عصر خودرو

صادرات ۱۸۶ میلیارد دلاری اروپا به چین در معرض تهدید کرونا

عصر بازار- ویروس کرونا به سه روش بر اقتصاد اروپا تاثیر می گذارد. اول، تقاضا، دوم مسئله عرضه و در آخر تاثیر شیوع این ویروس بر اعتماد بازار است.

صادرات ۱۸۶ میلیارد دلاری اروپا به چین در معرض تهدید کرونا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، بیماری ها معمولاً آسیب‌پذیرها را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهند و در شیوع ویروس جدید کرونا این موضوع از نظر اقتصادی هم صادق است. منطقه یورو نسبت به سایر نقاط جهان بیشتر از گسترش این بیماری میترسد.

    کرونا چالش دیگری برای مدل صادرات محور این اتحادیه پولی است که همین الان هم درگیر نوسان اقتصاد جهان به خاطر سیاست حمایت از تولید داخل است. این می تواند اولین آزمایش بزرگ برای کریستین لاگارد ، رئیس جدید بانک مرکزی اروپا باشد که نسبت به دورنمای منطقه یورو بسیار خوشبین بوده است.

     ویروس کرونا به سه روش بر اقتصاد اروپا تاثیر می گذارد. اول، تقاضاست: چین پس از آمریکا و انگلیس سومین وارد کننده بزرگ کالاها و خدمات از منطقه یورو است. صادرات این بلوک به چین بین سال‌های 2007 و 2018 تقریباً سه برابر شد و به 170.3 میلیارد یورو(185.8 میلیارد دلار) رسید. این رقم قبل از آن 60.5 میلیارد یورو بود. طی همین دوره، فروش به آمریکا حدود 63 درصد افزایش یافت. این ارقام بسیار اهمیت دارند چون اروپا به شدت وابسته به تقاضای جهانی برای درآمدزایی است. کند شدن فروش در چین مشکلاتی در برخی صنایع مثل صنایع لوکس به وجود می آورد.

    دوم مسئله عرضه است. زنجیره عرضه محصولات کارخانه ای اروپا نسبت به سایر مناطق دنیا کمتر وابسته به چین است. ولی برخی صنایع ارتباط بیشتری با چین دارند. منطقه ووهان که شیوع ویروس از آنجا آغاز شده، قطب اصلی خودرو و مقر کارخانه های خودرو سازی مثل پژو و رنو است.

    و در آخر، تاثیر شیوع این ویروس بر اعتماد بازار قابل توجه است. بازارهای مالی اروپا تا امروز مقاوم بوده اند. شاخص استاکس یوروپ600 از آغاز سال جدید میلادی همچنان بالاست ولی ویروس کرونا می تواند بر تصمیم های سرمایه گذاری در منطقه یورو تحت تاثیر بگذارد. کاهش سرمایه گذاری باعث آسیب طولانی‌مدت اقتصادی می‌شود حتی اگر تقاضا و عرضه در چین به سرعت به شرایط قبل بازگردد.

    این عوامل نه تنها در منطقه یورو بلکه برای تمام اقتصادهای دنیا اهمیت دارد ولی اقتصاد اتحادیه اروپا در حال حاضر بسیار ضعیف است. رشد اقتصادی این منطقه در سه ماهه آخر 2019 تنها 0.1 درصد بوده است که بدترین رقم از 2013 تا به حال است. از آلمان گرفته تا ایتالیا، بخش صنعت شرایط خوبی در پایان سال گذشته نداشت.شیوع این ویروس هر چه بیشتر طول بکشد، خطر بیشتری برای اقتصاد منطقه خواهد داشت.

    بانک مرکزی اروپا هنوز عکس‌العملی نشان نداده است و منتظر تاثیر کاهش نرخ بهره و تسهیلات مالی ماه سپتامبر است.

    این منطقه بیشتر نفت خام وارد می کند بنابراین در عمل کاهش قیمت نفت خام به خاطر شیوع ویروس کرونا به نفع اقتصادهای منطقه است ولی طبق تجربه سال‌های 2014 و 2015، این شرایط نگران کننده است. کاهش شدید قیمت نفت در آن زمان باعث کاهش تورم و رکود شد و بانک مرکزی اروپا مجبور شد برای اولین بار برنامه ای برای خرید بالای اوراق قرضه راه اندازی کند.

    هنوز هم امکان دارد تهدید اقتصادی  ویروس کرونا از بین برود. یک پاسخ قوی از طرف سیاست چین میتواند تقاضای بیشتری ایجاد و به شرکت های خارجی کمک کند. ولی منطقه آسیب پذیر یورو جایی برای اشتباه ندارد. کریستین لاگارد پس از یک آغاز آرام حالا تصمیمات سختی باید بگیرد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو