عصر خودرو

۲۰ کارگزار اول و آخر بورس

گزارشی از عملکرد ۱۰‌ماهه کارگزاران

عصر بازار- طی ۱۰ ماه سال جاری که بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان در بورس داد و ستد شد، ۱۰ کارگزار اول به تنهایی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان را جابجا کردند اما ۱۰ کارگزار آخر حتی قادر به سهم یک‌درصدی هم نشدند.

گزارشی از عملکرد ۱۰‌ماهه کارگزاران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس پرس، دهمین ماه سال 94 در شرایطی با صعود شاخص‌ها و افزایش حجم معاملات روزانه به پایان رسید که طی 10 ماه گذشته بیش از 13.8 میلیارد سهم به ارزش 27.2 هزار میلیارد تومان توسط دو میلیون و 540 هزار سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی خریداری شد.

    شاخص بورس هم قادر به بازپس‌گیری بخشی از ارقام از دست داده (از حدود 89 هزار و 500 واحد 16 دی ماه 92) شد و با بیش از 4 هزار واحد رشد به 66 هزار و 562 واحد رسید.

    با این شرایط اوضاع کاری و مالی 104 کارگزار فعال بورس مقداری بهبود یافت تا این صنعت و رکن اصلی بازار برای مدتی از چالش ها به دور بوده و به آینده امیدوار باشد.

    در این میان بررسی عملکرد این تعداد کارگزار در 10 ماه کسب و کار سخت نشان می دهد 10 کارگزار اول به تنهایی 39 درصد از حجم معاملات 27.2 هزار میلیارد تومانی معادل بیش از 10 هزار میلیارد تومان را به نام خود کنند تا 17.2 هزار میلیارد تومان باقی مانده بین 94 کارگزار دیگر تقسیم شود.

    ترکیب این 10 کارگزار برتر نسبت به ماه گذشته تغییر چندانی نکرده و به جز خروج کارگزاری آراد ایرانیان و ورود کارگزاری بانک ملی به این 10 کارگزار اول، تحول معنادار دیگری شکل نگرفته است.

    به این ترتیب کارگزاری مفید با انجام 6.4 درصد از کل معاملات، حدود 1.7 هزار میلیارد تومان از مجموع خرید و فروش‌ها به نام خود کرد. کارگزاری خبرگان سهام نیز که در ماه های پیشتر در رتبه اول حضور داشت با انجام 5.5 درصد از معاملات 10 ماهه در رده دوم ایستاد.

    شرکت‌های کارگزاری صبا تامین، بانک صادرات، بهگزین، بانک پاسارگاد ، بانک ملی ، آگاه ، پارس گستر خبره حافظ قرار دارند که بین 5.1 تا 2.3 درصد جابجایی های 9 ماه سال را انجام دادند.

    در انتهای جدول نیز 10 کارگزار ضعیف به نام های آریا بورس، توازن پایدار، دنیای نوین، آبتین استاک، آفتاب درخشان، نماد شاهدان، پگاه یاوران نوین، کالای کشاورزی، بهین پویا و عمران فارس قرار دارند که در مجموع هم نتوانسته اند مالک یک درصد از حجم معاملات 10 ماهه بورس باشند.

    طی ماه گذشته نیز که بورس میزبان معامله بیش از 2.2 میلیارد سهم به ارزش 4.7 هزار میلیارد تومان بود 10 کارگزاری بانک صادرات، بانک ملی ، مفید، بانک پارسیان، بهگزین، آگاه، اقتصاد بیدار، بانک پاسارگاد و صبا تامین قرار داشتند که بین 12.2 تا 1.8 درصد از مجموع داد و ستد دی ماه را انجام دادند.

    در انتها هم 10 شرکت کارگزاری آریا بورس، دنیای نوین، آبتین استاک، توزان بازار، ایران سهم، آفرین الوند، آفتاب درخشان، بهین پویا، عمران فارس و برهان سهند قرار گرفته‌اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید. 

    برچسب ها