عصر خودرو

نفت خام، بازارهای ایالات متحده را وادار به ریزش کرد:

طلای سیاه، محرک اصلی بازارها

عصر بازار- در روز دوشنبه و با آغاز به کار بازارهای جهانی؛‌ پس از اعلام اخبار حاکی از تصمیم عراق برای تزریق تولیدات نفت ذخیره شده خود به بازارهایی که با مشکل مازاد عرضه بیش از حد دست و پنجه نرم می کنند، بهای نفت خام در بازارهای جهانی که پس از مدتها کاهش در مسیری صعودی گام برداشته بود را وادار به ریزش کرد. این موضوع سبب شد تا شاخص داوجونز آمریکا افتی به بزرگی بیش از ۲۰۰ واحد را تجربه کند و در همین حال بسیاری از بازارهای جهانی در سراشیب سقوط گرفتار شدند.

طلای سیاه، محرک اصلی بازارها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، این کاهش در روز دوشنبه، طی معاملات امروز نیز در بازارهای جهانی کماکان ادامه داشت و بسیاری از شاخص ها مجددا دچار افت شدند. بازارهای سهام ایالات متحده یک بار دیگر در پی بروز رکود تازه در روند بازار نفت خام، رشد نگرانی ها از روند رشد اقتصاد جهانی و نیز سیاست های بانک مرکزی این کشور، معاملات را در مدار منفی سپری کرده اند.

    این در حالی است که طی هفته گذشته و با رشد بهای نفت، شاهد بهبودی مختصر در شرایط بازارهای جهانی بودیم. در حقیقت، مهمترین فاکتور اثرگذار بر روند بازارهای جهانی از سهام گرفته تا کالایی و طلا، بهای طلای سیاه است که مدتهاست با ریزشهای پی در پی خود تا سطوح نگران کننده، بازارها را وادار به سقوط کرده است.

    بر اساس گزارش فایننشیال تایمز،‌ طی ساعات معاملاتی روز سه شنبه، با سقوط مجدد بهای نفت به زیر سطح مقاومتی 30 دلار، بازارهای سهام روند کاهشی را ادامه دادند.

    این بازارها در پی سقوط قیمت نفت تا مرز 29 دلار و به دلیل بی رغبتی سرمایه گذاران به بازارها و نیز تشویق فعالان به خرید طلا، اوراق قرضه و ین، روند نزولی را به ثبت رساندند. اما در ادامه ساعات معاملاتی دیروز بهای نفت مجددا روند صعودی را در پیش گرفت و مرز 30 دلار را شکست در حالی که امروز مجددا بهای نفت در سراشیب نزولی حرکت کرد، اما این ریزشها تا حدی نبود که به زیر 30 دلار برسد.

    براساس گزارش بلومبرگ، دیروز در بازارهای جهانی؛‌ شاخص پان-یوروپین استاکس 600 افت 1.4 درصدی را تجربه کرد. در حالی که شاخص FTSE آسیا-اقیانوسیه با کاهشی به بزرگی 1.6 درصد همراه شد. شاخص شانگهای چین حدود 6.4 درصد از ارزش خود را از دست داد و همچنین شاخص معاملات آتی آمریکا نیز نشان داد که حدود 12 واحد از ارزش شاخص اس اند پی 500 کاسته شده تا نهایتا ارزش این شاخص بر روی رقم 1 هزار و 865 واحد بایستد.

    بر این اساس، امروز این روند در بازارهای ایالات متحده تغییر مسیر داد و اکثر شاخص ها با رنگ سبز به کار خود ادامه دادند. ارزش شاخص داوجونز آمریکا با 1.78 درصد رشد به میزان 282.01 واحد، تا مرز16 هزار و 167 بالا رفت. براساس آمارهای رسمی، میانگین تغییرات ماهیانه این شاخص از افتی به بزرگی 7.89 درصد خبر می دهند، در همین حال میانگین تغییرات سالیانه این شاخص حاکی از ریزش 7.02 درصدی است.

    همچنین شاخص اس اند پی 500 نیز طی ساعات معاملاتی امروز با 1.41 درصد رشد معادل 26.55 واحد، تا مرز 1 هزار و 903 افزایش داشت. میانگین تغییرات ماهیانه این شاخص نشان دهنده افتی به اندازه 7.64 درصد است در حالی که، میانگین تغییرات سالیانه آن تا کنون 6.20 درصد کاهش را به ثبت رسانده است. شاخص شانگهای چین امروز کماکان در مسیر نزولی حرکت کرد و ارزش آن با افتی به بزرگی 0.52 درصد معادل 14.23 واحد تا 2 هزار و 735 افت کرد.

    نفت خام در سال جاری میلادی، در پی نگرانی های ناشی از افت تقاضا و لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران، بیش از یک پنجم از ارزش خود را از دست داده است. به گفته تحلیل گران، همبستگی 21 روزه اخیر بین قیمت نفت و شاخص اس اند پی 500 به بیش از 90 درصد رسیده، تا جایی که هم اکنون شاهد ضربه های مهلک فاکتور افت بهای نفت بر پیکره بازارهای سهام ایالات متحده هستیم.

    لری هاتـوی، اقتصاددان ارشد در نهاد سرمایه گذاری جی.ای. ام (GAM)؛ در این خصوص به خبرنگار فایننشیال تایمز گفت: کاهش قیمت نفت همواره در طول تاریخ، برای اقتصاد جهان مثبت بوده است، چرا که در پی افت بهای نفت، شاهد توزیع مجدد قدرت خرید از سمت تولیدکنندگان به مصرف کنندگان بوده ایم. با این حال در شرایط کنونی، بازارها بر اثرات منفی کاهش قیمت نفت نیز تمرکز دارند، بدون آنکه نیم نگاهی به نتایج بالقوه و مثبت آتی آن بیندازند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها