عصر خودرو

ضربه‌ چشم‌بادامی‌ها به اقتصاد آمریکا

عصر بازار- گری کوهن با انتقاد از عملکرد ترامپ گفت که جنگ تجاری با چین به اقتصاد آمریکا آسیب زده است.

ضربه‌ چشم‌بادامی‌ها به اقتصاد آمریکا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، گری کوهن که پیش تر به عنوان مشاور اقتصادی دونالد ترامپ فعالیت می کرد با انتقاد از سیاست وی در مواجهه با چین گفت که جنگ تجاری به اقتصاد آمریکا آسیب زده است.

    وی با اشاره به افزایش قیمت فولاد و آلمینیوم پس از جنگ تعرفه‌ها گفت: تولیدات صنعتی بسیاری از کارخانه ها تحت تاثیر افزایش قیمت اولیه فولاد و آلومینیوم قرار گرفته و این مساله تولید کنندگان را با افزایش هزینه تولید مواجه کرده است.

    به گفته او، مزیتی که می‌خواستیم از طریق جنگ تجاری به تولید کنندگان بدهیم عملا از بین رفته است و آن ها مجبور شده اند هزینه تولید و سطح دستمزدهای خود را بالا ببرند.

    کوهن که سابقه مدیریت بانک " گلد من ساکس" را نیز در کارنامه خود دارد، وضعیت اقتصاد آمریکا را مستحکم دانست و افزود: احتمالا شاهد ثبت رشد فصلی 2.5 درصدی خواهیم بود. درآمد قابل تصرف شهروندان افزایش پیدا کرده است اما آثار لایحه کاهش مالیاتی با تمام هزینه‌های سنگین خود روی دوش دولت به تدریج در حال کمرنگ شدن است و اکنون مخارج مصرف‌کننده بار اصلی رشد اقتصادی آمریکا را بر دوش می کشد.

    کوهن هم‌چنین با انتقاد از فشار ترامپ به بانک مرکزی این کشور در کاهش بیشتر نرخ بهره گفت: به نظر من نرخ بهره در سطح مناسبی قرار دارد. اکنون که بین تقاضای مصرفی و نرخ رشد توازن برقرار شده است نباید اصرار به کاهش نرخ بهره داشت چرا که ممکن است این چرخه بر هم بخورد.

    پیش‌تر واحد اطلاعات بلومبرگ با مطالعه پیامدهای جنگ تجاری 17 ماهه دو اقتصاد نخست جهان نتیجه گرفته بود که تنها در سال جاری میلادی، اقتصاد آمریکا در نتیجه جنگ تجاری با چین 134 میلیارد دلار خسارت دیده است و این خسارت احتمالا تا پایان سال آینده به 316 میلیارد دلار خواهد رسید که معادل 0.3 درصد تا 0.7 درصد کل تولید ناخالص داخلی آمریکا خواهد بود.

    برچسب ها