عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

دلایل افت سهام گروه بانکی‌ها در بازار سرمایه

عصر بازار- گروه بانک از هفته گذشته وارد فاز صعودی شد در حالی که این گروه از نخستین روز هفته جاری وارد فاز اصلاحی و در مسیر نزولی قرار گرفت، کارشناسان علت چنین افتی را طبیعی می دانند و معتقدند که این اصلاح باید در گروه بانکی ها رخ می‌داد.

دلایل افت سهام گروه بانکی‌ها در بازار سرمایه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از علی صادقین کارشناس بازار سرمایه به علت افت گروه بانکی‌ها در بورس اشاره کرد و گفت: اتفاق خاصی برای گروه بانکی رخ نداده که بتواند معاملات آن را تحت تاثیر قرار دهد.

    وی اظهار داشت: رشد منفی امروز و روز گذشته گروه بانکی‌ها یک اصلاح طبیعی است که به صورت دوره‌ای نقدینگی از گروه‌ها خارج و وارد دیگر گروه‌ها می‌شود.

    صادقین افزود: اتفاق خاصی در این گروه رخ نداده و حتی می‌ توان گفت که این گروه مستعد رشد تا چند وقت آینده خواهد بود.

    این کارشناس بازار سرمایه به علت اینکه گروه بانکی‌ها از چند وقت آینده مورد اقبال بازار قرار می‌گیرند تاکید کرد و افزود: هزینه جمع آوری پول و سود سپرده‌ها برای این گروه به شدت کاهش یافته است که این موضوع می‌تواند بر روند معاملات گروه بانکی ها تاثیرگذار باشد.

    وی معتقد است، در سال 99 و تا پایان سال جاری گروه بانک با مشکلی مواجه نیست و اصلاح اخیر این گروه ماهیت بازار محسوب می‌شود.

    به گفته صادقین، در چند روز اخیر شاهد یک چرخش نقدینگی از سمت گروه بانکی‌ها و خودرویی‌ها به سمت کامودیتی‌ها بوده‌ایم.

    این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به اخبار مثبتی که از توافق تجاری مابین آمریکا و چین به دست آمده انتظارات مثبت نسبت به رشد اقتصادی جهان ایجاد شده است، به همین دلیل تا حدودی تقاضا برای گروه کامودیتی مانند فولادی مس ، آلومینیوم فلزات، پتروشیمی و نفت افزایش پیدا کرد.

    وی افزود: این‌ها گروه شاخص‌ساز بازار هستند که بخش‌های متعدد به ویژه حقوقی‌ها گرایش به ورود نقدینگی در این گروه داشتند و چرخش نقدینگی تا حدودی تغییر پیدا کرده است.

    صادقین گفت: اگر گروه بانکی با اتفاق بنیادی جدی مواجه شود با صف فروش روبرو خواهد شد در حالی که اکنون فقط شاهد چرخش نقدینگی از گروهی به گروه دیگر هستیم که این روند طبیعی به نظر می‌رسد.

    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، تا پایان سال گروه بانکی‌ها مثبت خواهند بود و در سال آینده وضعیت بهتری را نسبت به سال جاری خواهند داشت.

    وی با بیان اینکه از لحاظ بنیادی گروه بانک در کف قیمت قرار دارد و جذاب هستند، گفت: وضع بانک‌ها از نظر شاخص بهبود در آمد مشاع، کفایت سرمایه، هزینه جمع آوری پول و تبدیل برخی دارایی ها بهتر خواهد شد که این موارد پتانسیل سودآوری گروه بانکی ها را افزایش می‌دهد.

    نوسان گروه خودرو و بانک در چند روز اخیر

    در ادامه «حسن قاسمی» کارشناس بازار سرمایه گفت: بحث تجدید ارزیابی دارایی از جمله عوامل تاثیرگذار اقبال گروه بانکی‌ها در بورس بود اما با توجه به اینکه اکنون دیگر خبری از تجدید بر ارزیابی دارایی گروه بانکی‌ها مطرح نیست و بانک مرکزی روش تجدید بر ارزیابی دارایی بانک ها را از محل دارایی فیزیکی عنوان کرده تا حدودی باعث کاهش رشد گروه بانکی ها در روز اخیر شده است.

    وی اظهار داشت: نمی‌توان تحلیل دقیقی را برای زمان منفی بودن این گروه اعلام کرد.

    قاسمی با بیان اینکه گروه بانکی و خودرو در چند روز اخیر نوسان گیری زیادی را تجربه کردند، گفت: هفته گذشته گروه خودرو رشد شدیدی داشتند و تا 15 درصد بازدهی داشت بنابراین روند منفی کنونی این گروه ها طبیعی است.

    این کارشناس بازار سرمایه گفت: ممکن است از هفته آینده گروه خودرو و بانک به روال قبلی خود بازگردد و دوباره به سمت رشد پیش روند.

    استراحت گروه بانک در بورس

    «مهدی طحانی» کارشناس بازار سرمایه با بیا اینکه روند معاملات گروه بانک در بورس در حال استراحت است، افزود: با توجه به اینکه بازار سرمایه در روز نخست هفته جاری مثبت بوده است اما معاملات آن بسیار متعادل انجام شد.

    وی اظهار داشت: گروه بانک نسبت به دو هفته گذشته تا 15 درصد از قیمت اولیه خود رشد کرد و طبیعی است که اکنون نوسان داشته باشد و اصلاحی را تجربه کند.

    طحانی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که از فردا روند گروه بانکی ها تغییر کند و دوباره به وضعیت مثبت بازگردد.

    برچسب ها