عصر خودرو

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی؛

بررسی مزایا و چالش های راه اندازی بازار مشتقه ارزی

عصر بازار- معاملاتآتی ارز می تواند ابهامات بازار را کاهش داده و نوسانات و هیجانات این بازار را تا حدی پوشش دهد.

بررسی مزایا و چالش های راه اندازی بازار مشتقه ارزی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، امیر تقی خان تجریشی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی با بیان مطلب فوق و تاکید بر اینکه نرخ ارز، تاثیر مستقیمی بر ثبات یا عدم ثبات اقتصادی خواهد داشت،گفت: امکان پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز برای سرمایه‏ گذاران داخلی و خارجی بسیار با اهمیت است زیرا با وجود چنین ابزاری، سرمایه‏ گذاران خارجی، امکان برنامه‏ ریزی بلندمدت پیدا می کنند و  احتمال تامین مالی بین‏ الملل به صورت بدهی و سرمایه افزایش خواهد یافت.

    وی با تاکید بر اهمیت پوشش نوسان نرخ ارز برای سرمایه گذاران داخلی، افزود: تولیدکنندگان، تاجرها یا صادر کنندگان ایرانی که در مورد نوسان قیمت ارز در فضای عدم اطمینان هستند، می‏توانند با استفاده از ابزارهای مشتقه ارزی، ریسک نوسان قیمت‏ها در آینده را برای خود کاهش دهند.

    تجریشی تصریح کرد: بدین ترتیب با وجود نوسان نرخ ارز، سرمایه‏ گذاران و فعالان اقتصادی می‏توانند ریسک نوسانات را برای خود پوشش دهند. ضمن اینکه فعالان بازار و مردم نیز مکان مطمئنی برای خرید و عرضه ارز در سررسیدهای مختلف خواهند داشت.

    این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: اهمیت این موضوع زمانی پررنگ‏تر می‏شود که مطابق گزارش دویچه بانک آلمان، شرکت‏های غیرمالی دنیا یکی از سه ریسک اصلی در کسب و کار خود را نوسان قیمت ارز برمی‏شمارند. بی ‏شک با نگاهی به مقایسه نوسانات ریال نسبت به سایر ارزهای اصلی، و علم به وجود ابزارهای پوشش ریسک در بازارهای مالی دنیا، عمق چالش و ریسک کسب و کار به خصوص کسب و کارهای بین المللی در ایران مشخص می‏شود.

    این استاد دانشگاه اظهار کرد: ریسک مذکور هزینه تامین مالی را در ایران افزایش داده و منجر به غیر رقابتی شدن صنایع ایران شده به این ترتیب هزینه تامین مالی بین المللی و حتی داخلی افزایش پیدا می کند.

    مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی خاطر نشان کرد: تا قبل از سال 1380، نوسانات نرخ ارز در بازار ایران، به صورت پلکانی و در مقاطع کوتاه بوده است، به طوری که در آن شرایط، ساختار دولتی نیازی به بازاری برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز احساس نمی‏کرد. اما در سال های اخیر این فضا تغییر کرده و با سوق اقتصاد به بخش خصوصی، نیاز به پوشش ریسک نوسانات ارز یکی از ضروریات به شمار می‏رود.

    وی با اشاره به عوامل موثر بر قیمت ارز گفت: در شرایط کنونی از یک سو، قیمت نفت و کسری بودجه نیروی افزایش دهنده قیمت ارز هستند و از سوی دیگر مباحث سیاسی مانند خواست بخشی از بدنه دولت بر کاهش قیمت ارز و نتایج برجام در ارتباط با آزادشدن بخشی از منابع مالی ارزی، نیروی کاهش دهنده قیمت ارز هستند که برآیند نیروهای مذکور نوسانات نرخ ارز را رقم می زند.

    تجریشی با بیان اینکه دولت بر هدایت تأمین مالی نیازهای بلند مدت به سمت بازار سرمایه تاکید دارد، گفت: در این شرایط نیاز به بازار مشتقه ارزی بیش از گذشته احساس می شود و بدون ابزار پوشش ریسک ارز، اگر نگوییم این امر ناممکن، بی‏شک بسیار دشوار خواهد بود.

    مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی با بیان اینکه ابزار مذکور، راهکاری برای تک‏ نرخی شدن ارز است، گفت: هر گاه کالایی دو نرخ داشته باشد، برای اینکه بتوان به کالای ارزانتر دسترسی داشت، فساد افزایش پیدا می کند. سود یا بهتر بگوییم، رانت، در چنین شرایطی از راه های غیراقتصادی و فاسد ایجاد می‏شود. بنابراین دولت می تواند اصلاح بودجه با نرخ ارز شناور را نیز در دستور کار خود قرار دهد، که مجددا شفافیت اقتصادی را افزایش خواهد داد.

    چالش­های بازار مشتقه ارزی

    تجریشی به بررسی چالش های راه اندازی بازار مشتقه ارزی پرداخت و گفت: یکی از چالش های بازار مشتقه ارز تقاضای سفته بازی است اما نباید از سفته بازی ترسید. بازار مشتقه ارزی از تقاضای سفته‌بازانه بازار نقدی می‏کاهد و با توجه به اینکه قیمت‌ها در این بازار براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، اثرات مثبت و سازنده‌ای بر معاملات نقدی خواهد داشت، ولی امکان سفته بازی آتی را ایجاد خواهد کرد.

    وی افزود: با راه اندازی بازار مشتقه ارزی، در مقابل دلالان ارزی سنتی در بازار نقدی، بازار شفاف‏تر و مدرن‏تری ایجاد خواهد شد اما از نظر نظارت و کنترل نباید چندان نگاه کنترلی به بازار مشتقه ارز داشته باشیم.

    مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی، مدیریت ریسک در بخش قانون و کنش‏گران ارزی را نگران کننده عنوان کرد و گفت: در بخش قانون، باید با استفاده از تجربه کشورهای دیگر و آموختن از آنها مجموعه قوانین مناسبی تهیه کرد. از سوی دیگر، کنش‏گران ارزی باید آموزش لازم را در این بازار بیابند. برای مثال هم در قانون باید قوانین کارایی در زمینه مارژین کال داشته باشیم، و هم در عمل، کنش‏گران دانش این را داشته باشند.

    نگاه کل‏‎نگر: ارتباط مفصل سیستم بانکی با بورس مشتقه ارز

    به گفته وی" اقتصاد یک موجود زنده است و بخش‏های مختلف آن در تعامل پویا با یکدیگر هستند. تجریشی در بخش پایانی گفت و گو  با اشاره به نرخ بالای بهره بانکی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به جز مخاطره ورشکستگی بانک‏ها، بسیاری از سرمایه ‏داران به ویژه سرمایه‏ داران بین ‏المللی به علت ریسک نوسانات قیمت ارز به سراغ سپرده‏ های بانک‏ های ایرانی نمی‏آیند.

    این استاد دانشگاه با اشاره به مخاطرات عدم پوشش ریسک نوسان نرخ ارز گفت: قیمت‏ها بر اساس بهره ‏های بالای ریال، بالا قیمت ‏گذاری می شوند که نفعی برای فعالان و سرمایه‏ گذاران بخش واقعی اقتصاد نخواهد داشت. ضمن اینکه اگر قیمت‏ها متناسب نباشد، سیستم بانکی در قالب بازی پونزی جذب نقدینگی جدید، این نقدینگی را هم آلوده به دارایی‏ های سمی بانکی خواهد کرد.

    مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی با اشاره به تجربه موفق راه اندازی قراردادهای آتی سکه در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: براساس آمارها امروز 6 هزار کد معاملاتی آتی مشغول فعالیت هستند. خوشبختانه شورای بورس، تاسیس بازار مشتقه ارز را تایید کرده است بنابراین، باید بر اساس قانون و رعایت الزامات و تمامی جوانب اقتصادی برشمرده، به اجرایی شدن حلقه مفقوده جذب منابع مالی در ایران، بازار مشتقه ارزی، پرداخت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها