عصر خودرو

لغو رسمی برنامه اوپک پلاس برای نشست اضطراری

عصر بازار-گروه اوپک پلاس با اعلام برگزاری نشست رسمی وین طبق برنامه قبلی، طرح دیدار اضطراری برای بررسی تاثیر شیوع ویروس کرونا روی بازارهای نفت را رها کرد

لغو رسمی برنامه اوپک پلاس برای نشست اضطراری
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، عربستان سعودی از اعضای گروه اوپک پلاس خواسته بود در اوایل فوریه دیدار کنند زیرا اخبار شیوع ویروس کرونا سبب افت شدید قیمتهای نفت شده بود اما روسیه که از اعضای مهم گروه اوپک پلاس است، با درخواست مذکور موافقت نکرد. اکنون مقامات اوپک پلاس اظهار می کنند که دعوت برای حضور در نشست رسمی اوپک پلاس با تاریخ پنجم و ششم مارس ارسال شده است.

    یک منبع آگاه از مذاکرات اوپک پلاس به "اس اند پی گلوبال پلاتس" گفت که استراتژی روسیه به تاخیر انداختن تصمیم برای داشتن آمار واضحتری از وضعیت تقاضا برای نفت است تا شاید دیگری نیازی به کاهش بیشتر تولید نباشد.

    بهای معاملات آتی نفت برنت 11 درصد از 10 فوریه که به رکورد پایین 59 دلار سقوط کرده بود، رشد کرده است اما همچنان از ابتدای سال 2020 تاکنون حدود 10 درصد کاهش نشان می دهد و پایینتر از قیمت مناسب برای بسیاری از اعضای اوپک است.

    اوپک در آخرین گزارش ماهانه خود اثرات این اپیدمی را به ابتدای سال محدود نداشته و برآورد خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال 2020 را به میزان 230 هزار بشکه در روز نسبت به پیش بینی قبلی کاهش داد و 990 هزار بشکه در روز اعلام کرد.

    هزاران پرواز از مبدا و به مقصد چین لغو شده و سفر در برخی از مناطق این کشور هم محدود شده است. در نتیجه این محدودیتها و تولید صنعتی کمتر، تقاضا برای سوخت از سوی این کشور که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، روند کاهشی پیدا کرده است.

    کمیته فنی مشترک تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک که به این گروه متشکل از 23 کشور تولیدکننده نفت مشاوره می دهد، به تازگی پیشنهاد کرد علاوه بر کاهش تولید 1.7 میلیون بشکه که فعلا اجرا می‌شود، تولید نفت 600 هزار بشکه دیگر از آوریل کاهش داده شود و این روند تا ژوئن ادامه پیدا کند.

    روسیه با اشاره به ابهاماتی که در تقاضا وجود دارد از این طرح حمایت نکرد اما نمایندگان اوپک اظهار کردند که احتمال دارد درباره سطوح مختلف کاهش تولید نفت در نشست رسمی وین مذاکره شود.

    توافق فعلی اوپک پلاس برای کاهش تولید 1.7 میلیون بشکه در روز تا پایان مارس اجرا می شود و عربستان سعودی تولیدش را داوطلبانه 400 هزار بشکه در روز بیشتر کاهش داده که به معنای کاهش تولید 2.1 میلیون بشکه در روز توسط اوپک پلاس است.

    بر اساس گزارش پلاتس، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی روز چهارشنبه در یک سمپوزیوم بین المللی انرژی در ریاض شرکت کرد اما درباره چشم انداز کاهش تولید نفت اوپک پلاسی صحبتی نکرد و تنها تصدیق کرد که موفق نشده است روسیه را درباره ضرورت اقدام فوری مجاب کند. وی که روز سه شنبه با همتای روسی خود مکالمه تلفنی داشت، اظهار کرد که ریزش قیمتهای نفت در فوریه نیازمند کاهش قطعی تولید است.

    برچسب ها