عصر خودرو

مدیرعامل منطقه ویژه لامرد:

افتتاح بندر پارسیان در هفته آینده

تولید ۴ هزار حلقه رینگ آلومینیوم با سرمایه‌گذاری داخلی

عصر بازار- فدایی دولت گفت: سازمان ایمیدور نیز حمایت‌های ویژه‌ای از این دو منطقه می‌کند اما این واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد که کسری بودجه بر روی ما تاثیر گذاشته اما امیدواریم با تخصیص اعتبارهایی که از طریق ایمیدرو برای این منطقه صورت گرفته بتوانیم بخش عمده‌ای از نیازهای خود را برطرف کنیم از سوی دیگر باید این نکته را توجه داشت که طرح‌های انرژی‌ زمان‌بر است و افق این منطقه ۱۴۰۴ تعیین شده که پس از آن باید خود به سمت درآمدزایی برویم و از محل گمرک و مشارکت در شرکت‌ها هزینه‌های خود را تامین کنیم.

افتتاح بندر پارسیان در هفته آینده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴:۰۰

    به گزاش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، در نشست خبری فریدون فدایی دولت مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد که به مناسبت تشریح و افتتاح پروژه‌های این منطقه در دهه مبارک فجر برگزار شد وی در ابتدا با تشریح فسلفه تشکیل چنین منطقه‌ای گفت: سازمان گسترش صنایع (ایمیدرو) با هدف جذب سرمایه‌گذار خارجی برای پروژه‌های معدنی و انژری که بتواند فارغ از قوانین و بوروکراسی‌های معمول در مناطقی شبیه مناقط آزاد فعالتی کنند ایجاد شد و تاکنون این مناطق توانسته سرمایه‌گذاری خوبی اعم از داخلی و خارجی جذب کند. منطقه اقتصادی لامرد با مساحت 8500 هکتاری دارای تمامی زیرساخت‌های لازم است و حتی فرودگاه این مرکز با فاصله 50 کیلومتری از عسلویه یکی از بهترین پایانه‌های حمل و نقل کشور است.

    وی در خصوص وضعیت بودجه این منطقه با وجود کسری بودجه شدید دولت در سال آ‌ینده گفت:‌ طرح‌های انرژی‌بر لامرد و پارسیان ردیف بودجه جداگانه‌ای در دولت دارند ضمن آنکه سازمان ایمیدور نیز حمایت‌های ویژه‌ای از این دو منطقه می‌کند اما این واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد که کسری بودجه بر روی ما تاثیر گذاشته  اما امیدواریم با تخصیص اعتبارهایی که از طریق ایمیدرو برای این منطقه صورت گرفته بتوانیم بخش عمده‌ای از نیازهای خود را برطرف کنیم از سوی دیگر باید این نکته را توجه داشت که طرح‌های انرژی‌ زمان‌بر است و افق این منطقه 1404 تعیین شده که پس از آن باید خود به سمت درآمدزایی برویم و از محل گمرک و مشارکت در شرکت‌ها هزینه‌های خود را تامین کنیم.

    وی افزود: روز گذشته اولین پرواز ایران – قطر از این منطقه صورت گرتف و هفته آینده نیز خط پروازی لامرد – کویت نیز افتتاح خواهد شد. درحال حاضر یک پروژه بزرگ آبی نیز به کمک سرمایه‌گذار داخلی در حال انجام است تا بخش‌ها و صنایع مختلفی که نیازمند آ‌ب هستند دچار مشکل نشوند.

    وی در خصوص پروژه آلومینیوم لامرد گفت: تاکنون 1.2 میلیارد دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری شده است اما فازهای 2 و 3 که شرکت چینی پیمانکاری آن را به عهده داشت به دلیل تحریم‌ها اکنون رها شده اند. که در تلاش هستیم مجددا آنها را فعال کنیم در حوزه انرژی خورشیدی نیز تاکنون 15 میلیون یورو سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

    وی با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی این منطقه گفت:‌ بندر پارسیان به زودی تبدیل به یک هاب صادراتی خواهد شد به طوری که در روزهای گذشته اولین کشتی تجاری با ظرفیت 1200 تن برای صادرات سیمان تحویل گرفت و در روزهای آینده کشتی بزرگتری با ظرفیت 27 هزار تن برای بارگیری به این بندر خواهد آمد که همزمان به صورت رسمی این بندر افتتاح خواهد شد. ظرفیت بندر پارسیان برای تخلیه و بارگیری حدود 40 میلیون تن است.

    وی در خصوص دیگر فعالیت‌های این منطقه گفت: تولید روزانه 4 هزار حلقه رینگ آلومینیوم خودرو یکی دیگر از اهداف ما است تا بتوانیم کشور را از واردات آن بی‌نیاز کنیم. ضمن آ‌نکه برای صادرات این محصول نیز برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.

    وی افزود: کارخانه تولید رینگ آلومینیوم خودرو توسط سرمایه‌گذار ایرانی احداث شده و برای تسهیل تامین مواد اولیه مستقیم آلومینیوم مذاب از آلومینیوم جنوب به این واحد فرستاده می‌شود.

    وی در خصوص میزان اشتغ الزایی در این منطقه گفت: اشتغال زایی 50 هزار نفر برای این منطقه دیده شده اما در حال حاضر 5 هزار نفر مشغول به کار هستند که از این تعداد 500 تا 700 نفر از اتباع چینی هستند این در حالی است که سال گذشته تعداد اتباع چینی دو برابر بود. اما با اتمام نصب و راه‌اندازی اکثر پروژه‌ها این تعداد کاهش پیدا کرد.

    وی در خصوص تمهیدات لازم برای عدم ورود ویروس کرونا از طریق پیمانکاران چینی گفت: این پیمانکاران به صورت دائم در رفت و آمد نیستند و معمولا هر دو ما ه یک بار به کشور خود برمی‌گردند پس از شیوع این ویروس ما به آنها کتبا اعلام کردیم که دیگر افرادی که مرخصی هستند حق ندارند به کشور برگردند و فقط افراد حاضر می‌توانند به فعالیت ادامه دهند از سوی دیگر با همکاری HSE و منطقه لامرد شبکه بهداشت منطقه تمهیدات لازم اندیشیده شده است و ما برای مقابله با این ویروس آمادگی کامل داریم.

    وی ادامه داد: در حال حاضر بزرگترین مشکل ما در منطقه بحث تامین ارزی و نقل و انتقالات خارجی مالی است که امیواریم دولتمردان و نهادهای حاکمیتی و دولتی مشکلات مربوط به سوئیفت را حل کنند.

    وی ادامه داد: ما تفاهم‌نامه‌ای برای تامین سرمایه با بانک‌های ملی و تجارت داشتیم که پروژه‌های ما از منابع این بانک‌ها تامین شود. خوشبختانه در حوزه داخلی هیچ مشکلی با بانک‌های دولتی وی خصوصی نداریم.

    فدایی در خصوص بحث‌های محیط زیستی گفت: ما مجوزها و موافقت لازم را از سازمان محیط زیست دریافت کردیم اما در این حوزه الزاماتی مانند مانده‌های ضایعات صنعتی، سیل‌بند و دیگر موارد شامل ما شده که تمامی آنها را رعایت کردیم.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو