

    تقویت بورس، کلید کنترل بازار های غیر مولد

    عضو کمیسیون برنامه و بوجه مجلس گفت: مردم می‌توانند با سرمایه‌های اندک خود در بورس به خرید سهام اقدام کرده و به این ترتیب تقاضاهای کاذب و بی‌مورد، برخی بازارها از جمله ارز را درگیر نوسانات نمی‌کند. نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سرمایه گذاری در بورس از امنیت بالایی برخوردار بوده و هیچ احتمالی مبنی بر متضرر شدن مردم در نتیجه اعتماد به آن وجود ندارد، تصریح کرد: رشد شاخص سهام در بورس نیز در ماه های اخیر تاییدی بر همین ادعا است.

    سرریز نقدینگی در بورس با رکود بازارهای موازی

    مدیرعامل کارگزاری آینده نگر خوارزمی، افت جذابیت بازارهای موازی را  موجب تزریق نقدینگی قابل توجه به بازار سرمایه دانست. حسن قاسمی با اشاره به فعالیت بازار سرمایه طی سال جاری گفت: معاملات در بورس، امسال تحت تاثیر رشد نرخ دلار سال 97 روزهای مثبتی را به خود دید و تداوم این فاکتور در کنار رکود بازارهای موازی، روال فعلی یعنی سبز رنگ بودن تابلو معاملات را با شیب ملایم ادامه خواهد داد.

    «فروش تعهدی» ابزار بازار دو طرفه

    مهدی سوری گفت: زمانی که شاخص منفی می‌شود، سرمایه‌ها خارج شده و به سمت بازارهای دیگر می‌رود و در نتیجه عمق بازار کاهش پیدا می‌کند. بنابراین برای حفظ سرمایه در بازار، لازم است که ابزارهای دو طرفه در آن وجود داشته باشد، البته این ابزارها باید پختگی لازم را داشته باشند. برای مواجهه با این موضوع در بازارهای مالی دنیا، ابزارهایی مانند «فروش استقراضی» وجود دارد. این کارشناس در خصوص اختیار فروش گفت: در اختیار فروش این قضیه برعکس است؛ به طور مثال، اختیار فروش سهمی را برای سال بعد می خرید که این اختیار را داشته باشید که این سهم را سال بعد دو هزار تومان بفروشید. حالا اگر قیمت بازارِ این سهم، ارزان و 100 تومان شده باشد، شما چون اختیار فروش را با دو هزار تومان دارید، از ابن تفاوت قیمت سود بسیار خوبی به دست می آورید، پس این ابزارهای دو طرفه قبلا هم وجود داشته است.

    FATF تاثیری بر روند معاملات بورس ندارد

    یک کارشناس بازار سرمایه گفت: خبر خروج ایران از FATF به شدت باعث ایجاد هیجان در آغاز معاملات روز گذشته بازار سرمایه و روند منفی شاخص بورس شد، اما با افزایش نرخ ارز، روند بازار تحت تاثیر قرار گرفت و وارد مدار افزایشی شد. نوید قدوسی به نوسان شاخص بورس در ابتدای معاملات روز گذشته بازار اشاره کرد و گفت: دیروز بازار معاملات خود را منفی آغاز کرد اما با گذر زمان تغییر مسیر داد و به سمت روند افزایشی پیش رفت.

    بازار سرمایه تک بعدی نیست

    مدیرعامل کارگزاری ملل پویا، سال 98 را سال استثنایی در طول عمر بازار سرمایه دانست و گفت: با توجه به رشدی که شاخص و نرخ سهام شرکت‌ها به خود دیدند، سالی شکوفا در راستای عمیق شدن بورس را تجربه کردیم. کمال خانزاده بیان کرد: کنترل و آمادگی بورس در مقابله با رفتارهای هیجانی باعث شده که سهامداران خرد از هر گروهی تابلو معاملات روزانه را زیر سلطه خود درآورند.

    تسریع افزایش سرمایه ها با تسهیلات جدید سازمان بورس / ابزار فروش تعهدی نیاز بازار امروز

    مدیر عامل شرکت توسعه گوهران امید در خصوص این ابزار معاملاتی بیان داشت: ابزار معاملاتی فروش تعهدی یا همان short selling توسط سازمان بورس و اوراق بهادار طراحی شد تا در شرایط منفی نیز با دو طرفه کردن بازار، موجب کسب سود برای فعالان حرفه ای شده و سرمایه گذاران بتوانند از این پتاسیل استفاده کنند. سیاوش وکیلی در خصوص دیگر اقدامات برای رونق بازار سرمایه بیان داشت: بحث افزایش سرمایه از محل صرف سهام نیز یکی دیگر از مباحثی است که در دستور کار سازمان بورس قرار گرفته و اجرای آن تسریع پیدا کرده است .

    دگردیسی اقتصادی به سمت بازار سرمایه محوری/توسعه بازار با ابزار فروش تعهدی

    عضو شورایعالی بورس در خصوص ابزار فروش تعهدی اظهار داشت: توسعه ابزارهای مختلف سرمایه گذاری در بازار سرمایه در دو سه سال گذشته بی نظیر بوده و یکی از این ابزارها، ابزار فروش تعهدی است که در روزهای منفی بازار نیز می تواند برای یک سهامدار موفق کسب سود کند. شاهین چراغی در این خصوص بیان داشت: کاربرد این ابزار به این گونه است که سرمایه گذار متعهد می شود تا سهامی را که فروخته شده، از بازار بخرد و برگرداند؛ در واقع سهم را قرض نمی گیرد، بلکه متعهد به خرید و بازگرداندن آن می شود. از نظر عقد وکالت، این روش قابل قبول ترین شکلی است که می تواند برای فروش تعهدی اتفاق بیفتد.

