عصر خودرو

گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران - آفریقای جنوبی

عصر بازار- رییس اتاق تعاون ایران اعلام کرد: در عصر پسابرجام و خروج یکجانبه آمریکا از برجام، پتانسیل و زمینه همکاری اقتصادی بسیار خوبی بین دو کشور ایران و آفریقای جنوبی وجود دارد.

گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران - آفریقای جنوبی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، همایش نقش بانوان در اقتصاد تعاون در راستای توانمندسازی و تبیین نقش اقتصادی بانوان در جامعه و نیز به اشتراک‌گذاری تجربیات موفق، با حضور رئیس اتاق تعاون، سفیر آفریقای جنوبی، مدیرکل امور بین الملل معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و جمع کثیری از بانوان تعاونگر از ایران و آفریقای جنوبی در اتاق تعاون برگزار شد.

    در این همایش بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران با تاکید بر اینکه در فرهنگ ایرانی-اسلامی، بانوان همواره جایگاه ویژه‌ای داشته و دارند، بیان داشت: از منظر فرهنگی و دینی، می‌توان به حضرت فاطمه (س) به عنوان الگوی کاملی از زن و تبیین کننده‌ی واقعی جایگاه زن در جامعه اسلامی اشاره داشت.

    وی ادامه داد: در نهضت بین المللی تعاون نیز، بانوان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. به طوری که امروزه همراستا با برنامه‌های توسعه‌ای سازمان ملل، بر حضور و مشارکت بانوان در نهضت تعاون برای هر چه توانمندتر شدن بانوان در جامعه، تاکیدات و توجه ویژه‌ای شده است.

    رئیس اتاق تعاون اظهار داشت: به عنوان نمونه در مورد نقش بانوان در نهضت جهانی تعاون، می‌توان به سهم 95 درصدی بانوان در میان اعضای تعاونی‌های مصرف ژاپن، سهم 49 درصدی بانوان از اعضای تعاونی‌های کارگری در اسپانیا و سهم 65 درصدی بانوان از اعضای هیئت مدیره تعاونی‌های اعتبار در تانزانیا اشاره کرد.

    عبداللهی افزود: در نهضت تعاون ایران نیز، بانوان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. هم اکنون از قریب به 93، 500 تعاونی فعال، حدود 10 هزار تعاونی معادل 11 درصد از کل تعاونی‌ها به بانوان اختصاص دارد و بالغ بر 32 درصد از اعضای تعاونی‌های فعال کشور را بانوان تشکیل می‌دهند. در مجموع شرکت‌های تعاونی و اتحادیه‌های فعال بانوان در 96 گرایش از رشته فعالیت‌های تولیدی، خدماتی و توزیعی فعالیت دارند که به ترتیب تعاونی‌های خدمات، صنعت و معدن، کشاورزی، فرش دستباف با 93 درصد سهم، بیشترین تعداد را شامل می‌شوند. از سوی دیگر می‌توان گفت بالغ بر 61 درصد تعاونی‌های بانوان در بخش تولیدی، فعالیت می‌کنند.

    این مقام مسئول ابراز داشت: از بررسی و تأمل در این آمارها می‌توان نتیجه گرفت که بخش تعاون ایران توانسته است ظرفیت مناسبی را برای فعالیت‌های اقتصادی بانوان فراهم آورد. لذا می‌توان از ظرفیت بخش تعاون ایران و مدل کسب و کار تعاونی، در جهت هر چه توانمند کردن بانوان ایرانی و تقویت نقش اقتصادی آنان در جامعه گام برداشت.

    رئیس اتاق تعاون با اشاره به همایش نقش بانوان در اقتصاد تعاون بیان داشت: یکی از رویکردها برای توانمندسازی، بهره‌گیری از تجربیات موفق سایر کشورهاست. این همایش نیز با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی کشور آفریقای جنوبی به ویژه در حوزه بانوان صورت گرفته است.

    وی در ادامه به وضعیت آفریقای جنوبی اشاره کرد و گفت: آفریقای جنوبی با دارا بودن زیرساخت های بسیار مستحکم اقتصادی و مالی پیشرفته (انرژی، ارتباطات، حمل و نقل، امور مالی و حقوقی و بازار بورس)؛ ساختار نسبتاً پیشرفته بانکی و مالی و نظام مدرن توزیع موثر کالا، بسیاری از شاخص‌های کشورهای توسعه یافته را خصوصاً در بخش‌های اقتصادی تولیدی و صنعتی نیز در خود جای داده است.  از اینرو در حال حاضر از آفریقای جنوبی به عنوان بزرگ ترین اقتصاد این قاره و بازاری بزرگ با درآمد متوسط مبنی بر عرضه فراوان منابع طبیعی یاد می شود.

    رئیس اتاق تعاون در ادامه وضعیت صادرات کشور آفریقایی را بررسی و توضیح داد: صادرات کالایی آفریقای جنوبی به جهان در سال 2018، در حدود 94 میلیارد دلار و واردات کالایی این کشور از جهان در حدود 93 میلیارد دلار است که می‌توان گفت این کشور از تراز تجاری متوازنی برخوردار است.

    وی گفت: صادرات ایران به آفریقای جنوبی در سال 2018 در حدود 6 میلیون دلار و وارداتش از آن کشور برابر با 115 میلیون دلار بوده است. بنابراین، تراز تجاری ایران با آفریقای جنوبی منفی 109 میلیون دلار بوده که بسیار نامتوازن است و نیاز به ایجاد تعادل از طریق توسعه صادرات ایران به آفریقای جنوبی هستیم.

    گفتنی است، کالاهای عمده صادراتی ایران به آفریقای جنوبی عبارتند از مواد شیمیایی آلی و معدنی؛ کود شیمیایی؛ فرش و کفپوش؛ سوخت و روغن‌های معدنی؛ سنگ، گچ، آهک و سیمان؛ محصولات سرامیکی و آهن و فولاد بوده است. این در حالی است که کالاهای عمده وارداتی ایران از آفریقای جنوبی، محصولات شیمیایی معدنی و آلی؛ ماشین آلات صنعتی و مکانیکی؛ آهن و فولاد؛ سنگ معدن، سرباره و خاکستر؛ مصنوعات از آهن و فولاد است.

    رئیس اتاق تعاون ایران در خصوص توسعه روابط اقتصادی بخش تعاون ایران با بخش تعاون و خصوصی آفریقای جنوبی در حوزه بانوان، اظهار داشت: بانوان ایرانی می‌توانند با بهره‌گیری از روحیه تعاون، شبکه‌سازی و خلاقیت خود، از فرصت‌های اقتصادی موجود در بخش تعاون کشور به نحو احسن در راستای رسیدن به آمال اقتصادی و اجتماعی خود بهره‌برداری کنند.

    وی گفت: علاوه بر این، با توجه به اهمیت آموزش و ظرفیتی که در این خصوص در بخش تعاون وجود دارد، ضروری است بانوان ایرانی بیش از پیش از این فرصت و ظرفیت برای بروزرسانی مهارت‌های خود بهره‌برداری کنند. همچنین برگزاری اینگونه رویدادها نیز می‌تواند گام مثبتی در جهت معرفی هر چه بیشتر توانمندی‌های بانوان تعاونگر کارآفرین و اشاعه فرهنگ تعاون در کشور باشد.

    این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر و خصوصا در عصر پسابرجام و خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از توافق برجام، پتانسیل و زمینه همکاری اقتصادی بسیار خوبی بین دو کشور ایران و آفریقای جنوبی وجود داشته و این امر اهمیت توسعه مناسبات طرفین را با توجه به جایگاه و موقعیت منطقه‌ای هر دو کشور دوچندان می‌سازد.

    عبداللهی ابراز داشت: توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور عمدتا در بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی مناسب و متناسب با ظرفیت‌های تجاری ایران وآفریقای جنوبی خصوصاً در عرصه‌های ذیل که دو طرف از پتانسیل خوبی برخوردارند عملیاتی است به عنوان نمونه می توان به مواد شیمیایی، مواد شوینده، مواد غذایی فرآوری شده، تجهیزات الکترونیکی، فولاد، سازه‌های زیست‌محیطی، تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب، تریلرها و مخازن دیزلی، حمل و نقل دریایی، کشتیرانی، شیلات و آبزی پروری، صنایع پتروشیمی، پلاستیک، صنعت ساختمان و مصالح ساختمان اشاره کرد.

    به گفته رئیس اتاق تعاون، صنعت نفت آفریقای جنوبی از نظر واردات نفت خام، گاز و پتروشیمی بازار بسیار خوبی برای صنایع نفتی ایران بشمار رفته و ظرفیت‌های خوبی برای شرکت های دولتی و خصوصی ایرانی در زمینه مشارکت در نفت، پتروشیمی، گاز، ساخت پالایشگاه، ساخت واحدهای تولید الکتریسته از نفت و صنایع وابسته در آفریقای جنوبی وجود دارد.

    عبداللهی گفت: بخش تعاون ایران نیز با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی آفریقای جنوبی و نیز ظرفیت‌های خود به عنوان دومین رکن اقتصاد کشور در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با دارا بودن 93 هزار تعاونی فعال، در حدود 11 میلیون عضو و اشتغالزایی یک میلیون و هفتصد هزار نفری و دارا بودن سه گروه اصلی بنگاه‌های تعاونی شامل تعاونی‌های تولیدی (با سهم 50 درصدی)، تعاونی‌های توزیعی (با سهم 22 درصدی) و تعاونی‌های خدماتی (با سهم 28 درصدی)، علاقه‌مندی و آمادگی خود را در ارتباط با توسعه روابط اقتصادی در تمامی عرصه‌های اقتصادی مذکور و آشنایی هر چه بیشتر با تعاونی‌ها در حوزه‌های مختلف و انتقال تجارب میان دو کشور در حوزه‌های مختلف صنعتی، خدماتی و کشاورزی اعلام می‌کند.

    این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در حوزه بانوان نیز لازم است برنامه‌ریزی‌های لازم برای انتقال تجارب میان تعاونگران و کارآفرینان دو کشور صورت گیرد و در این رابطه نیاز است که تعامل پیوسته میان اتاق تعاون ایران و سفارت آفریقای جنوبی در تهران حفظ

    برچسب ها