عصر خودرو

سلطانی‌نژاد در جمع مدیران پایین‌دستی پتروشیمی عنوان کرد

ظرفیت‌های بورس کالا بهترین گزینه برای توسعه صنایع پایین‌دستی

چاره‌ای جز عبور از بازار سنتی به بازار مالی وجود ندارد

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالا با اشاره به بهره‌گیری صنایع دنیا از بورس‌های کالا عنوان کرد: بازار مالی به عنوان نسل دوم بازارهای دنیا در حالی روز به روز توسعه می‌یابد که معاملات کالایی برای اوراق‌محور کردن محصولات خود در رقابت هستند.

ظرفیت‌های بورس کالا بهترین گزینه برای توسعه صنایع پایین‌دستی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران شب گذشته در همایش فعالان پایین‌دستی پتروشیمی در برج میلاد تهران گفت: بهره‌گیری از ظرفیت‌های صنایع از بورس‌های کالایی امروزه در دنیا به یک اصل تبدیل شده است، در اخبار روزانه همواره می‌شنویم که قیمت نفت با افزایش یا کاهش مواجه می‌شود و این نوسان‌ها زندگی همه مردم دنیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

    وی افزود: قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت در حالی به عنوان شاخص روزانه قیمت جهانی نفت مورد اتکا قرار می‌گیرد که سهم این بازار از کل نفت دنیا تنها یک میلیون بشکه در روز است، اما اینکه چرا نوسان‌های قیمتی این کالا بر معیشت زندگی همه مردم دنیا تأثیر می‌گذارد، ناشی از وجود یک بازار مالی قوی است.

    سلطانی‌نژاد عنوان کرد:‌ حجم نفت کل دنیا شاید در روز به بیش از 80 میلیون بشکه برسد، اما شاخص نفت تگزاس با بهره‌گیری از ظرفیت یک میلیون بشکه‌ای می‌تواند بازار نفت و انرژی دنیا را تحت تأثیر قرار دهد. این موضوع ناشی از انعقاد قراردادهای مالی و یا فعالیت بورس‌هایی است که روزانه بیش از دو برابر حجم معاملات بازار فیزیکی از این قراردادها بهره می‌برند که شاید اغلب آنها نیز به تحویل کالا منجر نمی‌شود.

    مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه بازیگران مالی امروزه نوسان قیمت کالاها در بازارهای جهانی را دستخوش تغییر می‌کنند، عنوان کرد: بازارهای سنتی تبدیل به بازارهای مالی شده‌اند و کشورها توانسته‌اند به شکل مطلوب با توسعه بازارهای مالی از ظرفیت‌های بازارهای خود به نحو مطلوب استفاده کند.

    وی با اشاره به سازوکار بازارهای مالی بیان داشت: در حالی که شکل‌گیری بازارهای فیزیکی مبادله و تحویل کالا را در دستور کار قرار داده بود، اما در ادامه به دلیل نیاز به معاملات سلف یا به اصطلاح فوروارد احساس شد که پول و نقدینگی می‌تواند در زمان حال اخذ و تحویل کالا در زمان دیگری صورت گیرد.

    سلطانی‌نژاد ادامه داد: دراین مکانیزم هر کالا بسته به ارزش خود معادل یک ورقه بهادار تعریف شد و به عنوان گواهی سپرده کالایی در انبارها می‌توانستند کالای خود را ذخیره کنند و در عین حال اوراق خود را در بازارها با هدف تأمین  نقدینگی مورد معامله قراردهند.

    به گفته وی، بازار مالی نسل دوم بازارها است و اغلب کشورهای دنیا تلاش می‌کنند تا معاملات کالایی خود را بر مبنای قراردادهای مشتقه (فیوچرز) حرکت دهند. براین مبنا کالایی که هنوز تولید نشده می‌تواند قابلیت فروش در بازار از طریق اوراق بهادار داشته باشد.

    مدیرعامل بورس کالا با بیان اینکه زمانی بازار مالی شکل خواهد گرفت که بتوان اوراق بهادار در کشور داشت، افزود: صنایع پایین دستی کشور بزرگترین فعالان صنعت پتروشیمی کشور هستند که می‌توانند به شکل‌گیری بازار مالی و در عین حال پوشش ریسک و تأمین مالی بازار محصولات پتروشیمی کمک کنند. از طریق توسعه بازار مالی پتروشیمی در بورس می‌توان سرمایه‌گذاران خارجی را جذب و در عین حال نوسان‌های قیمتی در آینده را پوشش داد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها