عصر خودرو

دست ترامپ برای اعمال نفوذ در صندوق بین المللی پول باز شد

عصر بازار- یکی از برجسته‌ترین مقامات ارشد صندوق بین المللی پول پایان ماه جاری از سمت خود استعفا می‌کند؛ اقدامی که دولت دونالد ترامپ را قادر خواهد ساخت تا بر انتصاب دست راست دیده‌بان مالی جهان اعمال نفوذ کند.

دست ترامپ برای اعمال نفوذ در صندوق بین المللی پول باز شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، «دیوید لیپتون» 66 ساله پس از 9 سال خدمت در سمت معاون اول رییس صندوق بین المللی پول از سمت خود استعفا خواهد کرد؛ کسی که رکورد بالاترین دوره خدمت یک مقام رسمی را در اختیار داشته و در عمل دست راست مدیرکل این نهاد بین‌المللی محسوب می‌شود.

    لیپتون پس از استعفا در پایان ماه جاری به سومین مدیر اجرایی بدل خواهد شد که پس از انتصاب در سال 2015، از سمت خود کناره گیری می‌کند.

    این جابجایی علاوه بر این، به «کریستالینا جورجیوا» رییس صندوق بین المللی پول این اجازه را می‌دهد تا تنها چهار ماه پس از انتصاب به  این سمت، در این سازمان اعمال نفوذ کرده و رد پای خود را پررنگ کند.

    جورجیوا به عنوان اولین فردی است که از کشوری خارج از اروپای غربی به این سمت انتخاب شده و به مدت 5 سال بر کرسی ریاست صندوق بین‌المللی پول تکیه خواهد زد.

    وی که با کناره‌گیری «یرون دایسلبلوم» رییس پیشین آلمانی وزیران منطقه یورو از نامزدی برای این سمت، تنها کاندید ریاست صندوق بود، با مشکل محدودیت سنی تعیین شده برای این سمت روبه‌رو بود. اما هیات اجرایی صندوق بین‌المللی پول با تغییر مقررات مربوط به این موضوع، محدودیت حداکثر 65 سال را حذف و با ریاست جورجیوا 66 ساله موافقت کردند.

    با این حال، به طور سنتی معاون اول دبیرکل این صندوق یک آمریکایی بوده است؛ موضوعی که خلاف این تصور را ثابت می کند که اروپایی‌ها همواره برای پست های ارشد این صندوق مستقر در واشنگتن منصوب می شوند.

    کاخ سفید به طور سنتی فهرستی از نامزدها را ارائه می‌دهد که مدیر اجرایی از این فهرست، نامزد مورد نظر خود را انتخاب کرده و این فرد در ادامه با تایید اکثریت آراء هیات اجرایی منصوب می‌شود.

    البته این فرآیند انتصاب بار دیگر نگرانی‌های سازمان های مردم نهاد را بابت اینکه پست‌های ارشد در صندوق بین المللی پول و بانک جهانی که در اصطلاح سازمان خواهر آن شناخته می‌شود، به جای آنکه از طریق فرآیند استخدامی رقابتی برگزیده شود، از سوی سیاستمداران تعیین می‌شود.

    «لوئیز وییرا» مدیر سازمان BWP که شبکه‌ای از سازمان‌های دیده‌بان مردم‌نهاد صندوق بین المللی پول است، در این باره گفت: به نظر ما مضحک است که فرآیندی داشته باشیم که مطابق آن انتخاب نامزدها تنها محدود به یک کشور باشند. قطعا برای انتخاب متصدی یک پست بسیار بالارتبه خواهان رویکردی آشکار، شفاف و برپایه شایستگی هستیم.

    جورجیوا بلغارستانی اکتبر سال گذشته به عنوان رییس این سازمان منصوب شد. این سمت از زمان تاسیس صندوق بین المللی پول در دهه 1940 همواره به یک اروپایی سپرده شده است.

    BWP ماه گذشته نگرانی‌های خود را از این بابت مطرح کرد که جورجیوا بلافاصله پس از انتصاب حمایت خود را از اصلاحات مدنظر ترامپ اعلام کرده است.

    رییس BWP  می‌گوید که این ابراز حمایت با موضع به مراتب منتقدانه‌تری که توسط «کریستین لاگارد» (متصدی این پست پیش از جورجیوا) اتخاذ شده و اصلاحات مالیاتی ترامپ را قماری خوانده بود که «باعث بی ثبات شدن اقتصاد رو به بهبودی است»، در تضاد است.

    برچسب ها