عصر خودرو

حرکت و تغییرات نفت در سال ۲۰۲۰ میلادی

عصر بازار- تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی ممکن است به دلیل ویروس کرونا و دیگر عوامل منفی، ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد.

حرکت و تغییرات نفت در سال ۲۰۲۰ میلادی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، یک هیئت کارشناسی (اوپک پلاس) که به اوپک و متحدانش از جمله روسیه مشاوره می‌دهد اخیراً پیشنهاد کرده که این کشورها تولید نفت خود را به صورت موقت 600 هزار بشکه دیگر کاهش دهند.

    کمیته فنی اوپک پلاس در نشست سه روزه خود در وین که برای بررسی تاثیر اپیدمی کرونا روی تقاضا برای نفت تشکیل شده بود، کاهش 600 هزار بشکه در روز تولید نفت به این گروه را پیشنهاد کرد. سرمایه گذاران منتظر واکنش روسیه به این پیشنهاد هستند.

    این کمیته قدرت اجرایی ندارد و توصیه‌های ارایه شده توسط آن باید از سوی وزیران نفت اوپک پلاس مورد بررسی قرار گیرد. نشست رسمی وزیران اوپک پلاس برای روزهای پنجم و ششم مارس برنامه ریزی شده است و هنوز برای تغییر زمان این نشست تصمیمی گرفته نشده است.

    با این حال نگاه سرمایه گذاران به اقدام احتمالی اوپک و متحدانش معطوف شده است. پیشنهاد کمیته فنی اوپک پلاس با مقاومت روسیه روبرو شده است.

    روسیه که یکی از تولیدکنندگان بزرگ گروه اوپک پلاس است، در حال بررسی تدابیری به منظور تثبیت قیمت‌های نفت فراتر از محدودیت فعلی کاهش تولید است، زیرا انتظار می‌رود این ویروس به اقتصاد چین که یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت است، لطمه بزند.

    تولید نفت اوپک در ژانویه 470 هزار بشکه در روز کاهش یافت و به 29.08 میلیون بشکه در روز رسید. کاهش تولید لیبی و عربستان سعودی تولید اوپک را به پایین‌ترین حد در چهار ماه اخیر رساند.

    تغییرات احتمالی بر نرخ پایبندی

    از میان 13 عضو اوپک، 10 عضو که در پیمان محدودیت عرضه به همراه روسیه و سایر متحدانشان مشارکت دارند، در مجموع 24.82 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که 330 هزار بشکه در روز نسبت به سقف تولید 25.15 میلیون بشکه در روز کمتر بود. نرخ پایبندی این تولیدکنندگان به پیمان فعلی کاهش تولید به 128 درصد رسید.

    روسیه اعلام کرد برای تصمیم گیری در خصوص پیوستن به هرگونه کاهش بیشتر تولید نفت از سوی اوپک نیاز به زمان بیشتری دارد.

    در حالی که اوپک تلاش می‌کند روسیه را مجاب کند که در واکنش به شیوع ویروس کرونا در چین و کاهش مصرف جهانی نفت تولید نفت را بیش از پیش کاهش دهد، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه از اعلام حمایت کشورش از این اقدام اوپک خودداری کرد.

    همچنین پیش بینی می‌شود که شتاب رشد تولید نفت آمریکا کاسته شود. رشد تولید در آمریکا در حال کند شدن است. سال گذشته آن‌ها رشد 1.3 میلیون بشکه‌ای تولید را داشتند. امسال انتظار می رود، این رقم کمتر از یک میلیون بشکه باشد. رشد تولید نفت در آمریکا به دلیل افت قیمت‌ها در حال کاهش است.

    برچسب ها