عصر خودرو

معاون برنامه‌ریزی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی خبر داد:

امکان انتشار اوراق گواهی ظرفیت در بورس برای نیروگاه‌ها

عصر بازار- معاون برنامه ریزی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی: «مالکان نیروگاه‌های خصوصی و شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی برای نیروگاه‌هایی که از سال ۱۳۹۵ به بعد وارد مدار شده‌اند می‌توانند نسبت به انتشار اوراق گواهی ظرفیت در بورس انرژی اقدام کنند.»

امکان انتشار اوراق گواهی ظرفیت در بورس برای نیروگاه‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از  روابط عمومی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، «حمیدرضاعظیمی» افزود: متقاضیان اتصال به شبکه نیز قادر خواهند شد به سهولت و سرعت بوسیله بورس و با قیمتی بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا، نسبت به تهیه اوراق یاد شده اقدام و به عنوان پیش نیاز اتصال به شبکه سراسری برق اقدام کنند.

    معاون برنامه‌ریزی شرکت تولید نیروی برق حرارتی خاطر نشان کرد:توسعه صنعت برق به دلیل اتکا به منابع داخلی، تسهیلات دولتی و بطور عمده منابع ناشی از محل درآمد فروش برق، همواره با چالش جدی روبرو بوده و منابع مالی کافی در دسترس نیست و وزارت نیرو تصمیم گرفته با همکاری شرکت‌های تابع، سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت بورس انرژی، از ابزاری نوین در تامین مالی صنعت برق با عنوان "گواهی ظرفیت" استفاده کند و قرار است بازار گواهی ظرفیت هم هفته آینده به شکل رسمی راه اندازی شود.

    این مقام مسوول تصریح کرد: گواهی ظرفیت سندی است قابلِ مبادله که مبتنی بر ایجاد ظرفیتِ نیروگاهیِ قابلِ اتکاءِ جدید و یا کاهشِ قدرتِ قراردادیِ مشترکان موجود صادر می‌شود.

    عظیمی اضافه کرد: واحد گواهی ظرفیت کیلووات است که معرفِ «تعهدِ تدارکِ یک کیلووات ظرفیت مطمئن نیروگاهی به‌مدت نامحدود» است و  واگذاری اشتراک جدید و یا افزایش قدرت قراردادی مشترکان مستلزم ارائه میزانِ متناسبی از گواهی ظرفیت است.

    معاون برنامه ریزی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی خاطرنشان کرد: شورای عالی بورس در شهریورماه سال1393 به استناد قانون بازار اوراق بهادار، ابزار مالی "گواهی ظرفیت" در بورس انرژی ایران را به عنوان ابزار مالی شناسایی و تصویب کرد.

    عظیمی تصریح کرد: برای اجرایی شدن گواهی ظرفیت، مشترکان متقاضی افزایش قدرت قراردادی بالای پنج مگاوات و متقاضیان با قدرت بیش از پنج مگاوات طبق مصوبات هیأت وزیران و وزارت نیرو می‌بایست بوسیله احداث نیروگاه، انعقاد قرارداد دوجانبه با نیروگاه‌های جدید الاحداث و خرید بسته‌های ظرفیت و انرژی از بورس انرژی، نسبت به تامین برق مورد نیاز خود اقدام کنند.
    وی افزود: وزارت نیرو برای تسهیل در راه‌اندازی بازار گواهی ظرفیت و ایجاد تسهیلات برای خریداران عرضه اولیه، قیمت پایه در نظر گرفته شده برای عرضه اولیه را بر اساس نرخ‌ ارز در سال 1396 محاسبه کرده و ارزش واقعی این اوراق بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار مربوطه کشف خواهد شد.

    معاون برنامه ریزی شرکت تولید نیروی برق حرارتی ابراز امیدواری کرد: راه‌اندازی رسمی بازار گواهی ظرفیت از هفته آینده باعث رونق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، تامین بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای احداث پروژه‌های نیروگاهی و کمک به توسعه صنعت برق کشور شود.

    برچسب ها