عصر خودرو

ایران در صادرات غیر نفتی رکورد می زند؟

جان دوباره پتروشیمی با کاهش بهای نفت

عصر بازار- ۵۰ درصد از صادرات غیر نفتی ایران را کالاهای پتروشیمی و میعانات گازی به خود اختصاص می دهد؛حالا با لغو تحریم ها کارشناسان می گویند ایران می تواند اعداد و ارقام مربوط به صادرات غیر نفتی ایران را با افزایشی قابل توجه روبرو کند .

جان دوباره پتروشیمی با کاهش بهای نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین،در حالی که صادرات محصولات پتروشیمی در سال 1390 ، یک سال پیش از لغو تحریم ها به حدود 15 میلیارد دلار رسیده بود ، بررسی ها نشان می دهد در سال گذشته با توجه به تدابیر اتخاذ شده از سوی دولت و فراهم شدن امکان باز پس گیری بخشی از بازارها ، حجم صادرات این محصول به 13 میلیارد دلار رسید .

    پیش بینی ها نشان می دهد صادرات محصولات پتروشیمی در سال اینده ، به دلیل لغو تحریم ها افزایشی بیش از این رقم را تجربه کرده و بدون تردید می تواند رکوردهای تازه ای در این حوزه به جا بگذارد .

    البته رایزنی ها برای یافتن مشتریان تازه آغاز شده است.  با توجه به کاهش قابل توجه قیمت نفت، سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی برای کشورهای دارای منابع نفتی نظیر ایران دارای صرفه اقصادی زیادی است . ازسویی اغلب کشورهای نفت خیز برای حفظ بازار خود در دوران کاهش بهای نفت اقدام به خرید سهام پتروشیمی کشورها و یا احداث واحدهای پتروشیمی بیشتر در کشور خود و یا مقاصد دیگر می کنند.کاری که عربستان در کره جنوبی و اندونزی کرده است.

    عربستان در حالی نسبت به سرمایه گذاری های فراوان در صنعت پتروشیمی اقدام کرده که فاقد منابع گازی لازم برای تامین خوراک محصولات پتروشیمی است، از این رو کارشناسان می گویند، همچنان قدرت رقابت ایران در این عرصه بالاتر از سایر کشورهاست . ایران قصد دارد در افق 1404 به بزرگترین تولید کننده محصولات پتروشیمی در منطقه تبدیل شود اما در سال های سپری شده امکان تحقق این هدف فراهم نشده است .

    آمارها در خصوص وضعیت صادرات نیز نشان دهنده آن است که به رغم عدم رشد ارزش دلاری محصولات پتروشیمی ، ارزش وزنی این کالاها افزایشی قابل توجه را در نیمه اول سال تجربه کرده است .

    رشد مذکور در هفت ماهه منتهی به مهر ماه رشدی در حدود 36 درصد را تجربه کرده است . با این حال به دلیل تداوم تنزل بهای نفت رشد وزنی صادرات محصولات پتروشیمی منجر به افزایش یک صدم درصدی ارزش دلاری صادرات این کالای استراتژیک شده است .

    بر این اساس می توان انتظار داشت حجم صادرات محصولات پتروشیمی در سال 1395 با حجم صادرات محصولات پتروشیمی در سال 1390 دوباره برابر شود .

    اقتصاد ایران در چهار سال گذشته فشارهای فراوانی را متحمل شده است . آشکار شدن تاثیر تحریم های شدت یافته منجر به کوچک شدن حجم اقتصاد ایران شد . این شرایط خود را در آمار و ارقام مرتبط با رشد اقتصادی و همچنین واردات و صادرات و تولید ناخالص داخلی نشان می دهد . رییس جمهور وعده داده است ایران در سال اینده از رکود خارج می شود و رونق را زیر زبان خود مزه مزه می کند . هر چند بخشی از تحریم های غربی علیه ایران از روز 26 دی ماه سال جاری لغو شد و همین امر به بهبود موقعیت اقتصادی ایران منجر شد اما با یان وجود برخی معتقدند کاهش قیمت نفت می تواند برنامه توسعه ای ایران را با تاخیر مواجه کند .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها