عصر خودرو

هجدهمین همایش ۱۰۰ شرکت برتر ایران (۲۷)

۵۷ درصد از تولید ناخالص ایران برای ۱۰۰ شرکت برتر است

عصر بازار- مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی گفت: در سال ۹۳ حجم کل فروش ۱۰۰ شرکت برتر ایران ،۵۷ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) است و این رقم برای ۵۰۰ شرکت برتر به ۶۷ درصد می‌رسد.

۵۷ درصد از تولید ناخالص ایران برای ۱۰۰ شرکت برتر است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۰:۰۰

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصربازار» محمدعلی محمدی در مراسم رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (IMI100 ) با اشاره به اینکه این رتبه بندی از سال 77 تا کنون ادامه دارد افزود: ادامه رتبه‌بندی شرکت‌ها نشان‌دهنده اعتماد به سازمان مدیریت صنعتی است. همچنین 100 شرکت برتر ایران از نظر شاخص میزان فروش رتبه‌بندی و معرفی می‌شوند.
    وی علت رتبه‌بندی بر اساس فروش را اینگونه تشریح کرد: به دلیل اینکه میزان اثرگذاری یک بنگاه اقتصادی در ابعاد ملی با میزان فروش آن رابطه مستقیم دارد، از این شاخص استفاده می‌کنیم. این در حالی است که در سال 77 تنها شاخص ارزیابی میزان فروش بود. اما در حال حاضر از 28 شاخص استفاده می‌شود.
    محمدی مهمترین اهداف از رتبه‌بندی را تولید اطلاعات در مورد بنگاه‌های اقتصادی کشور و شفاف سازی فضای کسب و کار عنوان و بیان کرد: اثرگذاری در اقتصاد و گسترش رقابت بین بنگاه‌ها هم از دیگر اهداف رتبه‌بندی شرکت‌ها است. همچنین معادل این رتبه‌بندی در سراسر دنیا هم انجام می‌شود که نزدیک‌ترین نمونه آن فورچون500 است. این رتبه‌بندی 500 شرکت بزرگ دنیا را رتبه‌بندی می‌کند. به این ترتیب در سطح منطقه و کشور نیز رتبه‌بندیه‌هایی به این شکل انجام می‌شود.
    مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه به ارائه آمار جالبی از رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران پرداخت و گفت: سهم 100 شرکت برتر از کل حجم فروش 500 شرکت برتر 85 درصد بوده است. به این ترتیب سهم 100 شرکت دوم 9.4 درصد، 100 شرکت سوم 3.3 درصد، 100 شرکت چهارم 1.6 درصد و 100 شرکت پنجم 0.9 درصد بوده است.
    به گفته وی، میزان سهم 100 شرکت برتر از فروش نسبت به کل حجم فروش 500 شرکت اعدادی مشابه با اشتغال‌زایی و ارزش صادرات آنها را نشان می‌دهد.
    این مسئول سازمان مدیریت صنعتی یادآور شد: رتبه‌بندی شرکت‌ها کمک می‌کند تا امکان مقایسه، توسعه برند و هدف‌گذاری برای رشد پایدار فراهم شود. همچنین100 IMI   به سازمان‌های حاکمیتی و سیاست‌گذاران اقتصادی در تحلیل روند اقتصادی کشور نیز کمک می‌کند. به این ترتیب این رتبه‌بندی سرمایه‌گذاران را نیز در تحلیل بازار سرمایه و شناسایی فرصت‌های همکاری‌های اقتصادی یاری می‌رساند. پژوهشگران و اعضای هیئت علمی هم از این داده‌ها در انجام طرح‌های پژوهشی استفاده می‌کنند.
    محمدی ادامه داد: نتایج رتبه‌بندی در سال 91 نرخ رشد اسمی شرکت‌ها را 32 درصد نشان می‌دهد که با توجه به تورم 30.5 درصدی در آن سال رشد واقعی 1.6 درصد بوده است. در سال 92 هم فروش اسمی 47.5 درصد بوده که با تورم 34.7 درصدی 12.8 درصد رشد واقعی داشته‌ است. اما در سال 93 نرخ فروش اسمی 19.1 درصد است که با تورم 15.6 درصدی رشد واقعی 3.5 درصدی را نشان می‌دهد.
    مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص تولید ناخالص داخلی (GDP) هم بیان کرد: حجم کل فروش 100 شرکت برتر ایران 57 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) است و این رقم برای 500 شرکت برتر 67 درصد است. همچنین کل صادرات غیر نفتی ایران در سال 93 50 میلیارد دلار بوده که از این میزان سهم 500 شرکت برتر 30 میلیارد دلار مطابق 60 درصد کل صادرات ایران است.
    وی در انتها به اطلاعات فورچون اشاره و اضافه کرد: 129 شرکت برتر فهرست 500 شرکت برتر فورچون برابر با 25.8 درصد کل تعداد شرکت‌های برتر آمریکایی هستند و در این خصوص این کشور رتبه اول را دارا است چین و ژاپن در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

    برچسب ها