عصر خودرو

بررسی عملکرد مالی یک نماد کاغذی

افزایش فروش ۱۵۰ درصدی چکاپا در بازار داخلی

عصر بازار- بررسی عملکرد مالی گروه صنایع کاغذ پارس نشان می‌دهد، این شرکت در سال مالی منتهی به ۳۰ آبان ماه امسال، به ازای هر سهم خود سودی ۶۳۲ریالی به ثبت رسانده که نسبت به سال گذشته رشدی ۳۱ درصدی داشته است.

افزایش فروش ۱۵۰ درصدی چکاپا در بازار داخلی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تجارت‌نیوز، گروه صنایع کاغذ پارس که با سرمایه ثبت شده 2355 میلیارد ریالی و نماد چکاپا در بورس فعال است روز یکشنبه گزارش صورت‌های مالی تلفیقی سال مالی منتهی به 30 آبان ماه امسال خود را منتشر کرد.

    بر اساس این گزارش که در وبسایت کدال منتشر شده است، چکاپا در سال مالی 98 خود بیش از 4هزار و 151میلیارد ریال درآمد عملیاتی داشته که در مقایسه با مدت سال مالی قبل رشدی 33درصدی را نشان می‌دهد.

    با کسر هزینه‌ها و مالیات از سود ناخالص این شرکت، سود خالص پایان دوره چکاپا یکهزار و 416 میلیارد ریال گزارش شده که در مقایسه با سود یکهزار و 174میلیارد دلاری سال 97 رشدی 21 درصدی را نشان می‌دهد.

    بر این اساس گروه صنایع کاغذ پارس برای هر سهم خود 632ریال سود محق کرده که در مقایسه با سال گذشته 31درصد بیشتر بوده است.

    چکاپا در حالی در سال 1398 نزدیک به 24هزار تن کاغذ رول سفید را در داخل کشور به فروش رسانده که فروش صادراتی این محصول در این مدت صفر بوده است در عین حال فروش صادراتی خمیر ویرجین و رول فلوتینگ چکاپا در مقایسه با سال گذشته نیز به ترتیب 88 و 98 درصد کاهش داشته که نشان دهنده تاثیر تحریم‌ها بر درآمد این شرکت است.

    با این حال شرکت صنایع کاغذ پارس این ضعف در فروش صادراتی را در بازار داخل جبران کرده و علاوه بر افزایش فروش 25 درصدی از نظر تناژ محصولات، رشد قیمت‌ها نیز به کمک این شرکت آمده تا در نهایت فروش داخلی چکاپا در مقایسه با سال گذشته 153درصد افزایش پیدا کند.

    هر چند افزایش قیمت مواد اولیه موجب افزایش کل هزینه‌های شرکت نیز شده اما میزان افزایش هزینه‌ها کمتر از افزایش درآمدها بوده تا سودآوری شرکت در سال مالی 98 افزایش پیدا کند.


    از سوی دیگر بررسی گزارش عملکرد ماهانه چکاپا در دی‌ماه حاکی از آن است که این شرکت در این مدت توانسته 322 میلیارد و 680 میلیون ریال از فروش محصولات خود درآمد کسب کند که این میزان در مقایسه با ماه آذر تنها دو درصد بیشتر بوده است.

    عملکرد چکاپا در بورس نیز نشان می‌دهد این نماد اگرچه در یکماه گذشته رشدی منفی داشته است اما بازدهی سه ماهه و 9 ماهه آن به ترتیب 36 و 266 درصد بوده است.

    برچسب ها