عصر خودرو

رئیس کل سازمان خصوصی سازی:

رد دیون، آفت خصوصی سازی در کشور است

عصر بازار- رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: رددیون آفت خصوصی سازی در کشور است؛ چرا که معمولا قیمت گذاری مناسب و درستی بر روی سهام دولت برای رددیون انجام نمی شد و بر این اساس نیز بخش خصوصی فرصت رشد و بزرگ شدن پیدا نکرد.

رد دیون، آفت خصوصی سازی در کشور است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، پوری حسینی گفت: در کشورهایی مثل ما که تک محصولی اند و اقتصادشان به نفت وابسته است دولتها معمولا بزرگ هستند و با وقوع انقلاب از یک سو و نیز جنگ تحمیلی، بسته به شرایط سیاست ملی کردن و بزرگ شدن اقتصاد پررنگ تر شد.

    رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: البته با پایان یافتن جنگ تحمیلی همزمان با تدوین و اجرای برنامه اول توسعه، اجرای خصوصی سازی در کشور آغاز شد که در نهایت در برنامه سوم توسعه به تولد سازمان خصوصی سازی منجر شد.
    وی با بیان این که پیش از سال 80 خصوصی سازی در کشور به صورت غیرمتمرکز انجام می شود اذعان داشت: پس از ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی در سال 84 و 85 این سیاستها تبدیل به قانون شد و از نیمه سال 87 هم این سیاستها به صورت قانونمند اجرای شد و مورد ملاک عمل قرار گرفت.
    پوری حسینی اضافه کرد: در دولت نهم و دهم، اصل 44 به صورت درست و مناسب اجرا نشد و با شدت گرفتن تحریم ها و عدم رونق اقتصاد، خصوصی سازی به مرور تا سال 92 منحصر به دادن سهام دولت بابت رددیون شد.
    وی ادامه داد: رددیون آفت خصوصی سازی در کشور است؛ چرا که معمولا قیمتگذاری مناسب و درستی بر روی سهام دولت برای رددیون انجام نمی شد و بر این اساس نیز بخش خصوصی فرصت رشد و بزرگ شدن پیدا نکرد.
    پوری حسینی گفت: بر این اساس با روی کار آمدن دولت یازدهم مسیر دادن سهام دولت بابت رددیون مسدود شد و از سال 93 تاکنون دادن نیز سهام دولت بابت رددیون ممنوع شده است.
    وی همچنین افزود: انتظارها از اجرای اصل 44 در کشور کوچک شدن دولت، رشد بخش خصوصی، رقابتی شدن اقتصاد و افزایش بهره وری است که امیدواریم در شرایط پساتحریم و رفع تحریم ها فضای اقتصاد کشور بهبود پیدا کند و در پی آن شاهد اجرای بهتر سیاست خصوصی سازی در کشور باشیم.
    رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: مسیر پیش روی خصوصی سازی در کشور سربالایی و همراه با مشکلات و مقاومتهای بسیاری است و با وجود جاده ناهموار در این مسیر باید تلاش کنیم تا خصوصی سازی هر چه بهتر در کشور اجرا شود.
    وی گفت: اجرای خصوصی سازی در دنیا نیز سخت است اما این کار در کشور ما سخت تر است و در برخی موارد با زدن اتهام به مجریان این امر همراه می باشد؛ با این وجود اقتصاد کشور درمانی جز خصوصی سازی ندارد و از سوی دیگر اجرای اقتصاد مقاومتی نیز در گرو خصوصی سازی و سپردن امور به بخش خصوصی است.
    پوری حسینی با بیان این که به تعبیر مقام معظم رهبری خصوصی سازی نوعی جهاد است تصریح کرد: جهاد از این جهت است که باید در برابر مقاومتهای بیشمار استقامت کرد.
    وی اضافه کرد: توانمندسازی بخش خصوصی ابزار می خواهد که این ابزار در دست سازمان خصوصی سازی نیست و به همین خاطر وظیفه توانمندسازی بخش خصوصی به این سازمان محول نشده است.
    پوری حسینی اظهار داشت: خصوصی سازی در ذات خود بد نیست، بلکه مقاومتهایی که از سوی برخی مدیران و دولتیها در برابر آن می شود بد است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها