عصر خودرو

بخشی پیشنهاد کرد:

کارخانه‌های سیمان به سمت تولید و فروش بتن بروند

عصر بازار- نائب رئیس هیات اجرایی انجمن اقتصاددانان و رئیس هیات مدیره شرکت مهر ماشین با اشاره به اینکه بسیاری از کارخانه‌های سیمان در دنیا دیگر عملا سیمان نمی‌فروشند و به سمت تولید و فروش بتن رفته اند، گفت: امیدواریم دولت بعد از اجرای برجام و رفع تحریم‌ها سرمایه‌گذاری بیشتری روی طرح‌های عمرانی و توسعه ای انجام دهد تا مصرف سیمان در بازار داخلی نیز رونق بگیرد.

کارخانه‌های سیمان به سمت تولید و فروش بتن بروند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ماین نیوز، لطفعلی بخشی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از صادرات سیمان ایران به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس انجام می‌شود که بعد از اتفاقات اخیر بین ایران و عربستان قطعا این صادرات آسیب خواهد دید، گفت: بازار آفریقا در بلندمدت می‌تواند به بازار بزرگی برای صادرات سیمان کشور تبدیل شود.

    وی افزود: متاسفانه در حال حاضر در بازارهای صادراتی بین تولیدکنندگان سیمان ایران رقابت منفی وجود دارد و حتی شاهدیم بعضا بین شرکت‌های سیمانی وابسته به یک هلدینگ نیز رقابت منفی وجود دارد که انجمن سیمان باید با تشکیل هلدینگ صادراتی به این وضعیت پایان دهد و سیمان ایران با قیمت بهتری در بازارهای صادراتی عرضه شود.

     گفت‌وگویی با لطفعلی بخشی، نائب رئیس هیات اجرایی انجمن اقتصاددانان و رئیس هیات مدیره شرکت مهرماشین انجام شده است که متن آن به شرح زیر می باشد:

    وضعیت فعلی صنعت سیمان کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

    به نظر من صنعت سیمان در حال حاضر دچار بحران کوتاه‌مدت شده و به زودی حل می‌شود. متاسفانه در حال حاضر رقابت منفی در بین تولیدکنندگان سیمان در بازارهای صادراتی ایجاد شده است و حتی شرکت‌های درون یک هلدینگ هم با هم رقابت می‌کنند و این به ضرر همه است. باید انجمن سیمان هلدینگ صادراتی را ایجاد کند تا رقابت منفی از بین برود و سیمان ایران با قیمت‌های بالاتری صادر شود.

    تاثیر تحولات اخیر منطقه به ویژه مشکلات به وجود آمده در روابط ایران و عربستان و تنش‌های دیگر را بر بازار سیمان ایران و منطقه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

    بخش بزرگی از صادرات ما به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بوده است و به احتمال زیاد آسیب می‌بیند. فقط هم صادرات سیمان سفید دچار مشکل نمی‌شود بلکه صادرات سیمان خاکستری هم مختل خواهد شد. ضمن اینکه با این اتفاقات پتانسیل سرمایه‌گذاری شرکت‌های عربی در صنعت سیمان ایران نیز دیگر از بین رفته است. به همین دلیل برای صادرات سیمان باید به سمت بازار خاور دور و آفریقا برویم. اگرچه صادرات به بازار آفریقا به دلیل بعد مسافت پرهزینه است اما به دلیل اینکه سیمان ایران به نوعی ارزان‌ترین سیمان جهان است می‌تواند باز هم در بازار آفریقا رقابت‌پذیر باشد. امیدواریم دولت در زمینه فعال‌سازی روابط با کشورهای دیگر موفق تر عمل کند و به نظر من ما می‌توانیم سال آینده به صادرات 30 میلیون تن سیمان برسیم و این چشم‌انداز دور از دسترس نخواهد بود و البته چاره ای هم جزء صادرات این میزان سیمان نخواهیم داشت. از سوی دیگر در بازار افغانستان رقیب سرسختی به نام پاکستان داریم که این کشور روابط ویژه ای هم با افغانستان دارد. در عراق نیز دولت این کشور با ما همکاری لازم را در زمینه صادرات سیمان ندارد و کارخانه‌های سیمان این کشور هم در حال راه‌اندازی بوده و یا راه‌اندازی شده‌اند و به همین دلیل دیگر صادرات سیمان به عراق مانند گذشته راحت نخواهد بود. البته تعرفه‌گذاری روی واردات سیمان عراق از ایران به ضرر بازار این کشور تمام می‌شود و عراقی‌ها از سیمان ارزان ایران محروم می‌شوند. بطور کلی نمی‌توان روی بازار عراق در بلندمدت حساب کرد، به این دلیل که کارخانه‌های زیادی در این کشور در حال احداث بوده و به زودی راه‌اندازی می‌شوند.

    نظر شما درباره فروش کلینکر توسط برخی کارخانه‌ها چیست؟

    کلینکرفروشی به هیچ‌وجه کار درستی نیست اما برخی کارخانه‌ها مجبور به این کار شده‌اند. تعداد زیادی از کوره‌های کارخانه‌های سیمان نیز به دلیل رکود شدید موجود در بازار خاموش شده‌اند.

    بازارهای جدید سیمان ایران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

    پیدا کردن بازارهای صادراتی کار راحتی نیست و باید بارها جستجو کرد تا بتوانیم بازار جدید پیدا کنیم. بازار کشورهای عربی به ویژه بعد از اتفاقات اخیر چندان به روی ما باز نیست اما در عوض بازار آفریقا برای سیمان ایران مناسب است، چرا که کشورهای آفریقایی درآمد پایینی دارند و خرید سیمان ارزان ایرانی برای آنها توجیه اقتصادی دارد. از سوی دیگر مشکلات جدی در زمینه صادرات سیمان داریم. به عنوان مثال در حال حاضر باید بارکننده کشتی به صورت فله (شیپ لودینگ) داشته باشیم و گلوگاه ما در حوزه صادرات سیمان همین موضوع است. با سیستم سنتی فعلی هزینه‌های صادرات سیمان برای کشور بسیار گران تمام می‌شود و زمان بارگیری سیمان برای صادرات نیز طولانی می‌شود. بطور کلی زیرساخت‌های کشور در حوزه صادرات سیمان ضعیف است؛ ضمن اینکه کارخانه‌های سیمان کشور عمدتا به خطوط ریلی متصل نیستند و حمل جاده‌ای نیز هزینه‌های آنها را بالا می‌برد.

    نظر شما در خصوص احداث دو واحد سیمانی توسط ایران در سوریه و ونزوئلا چیست؟

    دو کارخانه سیمانی که ایران در ونزوئلا و سوریه احداث کرد سودده نبود و بیشتر با هدف کسب اعتبار و مسائل سیاسی این دو پروژه اجرا شد. حتی نمی‌دانم توانستیم پول احداث کارخانه سیمان در ونزوئلا را بگیریم یا خیر!

    رکود موجود در صنعت و بازار سیمان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

    در حال حاضر ظرفیت نصب شده کارخانه‌های سیمان در کشور 85 میلیون تن است و حدود 15 میلیون تن ظرفیت نیز در حال نصب است که البته فعلا راه‌اندازی نمی‌شوند، چون فروشی در بازار وجود ندارد. مصرف داخلی سیمان هم اکنون کمتر از 50 میلیون تن است. بنابراین ایجاد کارخانه جدید توجیه اقتصادی ندارد. در حال حاضر در دنیا دیگر کارخانه‌های سیمان، سیمان نمی‌فروشند بلکه بتن می‌فروشند که ارزش افزوده بالاتری هم دارد اما متاسفانه کارخانه‌های سیمان ما به این سمت نرفته‌اند و بتن‌سازان سود زیادی می‌برند. متاسفانه صنعت ساختمان و مصالح ساختمانی در کشور بسیار عقب افتاده است. به عنوان مثال در کشورهای دیگر در محل ساختمان بتن نمی‌سازند بلکه بتن را به صورت آماده و ملات خشک خریداری می‌کنند و در محل ساختمان تنها آب را به آن اضافه می‌کنند که با این کار بتن بدست آمده محکم‌تر هم می‌شود. ضمن اینکه در دنیا استفاده از بتن سبک مرسوم شده است و در تهران نیز در برخی ساخت وسازها از آن استفاده شده است. ما در حال حاضر گران‌ترین ساختمان‌ها را با ضعیف‌ترین مقاومت در دنیا می سازیم. امیدواریم دولت بعد از اجرای برجام و رفع تحریم‌ها در طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کند تا مصرف سیمان در کشور رونق بگیرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها