عصر خودرو

یک کارشناس طلا در گفتگو با عصر بازار

قیمت طلا تا عید ثابت می‌ماند

عصر بازار: یک کارشناس طلا می‌گوید: با ثبات قیمت دلار و انس جهانی به نظر می‌رسد دست‌کم تا عید نوروز قیمت طلا هم در همین رنج کنونی باقی بماند.

قیمت طلا تا عید ثابت می‌ماند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۴:۰۰

    علی کیوان پناه در گفتگو با خبرنگار عصربازار بیان کرد: بازار طلا پس از برداشتن تحریم‌ها با ثبات دنبال شده است. به این دلیل که طی این مدت قیمت انس جهانی ثابت بوده و دلار نیز در این میان افزایش چندانی نداشته است. در واقع قیمت طلا تابعی از نرخ ارز است و در ثبات قیمت جهانی انس با افزایش نرخ ارز، طلا نیز گران می‌شود.
    وی در تحلیل کوتاه مدت قیمت طلا یادآور شد: با نوسان دلار در رنج 3600 تا 3700 تومان، طلا نیز تا عید نوروز و حتی اردیبهشت و خرداد روند کنونی را دنبال می‌کند و تقاضای طلا شب عید هم نمی‌تواند تاثیر چندانی بر قیمت‌ها داشته باشد. علاوه بر این پیش‌بینی‌ها از انس جهانی نیز بر ثبات قیمت‌ها تاکید دارد و نوسان قیمت بیش از 100 تا 150 دلار برای طلا پیش‌بینی نمی‌شود.
    این کارشناس با بیان اینکه تنها موردی که می‌تواند بر قیمت طلا تاثیر داشته باشد، تک نرخی کردن قیمت ارز است، ادامه داد: باید دید تک نرخی کردن ارز با کدام مکانیسمی و قیمت اتفاق خواهد افتاد. همچنین باید دید آیا ارز تک نرخی به همه فروخته می‌شود یا نه؟.
    کیوان‌پناه در تحلیل تاثیر قیمت نفت بر طلا نیز گفت: با افزایش قیمت نفت، درآمدهای ارزی دولت افزایش می‌یابد و اگر دولت در نظر داشته باشد این ارز را به بازار بدهد قیمت دلار کاهش و به تبع آن طلا نیز ارزان می‌شود. اما با قیمت کنونی نفت دست دولت در عرضه ارز به بازار بسته است.
    وی در پیش‌بینی بلند مدت قیمت طلا تشریح کرد: بیشتر پیش‌بینی‌ها از نرخ طلا این است که قیمت این فلز تا آخر سال 2016 تغییر چندانی نمی‌کند. البته برخی از کارشناسان هم افزایش قیمت انس جهانی تا 1250 دلار را پیش بینی کرده‌اند که بعید می‌دانم که به این رقم برسد. همچنین با توجه به وضعیت نا مناسب اقتصادی چین و هند تقاضای فیزیکی زیادی وجود ندارد که قیمت طلا را افزایش دهد.
    به گفته این کارشناس، تقویت دلار در بازارهای جهانی موجب می‌شود قیمت طلا افت کند.

    برچسب ها