عصر خودرو

آیا روز شنبه دهم بهمن ۱۳۹۴ قیمت سهام شرکت‌‌ها می‌افتد؟

بورس تهران پشت چراغ پژو و فرانسه

عصر بازار- سرمایه‌گذاری در بازار سهام یکی از رایج ترین فعالیت‌ها در اکثریت کشورهای جهان و ایران است. این بازار به دلیل نقدشوندگی بالایش و همچنین به دلیل اینکه می‌تواند سودهای غیرمتعارف برای سرمایه‌گذاران آماده کند، در کانون توجه افراد با ریسک بالا قرار دارد. بازار سهام ایران اما فاقد ویژگی‌های یک بازار مدرن سهام است و نقش دولت و شرکت‌های حکومتی در آن بالاست.

بورس تهران پشت چراغ پژو و فرانسه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از علاوه بر این بازار سهام ایران در شرایط ویژه‌ای قرار دارد که این روزها مرکز توجه شده است. یک روز پس از آنکه بازار سهام تهران رشد حیرت‌انگیز شاخص کل را رقم زد یک تحلیلگر ارشد بازار سهام تاکید کرد این رشدها حباب است و ممکن است تجربه دو سال پیش تکرار شود.

    علیرضا کدیور داوری کرد که طی روزهای گذشته مسئولان بورس با هدف اینکه این جو مثبت در بازار تداوم داشته باشد مانع عرضه سهام توسط سهامداران حقوقی شده بودند و سمت عرضه را محدود کرده بودند. هنگامی که سمت عرضه محدود باشد ولی سمت تقاضا محدودیتی نداشته باشد طبیعتا سمت تقاضا بر عرضه غلبه می‌کند و باعث می‌شود قیمت سهام رشد پیدا کند. به این ترتیب بدون شک تحت هر شرایطی که به لحاظ واقعی تأثیر مثبتی بر روند بورس بگذارد، مانند کاهش نرخ سود بانکی، افزایش قیمت جهانی مواد خام یا انعقاد قراردادهایی میان شرکت‌های ایرانی و خارجی، سطح فعلی قیمت‌ها تماما آن اتفاقات آتی را حتی بیش از آنچه که در بهترین حالت بخواهد اتفاق بیفتد پیشخور کرده است.

    به بیان دیگر تقریباً قیمت سهام تمام شرکت‌ها حبابی است. به این معنا که قیمت سهام شرکت‌ها از ارزش بنیادی آنها فاصله معناداری گرفته به بیان عامه نمی‌ارزد. ایجاد حباب به این معنا نیست که این حباب قطعاً باید فردا تخلیه شود، بلکه ممکن است بزرگ‌تر شود و قیمت سهام شرکت‌ها باز هم با رشد همراه باشد. بدون شک اگر هر میزانی بیش از شرایط فعلی قیمت سهام شرکت‌ها رشد کند و حباب متورم‌تر شود آثار تخریبی آن در آینده شدید‌تر خواهد بود.

    نمونه واقعی این اتفاق در سال 1392 اتفاق افتاد. یعنی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری و روی کار آمدن دولت جدید، خوش‌بینی‌هایی ایجاد شد که رشد 100 درصدی شاخص کل را طی شش ماه  (تا دی‌ماه 1392) در پی داشت. تا قبل از رشد اخیر شاخص بورس ما طی دو سال حدود 30 درصد افت کرد و یکی از شدید‌ترین رکودهای تاریخی را تجربه کرد. در آن زمان هم بخش عمده‌ای از رشد شاخص مرهون رشد سهام خودرویی‌ها بود. یعنی دقیقا سناریوی دو سال قبل در حال تکرار شدن است. این هیجان فعلی نسبت به قبل سریع‌تر و شدیدتر است، زیرا محدودیت نوسان در سال 1392، حدود 4 درصد بود درحالی‌که امروز 5 درصد شده است و همچنین حجم مبنا نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است.

    بدون شک این حباب به‌زودی تخلیه خواهد شد. پیشنهادی که به مسئولان بورس می‌توان کرد این است که این بار سهامداران حقوقی را به عرضه نامحدود سهام ترغیب کنند به‌طوری‌که عطش خرید فروکش کند.اگر این کار انجام نشود ممکن است این شرایط مثبت تا چند روز دیگر ادامه پیدا کند اما مدت زیادی ادامه‌دار نخواهد بود و اگر بازار خودش واکنش نشان دهد و شروع به افت کند، بدون شک این افت شدید‌تر خواهد بود و زمانی‌که آغاز شود تمام بازار را دربر خواهد گرفت و به هر نسبتی که قیمت سهام اکثر شرکت‌ها رشد کرده است در آینده افت خواهد کرد و اگر امروز بازار یکدست سبز است در آن زمان یکدست قرمز خواهد شد.

    نکته قابل توجه این است که به نظر می‌رسد یک رشد غیر‌منطقی در بازار سهام در حال اتفاق افتادن است و بازار سهام ما به هیچ وجه به اطلاعات واقعی و صورت‌های مالی شرکت‌ها واکنش نشان نمی‌دهد و صرفاً یک رشد غیر‌منطقی سهام اتفاق می‌افتد. اگر این روند ادامه پیدا کند تحلیلگران سرخورده خواهند شد، چراکه می‌بینند برخلاف اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت‌ها، قیمت‌ها روند دیگری را در پیش گرفته‌اند و افرادی در این بازار سود می‌کنند که لزوما ممکن است هیچ تحلیلی از بازار و شرکت‌ها نداشته باشند.

    به گزارش ساعت 24، با توجه به اینکه امروز و فردا قرارداد ایران‌خودرو با کارخانه‌های اتومبیل‌سازی فرانسه با نتایج مثبت یا منفی روبه‌رو می‌شود، در صورت ناکامی در عقد قرارداد یا تاخیر در آن احتمال کاهش شاخص کل در روز شنبه وجود  دارد.

    برچسب ها