عصر خودرو

انگلیس، توافق تجاری با اروپا را مهمتر از آمریکا دانست

عصر بازار- وزیر دارایی انگلیس امروز(چهارشنبه دوم بهمن‌ماه) در آستانه خروج این کشور از اتحادیه اروپا تصریح کرد که توافق تجاری با اتحادیه اروپا از اولویت بالاتری نسبت به آمریکا برخوردار است.

انگلیس، توافق تجاری با اروپا را مهمتر از آمریکا دانست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «ساجد جاوید» در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد معروف به نشست داووس در سوئیس گفت: مذاکرات برای توافق در زمینه تجارت آزاد میان انگلیس و آمریکا آغاز شده اما تمرکز اصلی دولت انگلیس برای دست‌یابی به توافق  تجاری با اتحادیه اروپاست.

    هم زمان « استیو منوچین » وزیر خزانه‌داری آمریکا که برای شرکت در همین اجلاس به داووس سفر کرده، از اظهارنظر همتای انگلیسی خود ابراز ناخرسندی کرد و به کنایه گفت: از اینکه اتحادیه اروپا در اولویت تجاری انگلیس قرار دارد کمی ناخرسندیم. تصور می‌کردیم که ما اول صف بودیم، چون توافق با اتحادیه اروپا نسبت به ما دشوارتر است.

    وزیر دارایی انگلیس خاطرنشان کرد: مذاکرات سازنده‌ای را درباره همکاری‌های تجاری با طرف‌های اروپایی داشته و دو طرف معتقدند که «رسیدن به توافق با توجه به زمان کوتاهی که باقی‌مانده قابل انجام است».

    براساس برنامه اعلام شده، انگلیس 31 ژانویه (11 بهمن) اتحادیه اروپا را به طور رسمی ترک می‌کند و حدود دو ماه بعد مذاکرات رسمی درباره آینده همکاری‌های تجاری با طرف اروپایی آغاز می‌شود.

    در این دوره که تا 21 دسامبر(اول دیم‌ماه) 2020 می‌تواند ادامه یابد، انگلیس همچنان عضو بازار مشترک اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند.
    قرار است در این فاصله، معاهده‌های تجاری جدید با اتحادیه اروپا امضا شود. از سوی دیگر این قانون هرگونه طول دادن دوره گذار فراتر از پایان سال 2020 را ممنوع می‌کند.

    انگلیس بر پایان دوره گذار تا پایان سال جاری میلادی اصرار می‌ورزد اما طرف اروپایی نسبت به شکست توافق تجاری با انگلیس تردید دارد.
    رئیس کمیسیون اروپا هشدار داده امکان دست‌یابی به توافق جامع تجاری با انگلیس تا پایان مهلت تعیین شده «غیر ممکن» است.

    « اورسولا فون درلاین » در سخنانی در مدرسه اقتصاد لندن گفت: بدون تمدید دوره گذار پس از سال 2020، نمی‌توان انتظار داشت که در رابطه با همه ابعاد شراکت جدید انگلیس و اتحادیه اروپا توافق حاصل شود.
    وی افزود: اتحادیه اروپا همه تلاش خود را برای رسیدن به توافق به کار خواهد بست اما روابط دو طرف همانند گذشته نزدیک نخواهد بود.

    با این حال، استفن بارکلی وزیر امور برگزیت تاکید دارد که دو طرف تا پایان سال جاری میلادی به توافق تجاری دست خواهند یافت.
    به گفته او، این جدول زمان‌بندی از سوی دو طرف در بیانیه سیاسی برگزیت به توافق رسیده است.

    البته اوضاع اقتصادی انگلیس در آستانه خروج از اتحادیه اروپا تعریف چندانی ندارد و مقام‌های بانک مرکزی احتمال می‌دهند که این کشور دچار رکود اقتصادی شود.
    گزارش دفتر آمار ملی انگلیس که هفته گذشته منتشر شد نشان می‌دهد رشد اقتصادی این کشور در آستانه خروج از اتحادیه اروپا به پایین‌ترین میزان در نزدیک به هفت سال گذشته رسیده است.

    نشریه گاردین نیز چندی پیش با مروری بر تحولات سیاسی و اقتصادی انگلیس گزارش داد که این کشور در مسیر تجربه ضعیف‌ترین رشد اقتصادی قابل پیش‌بینی پس از پایان جنگ جهان دوم و دوران رکود اقتصادی اروپا قرار دارد.

    برچسب ها