عصر خودرو

گفت و گو با مدیرعامل کارگزاری بورس آثل

معاملات سهام خودرویی‌ها متعادل می‌شود

عصر بازار: محمود آشورزاده مدیرعامل کارگزاری بورس آثل معتقد است: با توجه به حجم بالای معاملات در چند روز گذشته و رشد بالای بسیاری از صنایع همچون خودرو و قطعات به دلیل خبرهای مثبت آتی در خصوص قرارداد با چندین برند معتبر دنیا، توقف رشد شارپی این صنعت و متعادل شدن معاملات این گروه بسیار محتمل است. وی همچنین بیشترین تاثیر رفع تحریم‌ها را در کاهش هزینه ها در صنعت خودرو و دارو که واردات مواد اولیه و قطعات دارند، می‌داند.

معاملات سهام خودرویی‌ها متعادل می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷:۰۰

    وضعیت بازار با توجه به رشد یک هفته ای اخیر به چه شکلی است؟ و در ادامه چگونه دنبال خواهد شد؟
    با توجه به حجم بالای معاملات در چند روز گذشته و رشد بالای بسیاری از صنایع همچون خودرو، قطعات ... به دلیل خبرهای مثبت آتی در خصوص قرارداد با چندین برند معتبر دنیا، توقف رشد شارپی این صنعت و متعادل شدن معاملات این گروه بسیار محتمل است. در ادامه شرایط حاضر با توجه به عدم رشد سایر صنایع همچون فلزات اساسی، کانی‌های اساسی و دارو که کمترین رشد قیمتی را در چند روز اخیر داشته‌اند، محتمل است توجه بسیاری از فعالان بازار پس از خودرو به صنایع مذکور در کنار توجه به صنعت بزرگ بانک جلب گردد.
    آیا این رشدهای پی در پی حباب در بازار ایجاد نخواهد کرد؟
    با توجه به افت شدید بازار پس از دی ماه 92 همه صنایع متاثر از تحریم‌ها، کاهش بهای نفت، افت جهانی فلزات اساسی و ...کاهش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده‌اند. لذا با توجه به ایجاد چشم‌انداز مثبت در خصوص ورود سرمایه گذاران خارجی و شرکت‌های معتبر در صنایع کشور، سبب ایجاد انتظارات رشد سودآوری شرکت‌ها با عقد قرارداد گردیده، و رشد چند روز اخیر در اکثر صنایع نیز متاثر از این انتظارات است.
    به این ترتیب به نظر نمی رسد، شرکت‌ها بتوانند به راحتی تعدیل سود دهند و تاثیر تحولات اخیر سیاسی بیشتر در انتهای سال 95 و سال 96 نمود پیدا خواهد کرد. علاوه بر این بخش بزرگی از رکود بازار به دلیل تحریم‌ها نبوده است که حالا باعث خروج از رکود شود. بنابراین اگر سرمایه گذاران به دنبال تعدیل سریع شرکت‌ها هستند به احتمال زیاد، انتظار آنها برآورده نخواهد شد و این برآورده نشدن انتظارات می تواند باعث ایجاد حباب در بازار شود.
    اثر رفع تحریم ها و برقراری سوئیفت بر کدام سهام بیشتر تاثیر گذاشته است؟
    بیشترین تاثیر در کاهش هزینه ها در صنعت خودرو و دارو که واردات مواد اولیه و قطعات دارند، خواهد بود. برای خیلی از شرکت ها نیز باعث رونق عملیاتی هم خواهد شد مثل شرکت های فعال در صنعت پتروشیمی به این صورت که وجه مربوط به عملیات فروش محصولات را به موقع و بدون واسطه و هزینه دریافت می کنند. بانک ها نیز از محل کارمزد شعب خارجی منتفع می‌شوند.
    توصیه به سهام داران در این شرایط چیست؟
    با توجه به شرایط فعلی، توصیه می‌گردد به دور از هر گونه هیجان و با شناخت کامل و تحلیل خبرها و تاثیر آن بر سودآوری شرکت‌ها اقدام به خرید و فروش کنند. قطعا سهام‌داران نباید منتظر گزارش‌های 9 ماهه و 12 ماهه خاصی از بسیاری از شرکت‌ها باشند. ولی با توجه به رفع بسیاری از موانع از جمله تحریم‌ها، قطعا می‌توانند تاثیر آن را بر صورت‌های مالی آتی ملاحظه کنند. لذا پیشنهاد می‌گردد در صورت عدم آگاهی و شناخت کافی و صرفا بنا بر توصیه دیگران اقدام به سرمایه‌گذاری نکنند و مدیریت دارایی خود را به مشاوران سرمایه‌گذاری مجاز، شرکت‌های سبدگردان و صندوق‌های سرمایه‌گذاری واگذار کنند.

    برچسب ها