عصر خودرو

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

عصر بازار- مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته بررسی شد.

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

    بازار سرمایه؛ تکیه‌گاه مطمئن صاحبان منابع

    وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اگرچه شاخص بورس در هفته‌های گذشته به دلیل برخی حوادث اُفت داشت اما سریع جبران شد و حتی شاخص‌ بورس در حال حاضر از ماه پیش از بروز حوادث نیز بالاتر است. دژپسند با بیان اینکه ریزش بورس در روز گذشته کمتر از 0.2 درصد است، درباره علت اُفت شاخص بورس در هفته‌های گذشته، افزود: اگرچه شاخص بورس در هفته‌های گذشته به دلیل برخی حوادث اُفت داشت اما سریع جبران شد و حتی شاخص‌های بورس در حال حاضر از ماه پیش از بروز حوادث نیز بالاتر است.

    5 توصیه رئیس سازمان بورس به سهامداران

    دکتر شاپور محمدی با تاکید بر اینکه مردم باید در شرایط کنونی بازار سرمایه، به خصوص بعد از هیجاناتی که در هفته‌های گذشته بر بازار حاکم شده بود، حتماً تلاش کنند تا در پوشش صندوق‌های سرمایه‌گذاری، وارد بازار سرمایه شوند، گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد حاکمیتی بازار سرمایه، همواره به مردم توصیه کرده تا به صورت غیرمستقیم وارد بازار سرمایه شده و سرمایه‌گذاری نمایند؛ به نحوی که سرمایه‌گذاری‌های خود را از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه نمایند.

    جذب نخبگان در بازار سرمایه یک فرایند همه جانبه است

    سازمان بورس و اوراق بهادار و مرکز نخبگان و استعدادهای برتر نیروهای مسلح دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، امروز تفاهم نامه همکاری امضا کردند. محمدی خاطرنشان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار حدود یک دهه است که از نیروهای سازمان نخبگان نیروهای مسلح برای حل مشکلات و توسعه بیشتر در بازار سرمایه کمک می گیرد؛ براین اساس، امروز و با امضای این تفاهم نامه ارتباط بین سازمان بورس و نیروهای مسلح  بیش از پیش تقویت خواهد شد. سردار سرتیپ دوم پاسدار جبل عاملیان، رئیس مرکز نخبگان و استعدادهای برتر نیروهای مسلح دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی نیز گفت: رویکردی که ستاد کل دنبال می کند، توجه به این نکته است که با برنامه ریزی دقیق تر، مطمئن شویم سازمان آمادگی پذیرش  این افراد را دارد .

    افزایش نقدشوندگی؛ هدف نهایی معاملات الگوریتمی

    عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین گشایش دومین دوره از رقابت های معاملات الگوریتمی، گفت: معاملات الگوریتمی، روشی برای اجرای سفارش ها با استفاده از دستورهای معاملاتی از پیش برنامه ریزی شده، با استفاده از اطلاعاتی از قبیل زمان بندی قیمت یا حجم معاملات است. در این نوع معاملات می توان از مزایای سرعت و پردازش اطلاعات ناشی از رایانه ها در مقایسه با افراد معامله گر بهره مند شد. سیدمصطفی رضوی ادامه داد: معاملات الگوریتمی طی سال های اخیر در کشور ما مورد استقبال و حمایت نهاد ناظر بازار سرمایه قرار گرفته و خوشبختانه در مسیر توسعه قرار دارد. یکی از راه های تشویق سرمایه گذاران به استفاده از این سامانه و فرهنگ سازی عمومی استفاده از بستر مسابقات است.

    معاملات الگوریتمی، مصداق بارز اقتصاد هوشمند در بازار سرمایه

    به گفته معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار، توسعه اقتصاد هوشمند موضوعی است که در دستور کار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار دارد و یکی از مباحث آن معاملات الگوریتمی بازار سرمایه است. سید مصطفی رضوی ادامه داد: توسعه معاملات الگوریتمی منجر به جلب حضور تخصص های مختلف در رشته هایی نظیر مدیریت، ریاضیات، کامپیوتر، روانشناسی و سایر حوزه ها شده و بازار سرمایه را به بازاری اصولی، علمی و به دور از رفتارهای هیجانی تبدیل می کند.

