عصر خودرو

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد:

کاهش ریسک قیمتی محصولات کشاورزی به کمک قراردادهای آتی

عصر بازار- بازار آتی بورس نیم نگاهی روشن در شرایط بحرانی برای مدیریت عرضه کالا و محصولات است. به طوری که کارشناسان باور دارند که قراردادهای آتی یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که بورس‌های کالایی جهت کمک به مدیریت ریسک ناشی از نوسانات قیمتی در اختیار فعالان بازارهای کالایی قرار می‌دهند.

کاهش ریسک قیمتی محصولات کشاورزی به کمک قراردادهای آتی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، قرارداد آتی قراردادی است که فروشنده بر اساس آن متعهد می‌شود در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را به قیمتی که الان تعیین می‌کنند، بفروشد و در مقابل طرف دیگر قرارداد متعهد می‌شود آن کالا را با آن مشخصات خریداری کند.

    در همین راستا سید راضی نوری عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به «کالاخبر» گفت: یکی از دغدغه های کشاورزان این است که به دلیل نداشتن پیش بینی دقیق از آینده و عدم برآورد قیمت های آتی، در زمان برداشت محصول با ضرر مواجه می شوند که این موضوع درباره کشاورزان یکسان است و در زمینه تولید سیب زمینی، گوجه فرنگی ، پیاز و سایر محصولات با این نوسان و چالش ها مواجه می شویم که کشاورزان مشکلات عدیده ای را در زمان برداشت دارند.
    وی افزود : چند سالی است که با پر رنگ شدن نقش بورس اعتمادی میان کشاورزان شکل گرفته است که انتظار می رود با توجه به پتانسیل های بورس کالا در ارایه ابزارهایی برای پوشش ریسک های قیمتی، شاهد کاهش مشکلات کشاورزان باشیم .
    این عضو کمیسیون کشاورزی بازار آتی را موثر در کاهش تورم دانست و گفت: هر گاه تولید کننده بداند که دیگر سرمایه اش به دلیل نوسان قیمتی از دست نمی رود و قابل جریان در تولید است بدون شک بر کاهش تورم اثر گذار خواهد بود.
    این نماینده مجلس با تاکید بر این که بورس کالا از طریق توسعه شفافیت می تواند بسیاری از محصولات کشاورزی را برای عرضه در این بازار جذب کند اظهار داشت: یکی از خصوصیات بورس کالا ایجاد شفافیت در عرضه محصولات کشاورزی است و از طریق بازار آتی کشاورزان می توانند با خیالی آسوده محصولات خود را پیش فروش نمایند. در مجموع می توان گفت بورس کالا در صدد افزایش جذب محصولات کشاورزی به این بازار است که با این روش به دلیل لزوم رعایت استانداردهای عرضه در بورس بر کیفیت محصولات هم افزوده خواهد شد.
    نوری با بیان این که بورس کالا، صادرات را هم تقویت می کند تصریح کرد: اگر نقش بورس کالا به گونه ای تقویت شده تا این بازار به عنوان مرجع قیمتی جهانی تبدیل گردد می توانیم انتظار داشته باشیم که صادرات از طریق این ساز و کار بیش از گذشته رونق بگیرد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو