عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده توصیه کرد؛

برطرف کردن عطش تقاضا بدون سرخورده کردن بازار

عصر بازار- پیش آمدن شرایط پس از برجام و واکنش مثبت بازار را باید به فال نیک گرفت که بعد از حدود ۲ سال رخود در معاملات بورس، منجر به بهبود حجم و ارزش معاملات شد.

برطرف کردن عطش تقاضا بدون سرخورده کردن بازار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، فردین آقا بزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده با بیان مطلب فوق درباره ورود شاخص کل پس از 8 روز مثبت به فاز منفی گفت: بیشتر از مثبت بودن شاخص کل، بهبود حجم و ارزش معاملات طی این روزها برای فعالان بازار سرمایه مهم بوده است که منفی امروز هم در روند طبیعی بازار است.

    وی در ادامه افزود: طبیعتاً پس از سود یک هفته ای عده ای فروشنده هستند که وضعیت منفی امروز را در شاخص و قیمتها به همراه می آورد البته همچنان حجم و ارزش معاملات خوب است.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه پس از اجرایی شدن برجام، کاهش هزینه تأمین مالی و قطعات مواد اولیه برای برخی صنایع شکل می گیرد و این کاهش هزینه ها آثار سود و زیانی در صورت های مالی شرکت ها دارد، گفت:  در ارزیابی وضعیت یک شرکت و صنعت چشم انداز آینده مورد توجه و تحلیل قرار می گیرد بنابراین با توجه به اتفاقات پیش رو طبیعتاً آثار رفع بخشی از تحریم ها در برخی از صنایع با سرعت و بعضی در میان مدت دیده می شود.

    آقا بزرگی با بیان اینکه عمق بازار به حد کمال نرسیده اما نسبت به 10 سال گذشته به مراتب گسترده تر و عمیق تر شده، اظهار داشت: باید از ذهنیت اینکه شخص و اشخاصی می توانند متولی بازار شوند و به آن سمت و سو دهند، خارج شد چون بازار به این گستردگی امکانی برای کنترل توسط گروه ها و اشخاص نمی گذارد.

    این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: 10 سال پیش کنترل یا حتی دست کاری در بازار معنی داشت اما در شرایط فعلی در برخی از سهم ها اگر عرضه یا تقاضایی با تیراژ بالا هم صورت بگیرد اتفاق خاصی رخ نمی دهد.

    وی در این رابطه خاطر نشان کرد: سهامدارن عمده و حقوقی ها و حتی حقیقی های بزرگ مایملک و درآمدشان در بازار بورس است بنابراین اگر کوچکترین حرکت ناهماهنگی در بازار انجام دهند، مطمئناً خودشان بیشتر از هر کس دیگری آسیب می بیند بنابراین با توجه به سرعت واکنش بورس به اخبار و تحرک ها باید بسیار مراقبت بود.

    آقا بزرگی در این باره توصیه کرد: نباید وقتی عطش تقاضا وجود دارد انتظار هر روز مثبت و صف خرید وجود داشته باشد یا بالعکس حقوقی بخواهد از طریق فریز کردن قیمت ها یا معامله در کمتر از حجم مبنا اقدام به کنترل و هدایت قیمت سهام کند بلکه باید اگر یک روز عطش تقاضا زیاد است این تقاضا جواب داده شود البته نه به این منزله که آنچنان هیجانی عمل شود که بازار سرخورده شود.

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه به وضوح نقدینگی وارد بورس شده است، گفت: نباید فشار تقاضا را سرکوب کرد چون مطمئناً روند بازار را مخدوش می کند و تأثیر منفی به جا می گذارد و هر گروه و دسته ای که دست به این اقدام بزند حتی اگر وزن زیادی در بازار داشته باشد، خودش متضرر می شود.

    وی با بیان اینکه هدایت بازار باید یک حرکت جنبی باشد، گفت: نباید هیچ گونه تهیه و تدارکی و استراتژی هدایتی صورت بگیرد بلکه باید به صورت ارشادی یا مدیریتی همسو با جریان تقاضا همراه شد.

    آقا بزرگی در پایان  با بیان اینکه منفی امروز یک جریان طبیعی است، تصریح کرد: گشایش های پس از برجام آثار کوتاه مدت سود و زیانی دارد که در چند ماه آینده نتیجه آن به صورت عملی در بازار دیده می شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها