عصر خودرو

تا پایان سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی شد؛

زیان ۲۶۰ میلیارد دلاری بریتانیا از «برگزیت»

عصر بازار-بالاخره بعد از ۱۳۱۷ روز از زمانی که مردم بریتانیا رأی به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا دادند، در ساعت ۱۱ شب به‌وقت لندن و نیمه‌شب بروکسل و در روز ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۰، این کشور به‌طور رسمی از اتحادیه اروپا خارج شد.

زیان ۲۶۰ میلیارد دلاری بریتانیا از «برگزیت»
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از برگزیت، تاکنون، هزینه‌ای معادل 170 میلیارد دلار به اقتصاد انگلیس تحمیل کرده است و انتظار می‌رود تا انتهای سال جاری 91 میلیارد دلار دیگر به هزینه‌های ناشی از برگزیت در بریتانیا افزوده شود.

    از ژوئن سال 2016 تاکنون که مردم بریتانیا در رفراندومی خواستار خروج از اتحادیه اروپا شدند، همواره اقتصاد بریتانیا متحمل ضرر شده، ولی پیش‌بینی بلومبرگ این است که میزان خسارت مالی ناشی از برگزیت در سال 2020 بیش از دیگر سال‌ها باشد.

    این رسانه مطرح امریکا که یک مرکز مطالعات اقتصادی به‌عنوان زیرمجموعه آن فعالیت می‌کند، اعلام کرد: قرار است ظرف یک سال مذاکرات و توافق‌های تجاری بین بریتانیا و اتحادیه اروپا انجام شود، ولی تا آن زمان روابط تجاری اقتصادی بریتانیا با اروپا از قانون خاصی پیروی نمی‌کند. به همین دلیل است که در سال جاری کاهش حجم و ارزش تجارت بریتانیا را شاهد خواهیم بود.

    خروج شرکت‌های صنعتی و تجاری و اقتصادی از بریتانیا هم مسئله دیگری است که می‌تواند سال 2020 را برای این کشور به سالی سرنوشت‌ساز تبدیل کند. انتظار می‌رود در سال جاری بهره‌وری فعالیت‌های اقتصادی در این کشور از بین برود و اقتصاد کشور با کاهش نرخ رشد اقتصادی مواجه شود.

    البته ارزیابی دقیق هزینه کلی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیاز به زمان دارد زیرا اگر لندن بتوانند توافقی معقول و مناسب را با کشورهای اروپایی داشته باشد، خواهد توانست از روند افزایشی هزینه‌های اقتصادی جلوگیری کند اما اگر در انعقاد چنین توافق مناسبی ناکام بماند باید منتظر پیامدهای منفی اقتصادی بیشتری باشد.

    در پایان باید یادآور شد، اتحادیه اروپا، خروج انگلیس از این اتحادیه را «علامت هشدار» دانسته است زیرا اقدام لندن، در روابط تجاری و اقتصادی این اتحادیه با بریتانیا اختلال جدی ایجاد خواهد کرد و هم احتمال افزایش انگیزه کشورهای دیگر عضو اتحادیه اروپا به تقلید از «برگزیت» را موجب می‌شود که هر دو رخداد، برای بقا و تقویت اتحادیه اروپا آسیب‌زا خواهد بود.

    برچسب ها