    6 شرکت بازار پایه درخواست پذیرش در بازار اصلی ارائه کردند

    عضو هیأت مدیره سازمان بورس گفت: بعد از اجرای قوانین جدید بازار پایه فرابورس،‌6 شرکت از این بازار درخواست پذیرش در بازارهای اصلی ارائه کردند. حسن امیری  در مورد اجرای قوانین جدید بازار پایه در فرابورس ایران گفت: قوانین بازار پایه اصلاح شد و رنگ‌بندی شرکت‌ها در این بازار که به سه رنگ، قرمز، نارنجی و زرد تقسیم شده بودند، باعث شد به این امر کمک کند که شرکت‌های حاضر در بازار پایه به شفافیت روی بیاورند و توجه سهامداران بازار به مسئله شفافیت شرکـت‌ها جلب شد.

    عملیات بازار باز بانک مرکزی، پایانی بر نرخ های دستوری

    به گفته مدیرعامل فرابورس ایران، بانک مرکزی با اجرای عملیات بازار باز و ورود مستقیم به بازار بدهی امکان می‌یابد که نقش خود را به عنوان یک بازار گردان بزرگ تثبیت کند. هامونی با بیان اینکه عملیات بازار باز اولین‌بار است در تاریخ بازار سرمایه اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: هماهنگی بسیار خوبی بین بانک مرکزی و سازمان بورس و ارکان آن در جریان است که واقعا این همکاری فرادستگاهی جای تبریک و تحسین دارد و  بازار هم قطعا از این اتفاق سود خواهد برد.

    معاملات الگوریتمی پایانی بر سیگنال فروشی و صف نشینی

    مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس کارویژه های اصلی معاملات الگوریتمی را افزایش سرعت و حجم معاملات، جلوگیری از دستکاری قیمت، کنترل رفتار های هیجانی، افزایش شفافیت و افزایش نقدشوندگی در بازار سرمایه دانست و از اغاز دومین دوره رقابت معاملات الگوریتمی خبر داد. یاسر فلاح، مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس در حاشیه آیین گشایش دومین دوره از رقابت های معاملات الگوریتمی  با اشاره به اینکه امسال متقاضیان دو برابر سال گذشته بودند، به خبرنگاران گفت: سال گذشته 30 تیم و در این دوره 65 تیم برای حضور در این رقابت اعلام امادگی کردند.

    ورود به بازار سرمایه؛ بایدها و نبایدها

    دکتر محمدی: توصیه من تنوع در سرمایه گذاری، استفاده از تحلیل‌های بنیادی و عدم توجه به شایعات و سیگنال فروشی است. نکته دیگر، سرمایه گذاری در صندوق‌ها و واحدهای سرمایه گذاری آن‌ها است. سهامداران باید به جای ورود مستقیم در سهام، به صندوق‌های سرمایه‌گذاری که ریسک کمتری دارند،  وارد شوند. دکتر امیری: شرایط بازار سرمایه مطلوب است؛ با این حال افرادی که شناختی از فضای بورس ندارند باید ابتدا از طریق صندوق های سرمایه گذاری و شرکت های سبدگردانی وارد بازار سهام شوند. حضور غیر مستقیم در بازار سرمایه ریسک سرمایه گذاری را کاهش می دهد. تصمیم گیری بر اساس شایعات فضای مجازی غیر منطقی است و سرمایه گذاران باید تحلیلی درست و علمی داشته باشند و با استراتژی مناسب وارد بازار سرمایه شوند. ضمن این که باید به وضعیت سودآوری شرکت ها توجه کنند و سپس اقدام به خرید و فروش سهام کنند.

    طراحی زیرساخت صحیح؛ راهکار دستیابی به بازدهی بلندمدت در بازار

    حسین عبده تبریزی عنوان کرد یکی از مهمترین مسائل در شرایط فعلی، مساله کاهش ریسک بازار سرمایه است. آن هم در شرایط خاص امروز که نرخ تورم افزایشی است و سرمایه گذاران در پی حفظ ارزش پول خود هستند و بازارهای دیگر نیز تقریبا مسدود است و شرایط سرمایه گذاری ندارد. این صاحب‌نظر اقتصادی در پنل تخصصی سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی  با موضوع "مشارکت سرمایه های خرد در بازار سرمایه" با تشریح وضعیت بازارهای سرمایه گذاری کشور در شرایط کنونی خاطرنشان کرد:در حال حاضر بازار پول و مسکن وضعیت سابق را ندارد، بازار طلا و ارز هم چندان بازدهی خاصی ندارد و نقدینگی وارد بازار سرمایه شده است. در چنین شرایطی باید ریسک متعادلی در بازار باشد تا جامعه به دنبال مشارکت در این بازار باشد.

    فروش اوراق در بازارسرمایه، گامی در جهت تعمیق سرمایه‌ها

    روز یکم بهمن ماه، سی و چهارمین صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با محوریت بررسی لایحه بودجه سال 99 و انتظارات بازارسرمایه با حضور فعالان این بازار در هتل پارسیان استقلال برگزار شد. مشاور عالی رئیس اتاق تهران و معاون اسبق دفتر امور تولیدی سازمان برنامه و بودجه در این نشست ضمن بررسی بودجه 99 اظهار کرد: بودجه کل کشور در سال آینده افزایش 14 درصدی نسبت به سال قبل دارد. در بودجه سال 99،  25 هزار میلیارد تومان به درآمدهای کشور اضافه شده که 48 هزار میلیارد تومان آن از فروش نفت در نظر گرفته شده است.

    محاسبه شاخص بازار پایه در دستور کار

    معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران با اشاره به اهمیت طراحی و انتشار "شاخص بازار پایه" عنوان کرد: به منظور ایجاد امکاناتی نظیر طراحی معیار مناسب برای اندازه‌گیری و شناسایی دقیق روند عمومی تغییرات در بازار پایه فرابورس ایران و همچنین ایجاد امکان مقایسه‌پذیری بازار پایه با سایر بازارهای موجود در بورس تهران و فرابورس ایران، به نظر می‌رسد که موضوع انتشار شاخص برای بازار پایه امری ضروری است. بهنام محسنی  با بیان اینکه شاخص مورد نظر قرار است که قیمت و بازده نقدی (بازده کل) را در بازار پایه منعکس کند، افزود: طراحی ابعاد مختلف این شاخص بر عهده فرابورس ایران قرار گرفته و قرار است که در محاسبه آن، شروع فعالیت بازار پایه به عنوان مبدا محاسبات در نظر گرفته شود.

    طرح فروش اقساطی سهام، گامی برای حمایت بیشتر از بازار سرمایه

    رحمان بابازاده، مدیرعامل کارگزاری فارابی در خصوص طرح فروش اقساطی سهام اظهار داشت: طرح فروش اقساطی سهام که در آخرین جلسه شورای عالی بورس مطرح شد، طرح جدیدی در راستای حمایت بیشتر از بازار سرمایه است که با کمک این روش، متقاضیان می توانند به صورت قسطی مالکیت سهام شرکت ها را به دست آورند. مدیرعامل کارگزاری فارابی در خصوص رشد بازار سرمایه و اقبال عامه مردم به حضور در این بازار اشاره داشت: بازار سرمایه اخیرا با استقبال عامه مردم مواجه شده است و بدین وسیله فعالان بازار افزایش یافتند. به این ترتیب، به طور تقریبی میتوان گفت بسیاری از مردم از کارکرد بازار و اثر مثبت آن بر اقتصاد کشور اطلاع پیدا کردند.

    بورس، تنها بازار نقدشونده موجود

    فردین آقا بزرگی، بورس را تنها بازار نقدشونده موجود نسبت به دیگر بازارهای موازی دانست و تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود، جریان نقدینگی به سمت این بازار ادامه دار خواهد بود. مدیرعامل کارگزاری بانک دی با اشاره به اینکه تحلیل در میان سرمایه گذاران، به یک عنصر برای تصمیم گیری تبدیل شده است، گفت: در سال جاری بازار سرمایه از فراز و نشیب هایی مانند سیاست بین الملل، اقتصاد جهانی و فضای تحریم عبور کرد و در این مدت شاهد حضور سرمایه گذاران و ورود نقدینگی جدید به این بازار بودیم.

    تصمیم گیری هیجانی، عامل زیان بورسی

    مدیرعامل شرکت کارگزاری تامین سرمایه نوین با اشاره به اینکه رکن اصلی بازار سرمایه شفافیت است، گفت: اما در بازارهای موازی بورس، موضوعاتی مانند مالیات و عدم شفافیت ایجاد شده است. در عین حال، هزینه نگهداری و مالیات در بازار سرمایه وجود ندارد، از همین رو، شاهد حضور روزافزون سرمایه گذاران در این بازار هستیم. تاجبر با تاکید بر اینکه سرریز شدن نقدینگی به این بازار نشانه اعتماد مردم است، اظهار کرد: درست است که حجم بالای پول به بورس وارد شده، اما متاسفانه شاهد رفتارهای هیجانی برخی سهامداران هستیم که بدون تحلیل اقدام به خرید سهام می کنند.

    نگاه بلند مدت، کلید سودآوری در بازار سرمایه / حرکت بورس کشور منطقی و طبیعی است

    یک کارشناس بازار سرمایه گفت: رقابت در بورس به شدت جذاب است و سهام شرکت هایی ارزنده تر هستند که در ارائه صورت های مالی دقیق پیشتاز باشد. پویان دارابی با اشاره به نوسانات اخیر شاخص در بازار سرمایه گفت: نوسان های اخیر در تالار معاملات چندان شدتی نداشته که بتوان گفت اتفاق عجیبی در بورس رخ داده است، زیرا رشد شاخص از ابتدای سال تا کنون به اندازه ای بوده که انتظار کاهش مقطعی هم داشته باشیم.

    توسعه معاملات الگوریتمی، ضرورت امروز بازار سرمایه

    رئیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات سازمان بورس، در آیین گشایش دومین دوره رقابت های الگوریتمی با اشاره به رشد چشمگیر بازار سرمایه طی سال های گذشته گفت: آمارها، حکایت از بزرگتر شدن ابعاد بازار سرمایه دارد. به طوری که شاخص بورس طی سه سال گذشته 400 درصد افزایش داشته است.

    چشم انداز روشن صندوق های جسورانه

    مدیر صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه «گروه مالی فیروزه» در خصوص نقش کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای تامین مالی استارتاپ‌ها گفت: استارتاپ‌ها ابزارهای جدیدی هستند که به بازار سرمایه وارد شده اند و کارگزاران می‌توانند با مشاوره به آنها برای شناخت کافی سرمایه‌گذاران عام و نهادی اقدام کنند؛ در این راستا استفاده از صندوق‌های جدید پرریسک به عنوان صندوق‌های با بازدهی بالاتر از سایر صندوق‌ها (مانند صندوق سهام) از دیگر امکانات موجود در بازار سرمایه برای تامین مالی استارتاپ ها به شمار می رود. رادمان ربیعی اضافه کرد: اگر صندوق‌های با درآمد ثابت را کم‌ریسک‌ترین صندوق‌های بورس بنامیم، صندوق‌های جسورانه پرریسک‌ترین صندوق‌های بورس خواهند بود. کار اصلی صندوق‌های جسورانه، یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش استارتاپی، تامین منابع مورد نیاز آن استارتاپ برای تاسیس، ساز و کار مد نظر و یا رشد کسب و کار موجود است.

    برچسب ها