عصر خودرو

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران:

صادرات خرما مشمول عوارض صادراتی می شود

عصر بازار- زادبوم گفت: صادرات خرما از تاریخ ۱۵ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت سال ۹۹ مشمول عوارض صادراتی است.

صادرات خرما مشمول عوارض صادراتی می شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به ممنوعیت صادرات خرما، گفت: اصولا معتقد هستیم در شرایطی که «رونق تولید» شعار مقام معظم رهبری است، رونق صادرات هم باید داشته باشیم بنابراین توجه به صادرات غیرنفتی یکی از توجهاتی است که مورد توافق مسئولین ذیربط است.

    او با بیان اینکه رویکردمان حمایت از صادرات است و زیرساخت ها را در این راستا اصلاح خواهیم کرد، بیان کرد: در مورد کالا‌هایی که نیاز اصلی مردم است معتقد هستیم باید تنظیم بازار داخل را مورد توجه داشته باشیم. در کشورمان محدودیتی برای صادرات نداریم که تنها برخی از آن محدودیت‌ها مربوط به صنایع غذایی است که ممکن است مورد نیاز مردم باشد البته که صادرات مواد غذایی هم محدودیتی ندارند.

    رئیس سازمان توسعه تجارت  تشریح کرد: به دلیل اینکه خرما یک محصول استراتژیک است باید بازار آن را کنترل کرد و ممکن است عوارض صادراتی برای آن ایجاد شود، اما اگر قرار باشد محدودیت  ایجاد شود از قبل آن را اعلام می‌کنیم تا عوارض صادراتی برای آن بگذاریم.

    صادرات خرما از 15 فروردین تا 31 اردیبهشت 99 مشمول عوارض صادراتی
    زادبوم با بیان اینکه صادرات خرما از تاریخ 15 فروردین تا 31 اردیبهشت سال 99 مشمول عوارض صادراتی است و نرخ عوارض آن نیز در آینده نزدیک اعلام خواهد شد، گفت: عواض صادراتی برای خرما یک توافقی است که ممکن است اعمال نشود. در شرایط تحریمی کشورمان باید حواسمان باشد بازارمان اولویت دارد، اگر اولویت اول مان را خوب انجام دهیم می‌توانیم صادرات هم داشته باشیم.

    رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به رفع مشکل صادر کنندگان، گفت: سازمان توسعه تجارت اکنون توجهی به صادرات دارد تا مشکلات صادر کنندگان رفع شود لذا هر هفته کارگروه صادرات توسعه را برگذار می کنیم تا بتوان مشکلات صادرات را رفع کرد. در هر جلسه بین 5 تا 6 دستورالعمل را اجرایی می‌کنیم تا مشکلات صادرات رفع شود. باید یک تعامل سیستماتیک با مرکز توسعه تجارت الکترونیک داشته باشیم لذا هر گونه تغییر سرویس به صورت آنلاین انجام می‌شود.

    او با بیان اینکه اکنون 20 درصد رشد وزنی در صادرات داشته ایم، گفت: صادرات غیرنفتی ما امسال حدود 115 میلیون تن رسیده است در حالی که در سال گذشته 95 میلیون تن بوده که 21 درصد افزایش وزنی داشته است؛ از نظر عددی هم صادرات 35 میلیارد و 500 میلیون تن شده که اگر 30 درصد قیمت پایه صادراتی را نداشتیم به بالای 40 میلیارد می‌رسید.

    رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: به دلیل اینکه کارگروه تخصصی در گمرک مستقر است کالا‌های صادراتی را بررسی می‌کنند به طور مثال کالای گوجه فرنگی را بررسی می‌کنند که چه ارزشی دارد. در 2 سال گذشت قیمت گوجه فرنگی افزایش یافت، در حالی که اکنون کاهش یافته است که این تفاوت قیمت در گمرک بررسی می‌شود از این رو در صادرات نیز تأثیرگذار خواهد بود.

    زادبوم تشریح کرد: به طور متوسط از فروردین 97 تا امروز 30 درصد قیمت پایه کالا‌های صادراتی کاهش یافته است. اکنون بیش از 70 درصد ارز کالا‌های صادراتی بازگشته است.

    رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص دپوی خودرو‌های وارداتی، گفت: موضوع واردات در دستور کار سازمان توسعه تجارت نیست و تصمیم گیری در این خصوص نمی‌گیریم. اکنون هیچ تصمیمی برای اینکه بیشتر از این مقدار واردات داشته باشیم نداریم.

    او درباره پیش بینی تراز تجاری تا پایان سال، گفت: تا پایان سال اگر این روند را داشته باشیم هیچ کاهش صادراتی نخواهیم داشت که این به نوعی موفقیت خواهد بود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو