عصر خودرو

نرخ تورم انگلیس به پایین ترین سطح سه سال اخیر رسید

عصر بازار- با نزدیک شدن به موعد خروج لندن از اتحادیه اروپا نرخ تورم انگلیس به ۱.۳ درصد کاهش یافت.

نرخ تورم انگلیس به پایین ترین سطح سه سال اخیر رسید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا، با نزدیک شدن به موعد خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و کاهش نااطمینانی‌ها از سرانجام پرونده برگزیت، نرخ تورم سالانه این کشور تا پایان ماه دسامبر با 0.2 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل به 1.3 درصد رسیده است.

    این نرخ تورم که پایین‌ترین نرخ تورمی انگلیس از نوامبر سال 2016 تاکنون محسوب می‌شود، بیش از همه تحت تأثیر کاهش نرخ تورم بخش لباس و کفش قرار گرفته است که تورم آن از صفر درصد در ماه نوامبر به منفی 0.7 درصد در ماه دسامبر تقلیل پیدا کرده است. نرخ تورم در بخش رستوران و هتلداری از 2.4 درصد به 1.6 درصد رسیده است. در بخش حمل و نقل نیز نرخ تورم نزولی بوده و از 0.9 درصد در ماه نوامبر به 0.7 درصد در ماه دسامبر کاهش یافته است.

    هسته تورمی که تغییرات قیمت مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آن در نظر نمی گیرد، تا پایان ماه دسامبر بدون تغییر نسبت به ماه قبل خود در سطح 1.4 درصد باقی مانده است.

    نرخ تورم ماهانه در انگلیس نیز بدون تغییر نسبت به ماه قبل و معادل 0.2 درصد بوده است. متوسط نرخ تورم انگلیس در بازه زمانی 1989 تا 2019 معادل 2.55 درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به ماه آوریل 2015 با 8.5 درصد و کمترین تورم نیز مربوط به آوریل 2015 با منفی 0.1 درصد بوده است.

    از سوی دیگر نرخ تورم در دیگر کشور اروپای شمالی یعنی سوئد در سطح بالایی باقی مانده است؛ به گونه ای که تورم سالانه این کشور تا پایان ماه دسامبر بدون تغییر نسبت به مدت مشابه ماه قبل به 1.8 درصد رسیده است.

    این نرخ تورم که بالاترین نرخ تورمی سوئد از ژوئن سال 2019 تاکنون محسوب می‌شود، بیش از همه تحت تأثیر افزایش نرخ تورم بخش حمل و نقل قرار گرفته است که تورم آن از 3.4 درصد در ماه نوامبر به 4.4 درصد در ماه دسامبر افزایش پیدا کرده است. نرخ تورم در بخش بهداشت و درمان از2.7 درصد به 2.9 درصد رسیده است. از سوی دیگر اما در بخش مواد غذایی و نوشیدنی، نرخ تورم از 3.2 درصد ماه قبل به 2.5 درصد و در بخش رستوران و هتلداری از سه درصد به 2.9 درصد کاهش یافته است.

    نرخ تورم ماهانه در سوئد با 0.1 درصد افزایش نسبت به ماه قبل به 0.4 درصد رسیده است. متوسط نرخ تورم سوئد در بازه زمانی 1980 تا 2019 معادل 3.47 درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده، مربوط به ماه اکتبر 1980 با 15.5 درصد و کمترین تورم نیز مربوط به ماه سپتامبر 2009 با منفی 1.6 درصد بوده است.

    برچسب ها