عصر خودرو

بازگشت فرابورس به مدار صعود

عصر بازار- شاخص کل فرابورس ایران پس از استراحت یک روزه، دیروز بار دیگر به مدار صعودی بازگشت و این بار با رشد ۶/ ۰ درصدی، به سطح ۵۲۸۸ واحد رسید. با احتساب رشد دیروز آیفکس، بازدهی این نماگر از ابتدای سال تاکنون از ۱۳۴ درصد فراتر رفت.

بازگشت فرابورس به مدار صعود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته بیش از نیمی از نمادهای فرابورسی با رشد قیمت همراه شدند. در مجموع این روز معاملاتی شاهد دادوستد یک میلیارد و 807 میلیون سهم به ارزش یک هزار و 306 میلیارد تومان در سه بازار اول، دوم و پایه (معاملات خرد) بودیم. در این میان اما یک‌چهارم فرابورسی‌ها با صف خریدی جمعا به ارزش حدود 130میلیارد تومان همراه شدند و هیچ نمادی گرفتار صف فروش نشد. بازار پایه نیز دیروز معاملات مثبتی را پشت سر گذاشت. به‌طوری که 88درصد از نمادهای موجود در سه تابلوی بازار پایه با رشد قیمت همراه شدند و 56درصد سبزپوش شدند و در این میان 15 نماد شاهد انتظار ناکام 421میلیارد تومان نقدینگی در صف‌های خرید بودند. رشد 6/ 0درصدی شاخص کل فرابورس طی معاملات دیروز در حالی رقم خورد که نماد معاملاتی شرکت‌های توکا ریل، فولاد هرمزگان جنوب، صنایع ماشین‌های اداری ایران، آهن و فولاد ارفع و بیمه کوثر بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشت. در مقابل اما سنگ آهن گهرزمین با بیشترین تاثیر منفی مانع از رشد بیشتر این نماگر شد.

    روی موج کدال
    روز گذشته سامانه کدال میزبان موج جدید گزارش‌ عملکرد ماهانه بنگاه‌ها برای اولین ماه زمستان بود. در راستای این گزارش‌ها پتروشیمی غدیر در دی ماه به فروش خوب 163میلیارد تومانی رسید که نسبت به ماه قبل 75 درصد و نسبت به میانگین فروش ماهانه شرکت 132 درصد رشد داشته است. مجموع فروش شرکت در 10 ماه فعالیت سال جاری 793میلیارد تومان بوده که این عدد در مدت مشابه سال قبل 490میلیارد تومان بود.

    شرکت صنایع غذایی مینو شرق نیز مجموع فروش 10 ماه نخست سال مالی جاری خود را به 107 میلیارد تومان رساند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 71 درصد رشد داشت. با وجود این «غمینو» در دی ماه حدود 3/ 9 میلیارد تومان فروش داشته که نسبت به ماه گذشته 15درصد افت داشته است. «غمینو» در این ماه اما با افت تولید و فروش بیسکویت مواجه شد. به‌طوری‌که فروش 905 تنی شرکت در آذر ماه به 79 تن در دی ماه رسید. علاوه بر این شرکت صنایع غذایی مینو شرق در این ماه برای اولین بار حدود 787 تن انواع تافی با نرخ 1300 تومان به ازای هر کیلو فروخته است.

    شرکت کارخانجات تولیدی شیشه رازی‌ نیز در دی ماه مجموع فروش 10 ماه نخست سال مالی جاری خود را به 187 میلیارد تومان رساند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 172 درصد رشد داشته است. این شرکت در اولین ماه زمستان، حدود 5 هزار و 167 تن انواع بطری دارویی و غیردارویی به فروش رسانده که 11 درصد نسبت به ماه گذشته رشد نشان می‌دهد.

    رصد فعالیت بازیگران فرابورسی
    فرابورس ایران روز ‌چهارشنبه شاهد تغییر خالص مالکیت به سمت بازیگران خرد بازار بود. در این روز در مجموع حدود 64 میلیون و 260 هزار سهم به ارزش افزون بر 9/ 51 میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی افزوده شد. در این میان نماد معاملاتی شرکت فرابورس ایران بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی خالص تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی حدود 6/ 5میلیون سهم «فرابورس» به ارزش حدود 18 میلیارد و 100 میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن نیز «ارفع» شاهد بیشترین خالص تغییر مالکیت به سمت معامله‌گران حقیقی به ارزش 17 میلیارد و 700 میلیون تومان بود. سهام شرکت توسعه مولد نیروگاهی جهرم نیز در این روز شاهد جابه‌جایی 4 میلیارد و 200 میلیون تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی بود.

    در آن سوی بازار نماد معاملاتی شرکت جنرال مکانیک شاهد بیشترین خالص خرید سهام به نام حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز حدود یک میلیون و 770 هزار سهم «رنیک» به ارزش حدود 4 میلیارد و 600 میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. پس از آن نیز نماد معاملاتی شرکت آسیا سیر ارس بیشترین خالص خرید از سوی معامله‌گران عمده بازار به میزان یک میلیارد و 940 میلیون تومان را تجربه کرد.

    کم‌نوسانی سود بدهی در کانال 20
    در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز افزون بر 2 میلیون و 730 هزار ورقه به ارزش تقریبی 230 میلیارد و 965 میلیون تومان در 1153 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بیشترین ارزش دادوستدهای این روز در بازار مورد بررسی به معاملات اوراق مشارکت دولتی در نماد «اشاد10» اختصاص پیدا کرد. همچنین روز چهارشنبه شاهد معامله حدود یک میلیون و 600 هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش 124 میلیارد تومان بودیم. «اخزا»ها در این روز در محدوده قیمتی 62 تا 99 هزار تومان نوسان کردند و به‌طور متوسط شاهد رشد حدود 3/ 0 درصدی نرخ 31 سررسید موجود در این بازار بودیم. همه سررسیدهای اسناد خزانه در این روز با رشد قیمت همراه شدند. بیشترین رشد قیمت نیز با افزایش 7/ 0 درصدی به «اخزا812» اختصاص پیدا کرد. در مجموع روز گذشته، متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با کاهش 1/ 0 درصدی نسبت به سه‌شنبه در سطح 1/ 20 درصد قرار گرفت.

    برچسب ها