    تغییر ذائقه بازار به سمت شرکت های کالا محور

    مدیرعامل تامین سرمایه نوین، از تغییر ذائقه بازار به سمت شرکت های کالا محور خبر داد. ولی نادی قمی اظهار داشت: در مدت 11 ماه گذشته ، نرخ آزاد ارز رشد کرده  و شاهد نزدیک شدن نرخ نیمایی به نرخ بازاری هستیم. همچنین از ابتدای زمستان سال جاری و طی مدت دو ماه ، نرخ نیمایی ارز بیش از  14 درصد رشد کرده است. از طرف دیگر قیمت مواد خام در بازارهای جهانی تا حدودی رشد داشته است که این موضوعات بازیگران بازار سرمایه را به سمت شرکت های کالا محور سوق داده است.

    پوشش ریسک بیشتر در گرو ابزارهای جدید

    مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه بیان داشت: بازار سرمایه طی معاملات سال جاری تحت تاثیر شاخصه هایی مانند نرخ تورم و دلار با رشد قابل توجهی همراه شد که البته این میزان رشد بی سابقه بود. محمدعلی شریفی نیا آشنایی بیشتر مردم با بازار سرمایه را یک گام مثبت در جهت توسعه یافتگی عنوان کرد و گفت: سطح کم آشنایی عموم با بازار سرمایه یک معضل بود اما هم اکنون به طور خواسته یا ناخواسته روند مثبت بازار سرمایه موجب شده تا بسیاری از مردم از سوی بانک ها و بازارهایی همچون طلا و مسکن و... راهی بورس شوند، از نظر بنده این موضوع یک گام مثبت در جهت توسعه یافتگی است.

    گسیل نقدینگی به بازار سرمایه و دلایل آن

    مدیر سرمایه گذاری و بازارگردانی تأمین سرمایه امید گفت: یکی از مهمترین مزیت‌های بازار سرمایه، امکان تشکیل سبد سرمایه‌گذاری متنوع بر حسب سطح ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران و بازنگری در ترکیب آن بر حسب تغییر در واقعیت‌ها، مفروضات و انتظارات است. با توجه به این که بازار سرمایه همواره تحت تأثیر متغیرهای مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی داخلی و بین‌المللی است، لذا حرکت جریان پول در میان صنایع مختلف تابعی از نوسانات در متغیرهای موثر بر آن خواهد بود. این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: در این راستا، سرمایه‌گذاران حقیقی با توجه به مناسب بودن سود نقدی سهام کامودیتی محور در مجامع پیشرو و مناسب بودن نسبت قیمت به عایدی این سهام نسبت به کلیت بازار، رفتاری کاملا منطقی و قابل توجیه نشان می‌دهند و نسبت به خرید سهام کامودیتی محور اقدام می‌کنند.

    بازار سرمایه تحت تاثیر کرونا قرار نمی‌گیرد

    همایون دارابی درخصوص تاثیر ویروس کرونا بر بازار بورس اظهار کرد: اُفت اندکی که بازار بورس در روز شنبه با آن مواجه بود و تاثیر اندکی روی سهام بانکی گذاشت و دلیل آن خبر قرار گیری اقتصاد ایران در لیست سیاه FATF  بود و هیچ ارتباطی با ویروس کرونا نداشت. این کارشناس در ادامه افزود: ما هر ساله درفصل زمستان با انواع مختلف ویروس درسطح جامعه مواجه هستیم پس باید اقتصاد جامعه را به نحوی مدیریت کنیم تاسبب کسادی اقتصادی جامعه دراین مدت زمانی نشود.

    سرمایه گذاری در بورس هیچ اثر تورمی ندارد

    مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام بیان داشت: روند معاملات و رفتار بازار در سال های 96 و 97 تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز بود اما این روند در سال جاری با ورود بی سابقه سهامداران حقیقی تغییر و توجه عموم را به خود جلب کرد. محمد کفاش پنجه شاهی افزود: رفتار هیجانی سهامداران خرد مکانیزم بازار را در دست گرفته است اما ورود حجم بالای نقدینگی منجر به کنترل رفتار آنها در معاملات شده است. از آنجایی که بازارهایی مانند طلا، ارز، مسکن یا خودرو با قوانین جدید، با رکود و گرانی همراه شدند برخی از سرمایه گذاران این بازارها راهی بورس شدند. اما از آنجایی که این بازار اصول حرفه ای نیاز دارد، این دسته از سهامداران با هر رخداد تاثیرگذار بر فعالیت بازار، واکنش شدیدی نشان می دهند.

    فروش تعهدی، ابزاری برای عمق بخشی به بازار سرمایه

    معاون سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه بانک مسکن بازار سرمایه را بازاری مطمئن برای سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت: اقتصاد کشورمان با توجه به رکود بازارهایی مانند مسکن، خودرو، طلا، ارز و.... به دنبال بازاری مطمئن برای سرمایه گذاری مردم بود و رفتار منطقی و معاملات شفاف بازار سرمایه به عنوان بازاری امن بهترین انتخاب بود. محمد بختیار نصرآبادی افزود: ورود پول به بازار سرمایه از اواخر سال 97 تا به حال ثابت کرد که سهامداران قدیمی و جدید با اعتماد بیشتری می توانند سرمایه گذاری در این بازار را دنبال کنند که البته این نگاه باعث خروج پول از بازارهای موازی به سمت بورس شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو