عصر خودرو

صعود ۵میلیارد دلاری بورس

عصر بازار- فرار بورس از زیر سایه جنگ به رشد ۵میلیارد دلاری و ثبت یکی از تاریخی‌ترین رشد‌های بورس، در مبادلات روز گذشته منجر شد. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد این بالاترین میزان رشد در طول ۳۰سال محاسبه شاخص بورس به شمار می‌آید.

صعود ۵میلیارد دلاری بورس
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از همشهری، بورس تهران دیروز بالاترین رشد تاریخی خود را ثبت کرد و با 4.4درصد افزایش معادل 15هزار و 800واحد افزایش یافت. با این مقدار رشد 65هزار میلیارد تومان، معادل 5میلیارد دلار به ارزش شرکت‌های بورس اضافه شد. در مبادلات هفته قبل پس از انتشار خبر شهادت سردار سلیمانی ارزش کل بازار سهام ظرف یک هفته 10میلیارد دلار کاهش یافت. عمده‌ترین دلیل نزول بازار سهام، انتظار برای واکنش ایران و خطر بروز جنگ بود. سایه جنگ بر سر مبادلات بورس در هفته گذشته به قدری سنگین بود که تقریبا در تمام روزهای هفته قبل صف‌های بسیار سنگینی در بورس تشکیل شد و تقریبا سهام هیچ شرکتی با تقاضای خرید از سوی سهامداران وجود نداشت. این روند موجب شد شورای بورس دست به اقدامات کنترلی بزند و از سهامداران بزرگ بخواهد با خرید سهام از بازار سهام حمایت کنند. در آخرین روز مبادلات هم شدت تنش و فشار روانی ناشی از احتمال بروز جنگ به حدی رسید که سازمان بورس دستور داد دامنه نوسان بورس از 5 به 2درصد کاهش یابد تا جلوی موج شدید نزولی قیمت سهام گرفته شود.

    رفع خطر جنگ و رشد بورس
    اما از روز شنبه به‌دنبال رفع خطر جنگ بین ایران و آمریکا، بازار سهام دوباره وارد روند صعودی شده و در طول 2 روز گذشته یعنی روز‌های شنبه و یکشنبه 80هزار میلیارد تومان، معادل 6.2میلیارد دلار، به ارزش بازار سهام شامل بورس تهران و فرابورس اضافه شده است. در پایان مبادلات دیروز، ارزش کل بازار سهام به 1650هزارمیلیارد تومان، معادل127میلیارد دلار رسید. به باور تحلیلگران، اکنون دیگر هیچ سنگ بزرگی پیش پای بورس نیست و بزرگ‌ترین ریسک سیستماتیک بازار که ظرف 2دهه گذشته پیش پای بازار وجود داشته همین هفته گذشته برداشته شد. در طول 2 دهه گذشته تقریبا 2ریسک سیستماتیک بزرگ همواره بازار سهام را تهدید کرده که یکی از آنها اعمال تحریم‌های اقتصادی و دیگری بروز درگیری نظامی و جنگ بوده است. اما در 2سال گذشته پس از تشدید تحریم‌های آمریکا، بازار سهام در برابر تحریم واکسینه شده، هفته گذشته هم پس از آنکه دو طرف تا آستانه یک درگیری نظامی تمام‌عیار پیش رفتند، ترس بازار فروریخت و این استدلال در بین فعالان بازار مطرح شد که دو طرف تمایلی به گسترش درگیری‌های نظامی ندارند. اکنون به‌نظر می‌رسد با حذف ریسک جنگ، بازار سهام با قدرت بسیار زیادی به رشدش در ماه‌های آینده ادامه دهد.

    بزرگ‌ترین ریسک برای بورس
    محمد خیری، مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری خبرگان سهام در تحلیل اوضاع جدید بورس، گفت: هفته گذشته احتمال وقوع جنگ می‌رفت در نتیجه بازار سرمایه یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌های سیستماتیک را به‌ خود دید. او با بیان اینکه وقوع جنگ، اثر به‌مراتب پررنگ‌تری نسبت به سایر رویدادها بر بازار سرمایه دارد، تأکید کرد: در همه جای دنیا واکنش بازار سرمایه به اتفاقی همچون جنگ به‌شدت منفی است و در شرایط جنگی، ارزش تمام دارایی‌های سرمایه‌ای ازجمله املاک و سهام به‌شدت افت خواهد کرد.
    او درباره آینده بازار سهام، گفت: بازار سرمایه چند اتفاق مثبت پیش روی خود دارد که می‌تواند سبب جذابیت بیشتر سهم‌ها شود. نرخ ارز نیمایی در سال آینده، احتمالا بیش از 13 هزار تومان خواهد بود و این نرخ، اثر مثبتی بر سودآوری شرکت‌ها دارد. همچنین قیمت‌های جهانی نفت و فلزات اساسی و محصولات معدنی در بازارهای جهانی افزایشی است؛ ضمن اینکه حجم فروش و صادرات صنایع مختلف نشان می‌دهد شرکت‌ها به‌رغم تحریم‌ها، راهی برای صادرات یافته‌اند و دغدغه کاهش فروش ندارند.
    این کارشناس بازار سرمایه، گفت: در بودجه سال آینده از رشد عجیب و غریب نرخ حامل‌های انرژی خبری نیست؛ بنابراین سود تحلیلی شرکت‌ها در سال 99، بهتر از امسال خواهد بود. همچنین اخبار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها نیز به رشد بازار کمک خواهد کرد. به گفته او شاخص کل بورس تهران تا پایان فصل مجامع یعنی تیر سال 99به 450هزار واحد خواهد رسید.

    ترس بورس از بین رفت
    محمدرضا سرافراز، مدیرعامل کارگزاری آگاه هم گفت: اتفاقات سیاسی در هفته گذشته موجب شد بازار با چالش و کاهش شاخص مواجه شود. تنش‌های سیاسی با پاسخ سپاه تا حدودی مرتفع شده و ترس سرمایه‌گذاران از بین رفته، اگر با رخداد سیاسی مواجه نشویم، مطمئنا بورس، هفته پررونقی را خواهد داشت. او اضافه کرد: دغدغه‌های سیاسی تا حدود زیادی مرتفع شده، بازار سرمایه به نقطه اطمینان رسیده و سرمایه‌گذارانی که در عرضه‌های اولیه شرکت می‌کنند می‌توانند با خیال آسوده به بورس بازگردند و مسلما شاخص دوباره خود را احیا خواهد کرد؛ ضمن اینکه به‌زودی تغییرات بنیادی را با توجه به تصویب معافیت مالیاتی ناشی از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی در شرکت‌ها شاهد خواهیم بود.

    ریسک سیاسی از بین رفت
    علی صادقین، کارشناس بازارهای مالی هم با بیان اینکه بازار سرمایه به لحاظ متغیرهای بنیادی، بازاری بدون رقیب است، درباره دلایل رشد بورس در مبادلات دیروز، گفت: ریسک سیستماتیک سیاسی تقریبا مرتفع شده و جایی برای نگرانی نیست. در نتیجه رفتار هیجانی و صف‌های خرید دیروز بورس تهران، قابل پیش‌بینی بود.
    صادقین درباره تأثیر تحریم‌ها بر شرکت‌های بورس، گفت: تحریم‌های جدید آمریکا، نمادین بود و بر صنایع ما اثری نخواهد داشت. هر محدودیت و تحریمی که امکان تحمیل آن وجود داشت، آمریکا اعمال کرده و معتقدم صادرات صنعت فولاد مانند قبل ادامه خواهد داشت.

       بورس از بحران عبور کرد

    مدیرعامل بورس تهران با بیان اینکه بورس دوران تنش و بحران را پشت سر گذاشته، گفت: بازار سرمایه تحریم‌های فلزی را نادیده گرفت و اعلام قرار گرفتن این شرکت‌های فلزی در فهرست تحریم‌ها باعث افت ارزش سهام آنها نشد و در صف فروش هم قرار نگرفتند. علی صحرایی درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه صنایع فلزی ایران، گفت: تحریم‌ها محدودیت ایجاد می‌کنند اما این تحریم‌ها جدید نبودند و شرکت‌های ایرانی هم هوشمند هستند و مسیرهای دور زدن این تحریم‌ها را پیدا می‌کنند. انکار نمی‌کنیم که هزینه فروش بالا می‌رود اما این تحریم‌ها در بخش‌هایی فرصت هم محسوب می‌شود. مدیرعامل بورس تهران ادامه داد:‌ شرکت‌های فعال در زنجیره تولید وجود دارند که جای شرکت‌های خارجی را پس از تحریم‌ها گرفته‌اند. پیش از این کارخانه‌های ایرانی نیاز خود را از شرکت‌های خارجی تامین می‌کردند اما با توجه به افزایش قیمت‌ها و محدودیت‌ها به سمت استفاده از توان شرکت‌های داخلی روی‌ آورده‌اند. صحرایی درباره فروش اقساطی برخی از سهام در بازار سرمایه تأکید کرد: این برنامه برای فروش دارایی‌های دولت مطرح شده است و هنوز جزئیات روش فروش اقساطی یا با تخفیف اعلام نشده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو