عصر خودرو

هجدهمین همایش ۱۰۰ شرکت برتر ایران (۳۶)

معاون اجرایی رئیس جمهور :رتبه بندی چراغ راه سیاست گذاران کشور است

عصر بازار- معاون اجرایی رئیس جمهور اطلاعات بدست آمده از رتبه بندی شرکت های برتر ایران را چراغ راه سیاست گذاران کشور دانست.

معاون اجرایی رئیس جمهور :رتبه بندی چراغ راه سیاست گذاران کشور است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، محمد شریعتمداری در هجدهمین آیین معارفه 500 شرکت برتر ایران با اشاره به بازشدن بندهای تحریم از اقتصاد کشور افزود: امروز از شرکت هایی تقدیر می شود که در سال های اخیر در شرایط نامناسبی قرار داشته اند . بنابراین این گروه که اکنون از آنها تقدیر می شود جایگاه ویژه ای در اقتصاد ایران دارند.
    وی در ادامه به اولین دوره معرفی شرکت های برتر در ایران اشاره و بیان کرد: این رتبه بندی با یک شاخص و 100 شرکت آغاز شد اما امسال 500 شرکت با 28 شاخص ارزیابی می شوند که این مهم پیشرفت بسیار مناسبی است در واقع رتبه بندی شرکت های برتر چراغ راهی برای سیاست گذاران کشور است .
    شریعتمداری مهمترین مشکل سیاست و اقتصاد ایران را مسئله اشتغال و ایجاد شغل دانست و اضافه کرد: یکی از بزرگترین نیازمندی های کشور بی تردید مشکل اشتغال است اگر به آمار 10 سال گذشته بازگردیم مشاهده می کنیم هیچ تغییری در میزان بی کاری اتفاق نیافتاده و این امر سطح رفاه خانوار و دیگر عوامل اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد. این در حالی است که طی همین مدت برخی از کشور های همسایه و دنیا رشد های اقتصادی 2 رقمی را تجربه کرده اند و نرخ تورم پایینی داشته اند.
    معاون اجرایی رئیس جمهور یکی از شاخص های مهم را اقتصاد مقاومتی یا ظریف تاب آوری ارزیابی کرد و گفت طی 10 سال منتهی به سال 2012 اقتصاد ایران در این شاخص از رتبه سی و هشتم به هفتاد و دوم نزول پیدا کرده است . به عبارتی دیگر اقتصاد ما دارای شکنندگی زیادی است و باید به امر مقاومت در اقتصاد توجه ویژه داشت . در همین خصوص ما نیز به دنبال تعریف یک شاخص ترکیبی در خصوص اقتصاد مقاومتی هستیم تا بوسیله آن از شکنندگی اقتصاد کشور بخصوص در برابر کالاهای خارجی بکاهیم .
    وی در خصوص نگاه دولت به اقتصاد نیز یادآور شد : دولت نگاه اساسی به خرد جمعی دارد و میداند که در کجا ایستاده . ایران نیازمند رشد اقتصادی پایدار متوازن و توام با اشتغال است . این نکته الزاماتی را طلب می کند که مهمترین نقش آن قدرتمند کردن بخش خصوصی اقتصاد است که بدون این بخش کشور نمی تواند به رشد پایدار دست پیدا کند .
    معاون اجرایی رئیس جمهور ضروری ترین کار دولت را خروج از رکود دانست و افزود: آئین نامه و قانون خروج از روکود نوشته شده و بخشی از آن به اجرا درآمده است . در این خصوص مهمترین وظیفه دولت افزایش سرمایه بانک ها، رقابتی کردن فضای اقتصادی کشور و پرهیز از قیمت گذاری است . همچنین بهبود تسهیل فضای کسب و کار نیز باید در دستور کار قرار بگیرد .
    شریعتمداری در ادامه اضافه کرد : اکنون حدود 60 تا 70 هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که بالغ بر 500 هزار میلیارد تومان پول برای تکمیل آن نیاز است و اگر تا ابد هم تمام درآمد های نفتی را به این طرح ها اختصاص دهیم نمی توانیم آنها را تکمیل کنیم پس بهتر است این طرح ها به بخش خصوصی واگذار شود . در واقع واگذاری طرح های دولتی دست دولت را در استفاده از ابزار اهرمی خود باز خواهد کرد.
    وی در خصوص بدهی های دولت به سیستم غیر دولتی نیز گفت: خوشبختانه بنابراین شده که حدود 40 هزار میلیارد تومان از بدهی دولت از طریق اوراق خزانه پرداخت شود .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها