عصر خودرو

رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی اعلام کرد:

تسهیل واردات ماسک و محصولات ضدعفونی

عصر بازار- رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی از تسهیل واردات ماسک و محصولات ضدعفونی خبر داد و با اشاره به تولید ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار ماسک سه لایه و ۱۵۰ هزار انواع ماسک‌های فیلتردار در روز، وعده داد که تولید ماسک تا ۱۵ اسفند به یک میلیون و ۵۰۰ هزار عدد می‌رسد و تا هفته آینده مواد ضدعفونی نیز به اندازه کافی توزیع خواهد شد.

تسهیل واردات ماسک و محصولات ضدعفونی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، صانعی با بیان اینکه ماسک‌های N95 و N99 به ترتیب با 95 درصد و 99 درصد پیشگیری از ویروس و FFP2 و FFP3 که میزان پیشگیری آن‌ها بین ماسک‌های N95 و N99 و ماسک‌های سه‌لایه است در گذشته بیشتر برای مصارف صنعتی تولید می‌شده، اظهار کرد: در حال حاضر 11 شرکت تولیدی ماسک سه لایه روزانه حدود 700 تا 800 هزار عدد ماسک سه‌لایه تولید می‌کنند. البته چند تولید کننده هم اخیرا اضافه شدند که در مرحله اخذ مجوز هستند و طی چند روز آینده ظرفیت تولید روزانه بیش از یک میلیون عدد خواهد شد.

    وی همچنین با اشاره به افزایش ظرفیت برخی واحدهای تولیدی که در مرحله نصب و راه‌اندازی خط تولید هستند پیش بینی کرد که تا 15 اسفند ظرفیت تولید ماسک سه لایه به بیش از یک میلیون و پانصد هزار عدد در روز برسد.

    به گفته ئییس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی حدود 15 شرکت نیز در تولید ماسک‌های سوپاپ دار و فیلتر دار و همچنین سه یا چهار تولیدکننده در زمینه ماسک‌های نانو و N95 و N99 فعالیت می‌کنند که تولید روزانه آن‌ها مجموعا حدود 150 هزار عدد در روز است.

    وی افزود: تولید ماسک در کشور تاکنون برای کل جمعیت تولید نمی‌شده، چرا که عموما ممکن است در یک خانواده چهار نفره یک نفر از ماسک استفاده کند، اما در روزهای اخیر همه مردم برای تهیه ماسک، حتی بیش از نیاز روزانه شان به داروخانه ها مراجعه کردند.

    صانعی با اشاره به تصمیم وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش ماسک در داروخانه‌ها، گفت: طبق این تصمیم مقرر شده ماسک فقط از طریق هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی که یکی از نهادهای وزارت بهداشت است توزیع شود و مردم می‌توانند از طریق خانه‌های بهداشت در محلات مختلف به آن دسترسی داشته باشند. دانشگاه‌ها نیز می‌توانند ماسک را از هیئت امنای وزارت بهداشت دریافت و در داروخانه‌های خود عرضه کنند.

    رایزنی برای واردات ماسک‌های N95 و N96

    وی همچنین از تشکیل جلساتی در وزارت بهداشت برای تامین ماسک‌های N95 و N99 خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر تقاضای این محصول در دنیا بالا رفته و کارخانه‌ها نیز طبق برنامه برای کشورهای دیگر تولید کردند و محصول کافی برای ارسال به ایران ندارند، بنابراین شرکت‌های واردکننده باید به شرکت‌های واسطه که عموما در بخش‌های آرایشی و بهداشتی فعال هستند رجوع کنند، اما با توجه به اینکه همه این شرکت‌ها قابل اعتماد نیستند قبل از خرید باید مورد بررسی قرار بگیرند که این مسئله در کنار دشواری‌های انتقال پول روند تامین ماسک را کمی کند کرده است.

    وی افزود: اخیرا وزارت بهداشت برای تشویق وارد کنندگان امکان ترخیص راحت این محصولان را نیز فراهم کرده و برای چند واسطه نیز از خارج از کشور پول فرستاده شده که امیدواریم این پول تا چهارشنبه به حساب آنها وارد شود.

    رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی در پاسخ به اینکه آیا احتکار تجهیزات مقابله با ویروس منجر به کمبود آن‌ها شده، تصریح کرد: نمی‌توان گفت احتکار وجود ندارد، چراکه همیشه عده‌ای هستند که کالاهای خود را نگه دارد تا با قیمت گران تر عرضه کنند، اما می‌توان گفت علت اصلی کمبود و گرانی ماسک و محصولات ضدعفونی، افزایش ناگهانی تقاضا و تضعیف تعادل بین عرضه و تقاضا بوده است.

    توزیع کافی محصولات ضدعفونی تا هفته آینده

    صانعی در ادامه وضعیت تولید محصولات ضد عفونی را بهتر از ماسک توصیف و اظهار کرد: می‌توان گفت محصولات ضد عفونی در کشور به اندازه کافی تولید می‌شود، اما به دلیل تقاضای بالا برای این محصولات وزارت بهداشت اعلام کرده محصولات ضدعفونی نیز در کنار ماسک می‌تواند در هیات امنای صرفه جویی ارزی توزیع شود اما محدودیتی برای فروش آن‌ها در داروخانه‌ها وجود ندارد.

    وی با اشاره به اینکه پیش از شیوع ویروس کرونا واردات محصولات ضدعفونی به دلیل حمایت از تولید داخل ممنوع بوده، گفت: با توجه به وضعیت تولید این محصولات و صدور دوباره مجوز واردات آن‌ها احتمالاً طی شش تا هفت روز آینده محصولات ضدعفونی به اندازه کافی در دسترس عموم خواهد بود.

    رئیس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی همچنین در پاسخ به اینکه آیا تعرفه واردات می تواند احتکار تجهیزات مربوط به پیشگیری از ویروس کرونا را بشکند، گفت: احتمالاً تعرفه واردات صفر نخواهد شد، اما اگر به نام هیات امنای صرفه‌جویی ارزی وارد شود معاف از تعرفه خواهد بود. با این وجود به نظر می‌رسد راه حل تامین مناسب این محصولات برای عموم صدور مجوز و تسهیل واردات از سوی وزارت بهداشت است.

    صانعی در پایان درباره فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی که حاکی از فروش تجهیزات پیشگیری از ویروس کرونا در خیابان‌ها است، تصریح کرد: احتمالا در این زمینه پای واسطه‌ها درمیان است، چرا که شرکت‌ها جرات فروش محصولات خود به چنین افرادی را ندارند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو