عصر خودرو

یک مقام نفتی عربستان:

قیمت نفت غیرعقلانی شده است

عصر بازار- رئیس شرکت نفتی سعودی آرامکو در نخستین واکنش یک مقام سعودی به نفت ارزان گفت: قیمت های بسیار پایین نفت «غیرعقلانی» است.

قیمت نفت غیرعقلانی شده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس ، در حالی که قیمت نفت به پایین ترین رقم 12 سال اخیر و کمتر از 27 دلار رسیده، عربستان، بزرگترین صادر کننده نفت جهان این هفته اعلام کرد قیمت های بسیار پایین نفت «غیرعقلانی» است.

    خالد الفلیح، رئیس شرکت نفتی سعودی آرامکو هفته گذشته در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: «قیمت (نفت) فی نفسه غیرعقلانی است.»

    وی افزود: «من احساس می کنم که بازار در طرف پایین از حد (معقول) خود خارج شده و اینکه شروع روند افزایشی (قیمت نفت) اجتناب ناپذیر است... تا پایان سال ما به کجا خواهیم رسید؟ من نمی دانم اما مطمئنا شرط می بندم که قیمت ها بالاتر از سطح فعلی خواهد بود.»

    این اظهارات که نخستین واکنش یک مقام سعودی به نفت ارزان است در حالی صورت می گیرد که این کشور طی ماه های گذشته با در پیش گرفتن سیاست نفت ارزان باعث افت بیش از پیش قیمت نفت شده است.

    دامین کوکس، تحلیلگر موسسه اکسنتور ریسرچ در این باره گفت: «احساس بازار همچنان به نگرانی ها درمورد عرضه و تقاضا واکنش نشان می دهد... در حالی که تولید نفت اوپک همچنان بالاست و تولید نفت شیل آمریکا هم به میزان قابل توجهی انعطاف پذیر است، بازار همچنان تحت تاثیر مازاد عرضه است.»

    «نگرانی های جدید در مورد کند شدن رشد اقتصاد جهانی در روزهای اخیر روند کاهشی قیمت ها را تقویت کرده است.»

    روسیه از کشورهایی بود که این هفته بیشترین آسیب را دید و ارزش روبل در برابر دلار به پایین ترین رقم خود رسید. اقتصاد متکی به درآمدهای انرژی روسیه به دلیل افت قیمت نفت و تحریم های غرب دچار رکود شده است.

    برچسب ها