عصر خودرو

عملکرد سالیانه نسبتا ضعیف دو شرکت

احتمال کاهش سودآوری یک پالایشی

عصر بازار: در این گزارش، عملکرد نمادهای «خودرو»، «شسپا»، «سکارون» و «شبهرن» بر اساس نظرات کارشناسی در سایت تدان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

احتمال کاهش سودآوری یک پالایشی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، شرکت ایران‌خودرو نخستین پیش‌بینی سود برای سال 94 و شرکت نفت سپاهان نیز پیش‌بینی سود بر اساس عملکرد واقعی سه ماهه را ارائه کرده‌اند. همچنین، شرکت‌های سیمان کارون و نفت بهران نیز گزارش عملکرد سالیانه خود را منتشر کرده‌اند که در ادامه به بررسی آنها پرداخته می‌شود.

    افت سودآوری با وجود افزایش حاشیه سود ناخالص
    ایران خودرو که با نماد «خودرو» در بورس تهران فعالیت می‌کند در آخرین گزارش خود، نخستین پیش‌بینی سود حسابرسی شده برای سال 94 را ارائه کرده و مورد بررسی کارشناسی در سایت تدان قرار گرفته است. نتایج این بررسی نشان می‌دهد، گرچه شرکت توانسته حاشیه سود ناخالص خود را افزایش دهد، اما سود هر سهم «خودرو» برای سال جاری حدودا 56 درصد افت را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

    در واقع، ایران‌خودرو کاهش یک درصدی فروش را هم‌زمان با کاهش 3.9 درصدی بهای تمام‌شده برای سال 94 پیش‌بینی کرده است؛ این موضوع سبب شده است تا حاشیه سود ناخالص آن از 14.8 درصد به 17.2 درصد برسد. با این حال، برخی افزایش هزینه‌های عملیاتی و کاهش درآمدهای غیرعملیاتی باعث افت سود خالص در این شرکت شده است. به عنوان مثال، خالص هزینه‌های عملیاتی شرکت از 72 میلیارد ریال در سال 93 به 2241 میلیارد ریال در سال جاری خواهد رسید. این مساله مربوط به هزینه‌های جذب نشده در تولید است که سال گذشته شرکت توانسته به واسطه فروش ضایعات، مواد اولیه و فروش اقساطی بخشی از این هزینه‌های عملیاتی را پوشش دهد، اما در سال جاری با وجود عدم افزایش قابل توجه هزینه‌های جذب نشده تولید، درآمدهای مربوط به فروش ضایعات، مواد اولیه و فروش اقساطی با کاهش جدی مواجه بودند.

    همچنین، شرکت با 23 درصد افزایش هزینه‌های مالی همراه بوده است و درآمدهای غیرعملیاتی آن نیز افت 78 درصدی را تجربه کرده است. علت کاهش درآمدهای غیرعملیاتی نیز، کاهش سود سپرده‌های بانکی و درآمد حاصل از مدیریت پورتفوی بیمه عنوان شده است. نکته دیگر آنکه شرکت سود نقدی پیشنهادی را از 130 ریال به 10 ریال کاهش داده است که بیان می‌کند «خودرو» با مشکل جدی نقدینگی مواجه است.

    ترکیب فروش در سال جاری نیز تغییرات قابل توجهی نسبت به سال 93 داشته است. به عنوان مثال، سهم گروه پژو از 61 درصد سال 93 به 65 درصد در سال جاری رسیده است و گروه سمند از 16 درصد به 19 درصد افزایش یافته است. همچنین، محصول وانت پیکان به کلی از تولید و فروش این شرکت حذف شده است و به جای آن وانت کاریا به محصولات سال 94 اضافه شده تا به این ترتیب افت درآمدی ناشی از حذف پیکان وانت از این طریق جبران شود.

    ضعف «شسپا» در سه ماه نخست
    شرکت نفت سپاهان که با نماد «شسپا» در بورس تهران فعالیت می‌کند پیش‌بینی سود خود را بر اساس عملکرد سه ماهه گزارش کرده و مورد بررسی کارشناسی سایت تدان قرار گرفته است. بر این اساس، سودآوری شرکت با توجه به نرخ‌های محقق‌شده در سه ماه نخست سال جاری، از 2504 ریال (پیش‌بینی شرکت) به 1811 ریال (برآورد کارشناس) کاهش می‌یابد.

    نفت سپاهان به تولید انواع فرآورده‌های روانکاری می‌پردازد و ظرفیت اسمی آن 751.5 هزار تن انواع روان‌کار است. پیش‌بینی شرکت برای سال 94، فعالیت در سطح 90 درصدی ظرفیت اسمی است. روغن نهایی، یکی از محصولات اصلی تولیدی شرکت است که ارزش افزوده بالایی نیز دارد. در حال حاضر، در سطح 60 درصد ظرفیت اسمی روغن نهایی فعالیت می‌کند و سیاست شرکت بر این است که به سمت تولید بیشتر این محصول حرکت کند.

    در بررسی مواد اولیه، لوبکات و آیزوریسایکل بیش از 90 درصد مواد اولیه را به خود اختصاص می‌دهد که عمده آن (80 درصد) از شرکت پالایشگاه نفت اصفهان تامین می‌شود. قیمت این مواد اولیه بر اساس 95 درصد نرخ فوب خلیج فارس و نرخ ارز مبادله‌ای تعیین می‌شود. بررسی کارشناسی از نرخ فروش در سه ماه نخست سال نشان می‌دهد متوسط بهای لوبکات 11268 ریال به ازای هر کیلو بوده است، این در حالی است که شرکت پیش‌بینی نرخ 9929 ریالی را به ازای هر کیلو داشته است. بنابراین، اگر فرض شود قیمت‌ها تا پایان سال نیز مشابه سه ماه ابتدایی است، 650 ریال از سودآوری شرکت به علت افزایش هزینه مواد اولیه کاهش می‌یابد.

    در سمت فروش نیز، عمده محصول شرکت روغن پایه است که محصول میانی محسوب می‌شود. به طوری که تقریبا 30 درصد این روغن پایه به واحدهای فرآوری منتقل می‌شود (ساخت انواع روغن نهایی) و 70 درصد مابقی صادر می‌شود. نرخ فروش داخلی بر اساس نرخ‌های اعلام‌شده از طرف سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده تعیین می‌شود؛ اما فروش صادراتی بر اساس نرخ‌های جهانی و دلار در بازار آزاد قیمت‌گذاری می‌شود. در این میان، حدود 75 درصد درآمد شرکت وابسته به صادرات است که نقش نرخ‌های جهانی و نرخ دلار را پررنگ می‌کند. بر این اساس، برآوردهای کارشناسی بر اساس تداوم نرخ‌ها در کل سال مشابه با نرخ سه ماه ابتدایی، سود هر سهم 91 ریال نیز به علت افت نرخ فروش کاهش پیدا می‌کند.
    این یک سناریو منطقی است، زیرا نرخ‌های جهانی محصولات پالایشی مجددا مسیر کاهشی در پیش گرفته‌اند و حتی بر اساس پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) حاشیه سود پالایشگاه‌ها در ادامه به علت افزایش سمت عرضه کاهش خواهد یافت. با این حال، در تحلیل کارشناسی مزبور، میزان تولید و فروش مشابه بودجه شرکت در نظر گرفته شده است که در مجموع به علت تغییر نرخ‌ها، کاهش 28 درصدی سودآوری پیش‌بینی شده است.

    تداوم کاهش نقدینگی در «سکارون»
    شرکت سیمان کارون که با نماد «سکارون» در بورس تهران فعالیت می‌کند گزارش عملکرد 12 ماهه منتهی به اسفند 93 را منتشر کرده و مورد بررسی کارشناسی در سایت تدان قرار گرفته است. این بررسی نشان می‌دهد شرکت مزبور با کاهش حجم نقدینگی مواجه است. به این ترتیب، در بررسی اقلام ترازنامه شرکت مشاهده می‌شود، موجودی نقد 33 درصد کاهش یافته است. همچنین، حساب‌ها و اسناد دریافتنی شرکت 53 درصد رشد داشته است. این موضوع بیان می‌کند دوره وصول مطالبات این شرکت افزایش یافته است. به عبارت دیگر، «سکارون» به علت وجود مازاد عرضه در صنعت سیمان مجبور به فروش محصولات به صورت نسیه شده است که منجر به کاهش موجودی نقد شرکت شده است.

    در این میان، موجودی مواد و کالا در این شرکت تقریبا بدون تغییر بوده است، این در حالی است که مقدار تولیدات شرکت رشد 12 درصدی را نشان می‌دهد. در زمینه بدهی‌ها نیز شرکت با افزایش 100 درصدی حساب‌ها و اسناد پرداختنی تجاری و همچنین رشد 90 درصدی سایر حساب‌ها و اسناد پرداختنی مواجه است.
    در بررسی اقلام سود زیان، هرچند فروش خالص رشد 14 درصدی را نسبت به سال 92 تجربه کرده است، اما بهاید تمام‌شده فروش نیز 35 درصد نسبت به سال مزبور افزایش داشته است. بنابراین، حاشیه سود ناخالص شرکت از 44 درصد به 34 درصد کاهش یافته است. رقم سود ناخالص نیز کاهش 11 درصدی داشته است که علت اصلی آن افزایش قابل توجه فروش کلینکر (محصول میانی در شرکت‌های سیمانی) و در مقابل کاهش فروش سیمان است.

    در مجمع برگزارشده این شرکت نیز، سود نقدی از 550 ریال در سال 92 به 500 ریال در سال 93 کاهش یافته است. این در حالی است که بررسی اقلام صورت جریان وجه نقد نشان از افزایش 116 درصدی آن نسبت به سال 92 دارد. علت این امر تاخیر شرکت در پرداخت سود سهام مصوب‌شده برای سال مالی منتهی به اسفند 91 در سال 92 و موکول شدن آن به سال 93 است.

    افت سودآوری «شبهرن»
    شرکت نفت بهران با نماد «شبهرن» در بورس تهران فعالیت می‌کند؛ گزارش عملکرد سال مالی منتهی به اسفند 93 این شرکت توسط کارشناسی در سایت تدان بررسی شده است. بر اساس این گزارش، سود هر سهم شرکت مزبور با کاهش 8 درصدی مواجه بوده است که عمده آن مربوط به افزایش قابل توجه هزینه‌ها بوده است.
    به این ترتیب مشاهده می‌شود تسهیلات مالی دریافتی شرکت 71 درصد رشد داشته است که بررسی‌ها نشان می‌دهد تمام این تسهیلات دریافتی، تسهیلات جاری است. عمده این وام‌ها از بانک‌های خصوصی با نرخ سود 26 تا 27.5 درصدی دریافت شده‌اند. در نتیجه هزینه‌های مالی شرکت رشد 131 درصدی را در سال گذشته نسبت به سال 92 تجربه کرده است. همچنین، زمان بازپرداخت کل مبلغ تسهیلات تا پایان سال 94 است که ریسک مالی این شرکت را به شدت افزایش می‌دهد.

    در سمت فروش اما شرکت وضعیت نسبتا باثباتی داشته است. به طوری که کل مبلغ فروش در سال 93 حدود 2 درصد نسبت به سال 92 کاهش داشته است. البته از نظر مقداری، به جز ضد یخ سایر محصولات شرکت از جمله پارافین وکس و انواع روان‌کار با کاهش مقدار فروش مواجه بودند. به طوری که پارافین وکس کاهش 13 درصدی داشته و مقدار فروش انواع روانکار نیز 8.5 درصد افت داشته است. به این ترتیب، مجموع مقدار فروش شرکت در سال 93 حدودا 9 درصد نسبت به سال 92 کاهش داشته است.

    اما از نظر نرخ فروش محصولات، به جز سیالات خنک‌کننده، سایر محصولات شرکت با افزایش نرخ همراه بودند. بهای تمام‌شده کالاهای فروش‌رفته نیز تغییر چندانی نداشته است و در مجموع شرکت با کاهش 8 درصدی سودآوری، 2192 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده است.

    برچسب ها