عصر خودرو

یک تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد:

حباب قیمتی شکل نگرفته؛ بازار نیاز به استراحت دارد

عصر بازار- بازار سرمایه در هفته های گذشته و در پی اجرایی شدن برجام تب و تاب خاصی پیدا کرد به طوری که پول هایی که در رکود دو ساله بازار سرمایه به بانک ها و یا سرمایه گذاری در حوزه های دیگر منتقل شده بودند مجددا به سوی بازار سرمایه بازگشتند.

حباب قیمتی شکل نگرفته؛ بازار نیاز به استراحت دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مهرزاد جهانی تحلیلگر بازار سرمایه با بیان مطلب فوق درباره حجم و ارزش معاملات طی هفته گذشته گفت: حجم معاملات در 5 روز کاری منتهی به 7 بهمن با افزایش 63 درصدی نسبت به هفته قبل از آن به حدود 11 میلیارد سهم رسیده است همچنین ارزش معاملات نبز با رشدی 68 درصدی در این هفته مواجه بوده است.

    وی در ادامه افزود: در پی این افزایش تقاضا و هجوم نقدینگی به بازار، شاخص کل نیز با رشدی 6.68 درصدی همراه شده و به کانال 71 هزار واحدی رسیده است به طوری که شاخص استخراج سایر معادن، ساخت محصولات فلزی، انتشار چاپ و تکثیر، خودرو و ساخت قطعات، استخراج کانه های فلزی و لاستیک و پلاستیک بیشترین تغییر مثبت در شاخص صنایع را نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص دادند.

    این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه رشد بی وقفه شاخص و قیمت ها در روزهای گذشته تصور شکل گرفتن حباب قیمتی را در ذهن برخی از فعالان بازار سرمایه متبادر می کند، تصریح کرد:  این نگرانی با اصلاحی کوتاه مدت یا استراحت در قیمت های فعلی با حجم بالا به امید تبدیل خواهد شد. همانطوری که در آخرین روز هفته عرضه های زیادی از سوی فروشندگان رقم خورد که خریداران در اکثر نمادها پاسخگوی عرضه ها بودند.

    وی اظهار داشت: سهامدارانی که در هفته های گذشته وارد بازار شده بودند با سودی منطقی در پایان هفته خارج شده اند و با این حجم و ارزش معاملات احتمالا مترصد برگشت به بازار هستند.
    جهانی گفت: حقوقی ها هم به دلیل قرار گرفتن در ماه های پایانی سال و نیاز به نقدینگی عرضه هایی داشتند که البته با تقاضای خریداران این عرضه ها بلعیده شد.

    این تحلیلگر بازار سرمایه درباره نقطه حمایت و مقاومت شاخص کل خاطر نشان کرد:  شاخص کل در مرز 70 هزار مقاومت سختی داشت که طی دوره های گذشته به این مرز واکنش نشان می داد و توانایی عبور از این مقاومت را نداشت که این بار با هجوم نقدینگی و افزایش چشمگیر حجم معاملات در کنار معاملات پر حجم نمادهای شاخص ساز این مقاومت را در هم شکست و به کانال 71 هزار واحدی رسید.

    وی درباره شرایط روز جاری بازار سرمایه اظهار داشت: دو روز ابتدایی هفته جاری، روزهای مهمی برای شکل گیری روند آتی بازار سرمایه خواهد بود به طوری که احتمالاً با عرضه های زیادی روبه رو خواهیم شد اگر بازار به همین منوال ادامه دهد و با ورود نقدینگی به سهم های بزرگ و رشد آنها شاخص روندی صعودی به خود بگیرد احتمالا روند صعودی بازار در روزهای آتی هم ادامه خواهد داشت که احتمالا این روند دور از ذهن نیست.

    به گفته جهانی ادامه روند منطقی و صعود مستمر بازار سرمایه در گروی مدیریت نقدینگی هایی است که صرفا به طور هیجانی و بی مطالعه و با تبلیغات وارد بازار شده اند، وی در این باره افزود: اگر این دسته از نقدینگی ها از همین ابتدا مدیریت شود با معضلاتی که در سال 92 به آن دچار شدیم، مواجه نخواین شد.

    جهانی خاطر نشان کرد: این مدیریت می تواند از طریق هدایت این پول ها به سمت صندوق های سرمایه گذاری انجام شود که با مدیریت حرفه ای، صحیح و سرمایه گذاری در شرکت های بنیادی با چشم اندازی روشن، ریسک بازار را برای آنها کاهش داده و زمینه را برای سودآوری سهامداران فراهم خواهد آورد و به رونق بازار و همچنین ثبات بازار خواهد افزود.

    این تحلیلگر بازار سرمایه در پایان گفتگو توصیه کرد: با توجه به جمیع جهات باید از فرصتی که بعد از لغو تحریم ها و در پی آن آزادسازی نقدینگی و جذب سرمایه گذاری خارجی به وجود خواهد آمد به بهترین شکل استفاده شود و با مدیریتی خردمندانه در جهت بهبود و توسعه فضای کسب و کار برآییم، تا این پتانسیل بالقوه در شرایط فعلی با تدبیری هوشمندانه بالفعل شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها