عصر خودرو

رشد ۴۰ درصدی ارزش مبادلات هفتگی فرابورس

عصر بازار- بر اساس آمارهای منتشر شده ارزش مبادلات هفتگی فرابورس با ۴۰ درصد افزایش مواجه شد.

رشد ۴۰ درصدی ارزش مبادلات هفتگی فرابورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، دادوستد 8 هزار و 150 میلیون ورقه بهادار به ارزش 69 هزار و 896 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس، منجر به افزایش 41 درصدی ارزش مبادلات و در مقابل کاهش 6 درصدی حجم این دادوستدها در مقایسه با هفته کاری گذشته شد.

    بر اساس این گزارش، شاخص کل فرابورس نیز در هفته معاملاتی منتهی به 27 دی ‌ماه پس از تجربه یک هفته صعود، با بیش از 12 درصد افزایش نسبت به هفته گذشته از ارتفاع 5.110 واحدی عبور کرد و بازدهی 126 درصدی را از ابتدای سال ثبت کرد.

    بازدهی ارزش بازار

    همچنین علاوه بر صعود چشم‌گیر آیفکس و ارزش دادوستدهای فرابورس نسبت به هفته گذشته، بازدهی هفتگی ارزش بازاری فرابورس نیز به حدود 10 درصد رسید و نگاهی به روند ارزش بازار فرابورس از آغاز سال 98 تا کنون، رشد 110 درصدی را نشان می‌دهد.

    طی هفته منتهی به 27 دی‌ماه تمامی بازارهای فرابورس از نظر ارزش مبادلاتی عملکردی سبز را به ثبت رساندند و به لحاظ حجم دادوستدها نیز به جز بازار اول و بازار پایه سایر بازارها روند مثبتی داشتند.

    با جابه‌جایی 3078 میلیون سهم به ارزش 26 هزار و 76 میلیارد ریال، حجم و ارزش مبادلات در بازار دوم نسبت به هفته گذشته به ترتیب 18 و 37 درصد افزایش یافت. در بازار اول حجم و ارزش مبادلات نسبت به هفته قبل تغییر چندانی نداشت و معامله‌گران با دست به دست کردن 712 میلیون سهم به ارزش 5859 میلیارد ریال رشد حدود 3 درصد ارزش و افت 4 درصدی حجم مبادلات این هفته را رقم زدند.

    بازار ابزارهای نوین مالی

    افزون بر این، بازار ابزارهای نوین مالی نیز میزبان نقل‌وانتقال 243 میلیون ورقه به ارزش19 هزار و 739 میلیارد ریال بود که این نقل‌وانتقال‌ها به افزایش 24 و 55 درصدی حجم و ارزش مبادلات در این بازار منجر شد.

    در این بازار، معامله‌گران اوراق بدهی بیشترین ارزش مبادلاتی را به ثبت رساندند به گونه‌ای که نقل‌وانتقال این اوراق از سوی آنها به دادوستد 17 میلیون ورقه به ارزش 14 هزار و 820 میلیارد ریال انجامید.

    صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله

    در میان ابزارهای نوین مالی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن، جایگاه‌های دوم و سوم را به لحاظ بیشترین میزان ارزش مبادلاتی به دست آوردند. از این رو طی هفته جاری 224 میلیون ورقه ETF به ارزش 4443 میلیارد ریال و بیش از یک میلیون ورقه تسه به ارزش 476 میلیارد ریال خریدوفروش شد.

    رشد 70 و 80 درصدی هفتگی حجم و ارزش مبادلاتی اوراق تسهیلات مسکن بیانگر آن است که این اوراق در هفته چهارم دی‌ماه با استقبال بیشتری از سوی خریداران و فروشندگان همراه بوده است.

    در سمت دیگر بازار فرابورس که دامنه نوسان روزانه سه، دو و یک درصدی در آن اعمال می‌شود، در مجموع بازارهای زرد، نارنجی و قرمز پایه 3482 میلیون سهم به ارزش 18 ‌هزار و 181 میلیارد ریال مبادله شد.

    بازارهای اول و دوم

    مجموع دادوستدهای بازارهای ‌گانه فرابورس در چهارمین هفته کاری دی‌ماه سال جاری به ثبت معامله 8 هزار و 150 میلیون ورقه بهادار به ارزش 69 هزار و 896 میلیارد ریال انجامید که این میزان دادوستد در یک میلیون  و 122 هزار نوبت معاملاتی انجام شده است.

    هم‌زمان ارزش معاملات خرد در بازارهای اول، دوم، پایه و SME در فرابورس نیز به 49 هزار و 914 میلیارد رسید که گروه فلزات اساسی با ارزش معاملاتی به میزان 5598 میلیارد ریال 11 درصد از ارزش کل معاملات را از آنِ خود کرد و در صدر ایستاد. گروه‌های محصولات شیمیایی و سرمایه‌گذاری‌ها نیز هر یک 8 درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص دادند و در جایگاه‌های دوم و سوم ایستادند.

    برچسب ها