عصر خودرو

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری:

بورس حباب موضعی دارد

عصر بازار: به گفته بهروز خدارحمی اکنون صنایع زیان ده به دلیل هیجان زده شدن سهامداران، لیدر بازار شده اند و در یکی دو هفته دیگر این رشد متوقف شده و به تمام صنایع بورسی آسیب می زند.

بورس حباب موضعی دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳:۰۰

    بهروز خدارحمی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری در گفت و گو با پایگاه خبری «عصربازار» گفت: اکنون بورس دچار حباب موضعی شده است و رشد شارپی شاخص کل زیان زیادی برای بازار به همراه خواهد داشت.
    او افزود: پیش از به نتیجه رسیدن برجام، کارشناسان گمانه زنی می کردند که پس از برجام، صنایعی که به سرعت از فضای اقتصادی بدون تحریم منتفع شوند، رشد بورس را کلید می زنند. اما به دلیل هیجانات کنترل نشده بازار، اکنون مشاهده می شود که برخی صنایع کوچک و صنایعی که عمدتا زیان ده هستند و نه تنها دربلندمدت، بلکه در میان مدت نیز نمی توانند به سود دهی برسند، به عنوان لیدر در بازار حرکت می کنند. از جمله این صنایع می توان به صنعت خودرو اشاره کرد که در دو هفته گذشته رشد توام با حباب زیادی داشته است.

    دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری در ادامه خاطرنشان کرد: به دلیل این که در دو سال گذشته بازار سرمایه با رکود توام بود، فعالان بازار هنوز پیش فرض رشد های هیجانی سال های قبل از این رکود را دارند که بتوانند در زمان اندک، سود زیاد کسب کنند.

    خدارحمی گفت: برخی از فعالان کم تجربه این بازار، اکنون که شاخص روزانه  حدود 3 درصد رشد می کند، با توجه به 22 روز کاری، انتظار دارند در ماه 60 درصد سود کسب کنند. اما واقعیت اقتصادی کشور این است که در دو سال گذشته در هیچ کدام از بازارهای کشور رشدی رخ نداده است که بتواند این سود را منطقی جلوه دهد. به همین دلیل این حرکت هیجانی احتمالا در یکی دو هفته دیگر فروکش می کند و متاسفانه نه تنها صنایع زیان ده سقوط می کنند، بلکه ضرر این افول به صنایعی که پتانسیل منطقی دارند نیز سرایت می کند.

    برچسب ها