عصر خودرو

یک متخصص صنعتی- معدنی مطرح کرد:

بخش معدن، عرصه‌ای برای توسعه همکاری ایران و عمان

عصر بازار- نایب رییس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی و سرمایه‌گذاری اتاق مشترک ایران و عمان معتقد است: امروز بخش معدن به منزله عرصه نوینی برای توسعه همکاری میان تهران - مسقط محسوب می‌شود و زمینه‌ساز ارتقای مبادلات بین دو کشور به حساب می‌آید.

بخش معدن، عرصه‌ای برای توسعه همکاری ایران و عمان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «کاظم مرادی» بعدازظهر دوشنبه در نشست بررسی فرصت‌های معدنی عمان در خانه معدن ایران، اضافه کرد: عمان با برخی کشورهای منطقه از لحاظ ذخایر معدنی غنی تفاوت دارد و این امر به‌گونه ای است که جایگاه پنجم درآمدی این کشور به نام معدن شناخته می شود.

    وی خاطرنشان ساخت: بررسی در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس نشان می دهد که عمان از نظر فروکروم جایگاه نخست را دارد و براساس برنامه ریزی‌ها انتظار می رود امسال (سال میلادی 2020) عمان به رتبه بزرگترین صادرکننده گچ دنیا دست یابد.

    مرادی افزود: مطالعات انجام شده نشان می دهد عمان از ذخایر آهکی غنی برخوردار است و اکتشاف های معادن فلزی هم از وجود مس، طلا، نقره و ...در این کشور خبر می دهد.

    وی ضمن یادآوری وجود 450 معدن فعال در این کشور گفت: کرومیت سهم 11 درصدی دارد، سنگ مرمر هفت درصد و بقیه بخش ها سهمی به خود اختصاص داده اند که این آمار گویای سهم بالای کرومیت است.

    به گفته مرادی خصوصیات زمین شناسی و فعالیت های معدنی کشور عمان تا حدود زیادی به شرایط استان سیستان وبلوچستان شباهت دارد و فعالان معدنی کشور می توانند در قالب سرمایه گذاری مشترک با این کشور فعالیت داشته باشند.

    آمارهای اعلام شده نشان می دهد که حجم مبادلات تجاری ایران و عمان سال گذشته به بیش از یک میلیارد و 160 میلیون دلار رسید که از این رقم بیش از 60 درصد سهم ایران و بقیه مربوط به عمان است.

    نایب رییس کمیسیون یاد شده خاطرنشان ساخت: همکاری مشترک ایران و عمان فرصت خوبی برای راهیابی به سایر بازارهای منطقه ای و فرامنطقه ای است و جمعیت افزون بر 400 میلیون نفری منطقه یک شاخص مهم به حساب می آید.

    به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران حدود پنج هزار و 500 معدن فعال دارد که از آنها سالیانه بطور متوسط 400 میلیون تن مواد معدنی استخراج می شود و سهم مصالح ساختمانی بالغ بر 60 تا 65 درصد است.

    ایران با برخورداری از 68 نوع ماده معدنی از لحاظ تنوع، رتبه دهم جهان را دارد و با اکتشاف و شناسایی حدود 60 میلیارد تن ذخیره معدنی که حدود 40 میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است، در جایگاه پانزدهم دنیا قرار دارد.

    برچسب ها