عصر خودرو

ویروس کرونا نفس بازار نفت را می‌گیرد؟

عصر بازار- بازارهای نفت وابسته به تقاضای چین برای نفت هستند و تصور کاهش تقاضا از طرف دومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان در اثر گسترش ویروس کرونا حتی از خطرات ژئوپلیتیکی هم تأثیر بیشتری دارد.

ویروس کرونا نفس بازار نفت را می‌گیرد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، ویروس کرونا تنفس را مختل کرده و باعث تب و خستگی در نهایت مرگ می‌شود ولی بیش از این، با کاهش تقاضای نفت در یکی از بزرگترین بازارهای جهانی این محصول، قیمت آن را پایین نگه می دارد.

    این بیماری بسیار شدید تنفسی که اصطلاحا سارس خوانده می شود، نه تنها کشنده بلکه از آنچه تصور می‌شد مسری تر است و حالا ویروس آن به بازار نفت هم سرایت کرده است.

    حتی  ترس از کاهش سفرها برای تاثیرگذاری بر اقتصاد کافیست. اینکه یک نفر این ویروس را بگیرد یا نه در ظاهر ربطی به اقتصاد ندارد ولی تغییر الگوهای سفر، خرید و تجارت مردم بر اقتصاد تاثیر می گذارد.

    بازارهای نفت وابسته به تقاضای چین برای نفت هستند. تقاضای نفت مهمترین عامل تغییر قیمت آن در 2019 بود. تصور کاهش تقاضا از طرف دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان حتی از خطرات ژئوپلیتیکی مثل حمله به تاسیسات نفتی عربستان در سپتامبر و توقف تولید نفت لیبی هم تأثیر بیشتری دارد.

    مصرف نفت چین در 2018،  13.5 میلیون بشکه در روز بود که بسیار کمتر از 20.5 میلیون بشکه در روز نفت مصرف شده در آمریکا در همان سال است. پس چرا چین اینقدر اهمیت دارد؟ مطمئناً تقاضای آمریکا بیشتر از چین بازار ها را تحت تاثیر قرار می دهد. ولی می دانیم این رشد تقاضای نفت است که قیمت‌ها را تغییر می‌دهد و رشد تقاضای نفت چین به همراه هند بسیار بیشتر از آمریکاست. در واقع رشد تقاضای سالانه نفت چین 5.5 درصد است در حالی که تقاضای نفت آمریکا 0.5 درصد در سال رشد دارد.

    بیشتر نفتی که چین مصرف می‌کند وارداتی است و این همان چیزی است که در بازار تاثیر می گذارد.

    تهدیدهای بسیاری برای صنعت نفت در 2020 پیش‌بینی می‌شد ولی هیچ‌کس انتظار نداشت انتشار یک ویروس در چین تا این حد به تقاضای نفت آن سرایت کند.

    تمام جوانب اقتصاد به بازار نفت ضربه میزند. تاثیر ویروس بر میزان سفرها ،مسافرت های هوایی و زمینی را تحت تاثیر قرار داده و مصرف سوخت هواپیما و بنزین را کاهش میدهد. با توجه به عرضه بالای نفت که در بازار وجود دارد، کاهش تقاضا در بدترین زمان اتفاق می‌افتد.

      پیامدهای این ویروس همین حالا هم زندگی روزمره مردم را در چین مختل کرده است. اکران فیلم های سینمایی به تعویق افتاده، جاذبه های توریستی مثل شهر ممنوعه بسته شده است و مردم برنامه های سفر خود را لغو کرده اند.

    در مورد کاهش تقاضای نفت شکی وجود ندارد سوال این است که چقدر کاهش خواهد یافت. پاسخ دقیق به این سوال سخت است چون چین در مورد پیشرفت این ویروس شفاف نبوده است.

    محدودیت های سفر بر ده ها میلیون نفر تاثیر می گذارد. پروازها، حرکت قطارها، اتوبوس ها، متروها، کشتی ها و اتومبیل های کرایه ای همه لغو شده اند که تاثیر مستقیمی بر مصرف سوخت خواهد گذاشت.

    آمار مرگ و میر این ویروس در حال حاضر به 25 نفر رسیده است و گزارش شده که 800 نفر مبتلا شده اند.

    برچسب ها