عصر خودرو

دبیر پیشین شورای هماهنگی مناطق آزاد:

مناطق آزاد به دور زدن تحریم‌های آمریکا کمک می‌‌کنند

عصر بازار- دبیر پیشین شورای هماهنگی مناطق آزاد بااشاره به لزوم ایجاد مناطق آزاد جدید گفت: همه پی بردند آنجایی که می تواند قطب تبادلات باشد و ایالات متحده روی آن اشراف ندارد، همسایگان ایران هستند.

مناطق آزاد به دور زدن تحریم‌های آمریکا کمک می‌‌کنند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، اکبر ترکان در مصاحبه با رادیو اظهار کرد: «قبل از جنگ ایران و عراق، کویت قطب تجاری خلیج فارس بود و مردم این کشور را بعنوان بازاری خوب مثال می زدند. این کشور مرکز تجاری داشت ولی ابتدای جنگ کویت که در معرض درگیری بود، از رونق و قطب تجاری خارج شد.»

    وی یادآور شد: «در آن زمان تصمیم گرفتند دبی را ایجاد کنند؛ در گذشته این کشور یک بلوار بود و لنج ها تخلیه و بارگیری کرده و بار خود را می فروختند و این نقطه تجاری تکیه گاه روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران شد.»

    ترکان با بیان اینکه عربستان و کویت و بحرین از ظرفیت تجاری دبی استفاده نمی کنند، گفت: «دبی برای ما ایجاد شده و برای رشد، عده ای باید قطب روبروی این کشور را می کوبیدند و آنچنان قطب روبرو سرکوب شد که دبی به یک تکیه گاه تبدیل شود.»

    وی ادامه داد: «جمهوری اسلامی سال ها متوجه این موضوع است و در حال حاضر در حال ظرفیت سازی در سواحل جنوبی خود است؛ ظرفیت سازی بندر امام، بوشهر و چابهار بدین منظور است که کلاهی بر سرمان نرود. چنانچه دیگران با پول ما بندرهای بزرگی شکل می دهند و مردم ما را در صف های زیاد ویزا تحقیر می کنند.»

    ترکان افزود: «تا کنون مجلس نیز به میدان آمده و مرحله جدیدی برای ما ایجاد شده است.»

    وی با بیان اینکه مناطق آزاد در ارتباط تجاری با همسایگان تا کنون نقش آفرین بوده، تصریح کرد: «اروند و قشم و کیش و چابهار در جنوب و بندر انزلی و ماکو و ارس در شمال فعال بودند که در دوره تحریم اول همه پی بردند آنجایی که می تواند قطب تبادلات باشد و ایالات متحده روی آن اشراف ندارد، همسایگان ایران هستند.»

    ترکان ادامه داد: «امریکا نمی تواند جلوی داد و ستد ایران افغانستان و پاکستان و ترکیه و ارمنستان و... را بگیرد و در سلطه ایالات متحده نیز نیست و ما باید این دریچه را می گشودیم؛ لذا برای هر کشور همسایه در پی ایجاد سر پل تجاری بودیم و بنده در این راستا لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری را ارائه دادم.»

    وی اضافه کرد: «هم اینک برای عراق سه قطب تجاری تعریف کردیم که شامل اروند، بانه-مریوان و مهران است. همچنین برای گلستان و ترکمنستان منطقه آزاد جدیدی تعریف کردیم که قطب مبادلات تجاری جدید است؛ چون راه آهن ایجاد شده که بصورت مشترک ساخته شد، یکی از مهم ترین خطوط ریلی در شرق دریای خزر است.»

    ترکان کمتر بودن صادرات نسبت به واردات را حرفی اشتباه دانست و گفت: «در مناطق آزاد دو نوع واردات داریم که یکی وارد سرزمین اصلی می شود. این محصولات را گمرک ترخیص کرده و ربطی به مناطق آزاد ندارد چراکه برای فروش در منطقه آزاد نیست. اما کالایی که در مناطق آزاد به فروش می رسد 450 میلیون دلار در مجموع همه مناطق آزاد بوده است.»

    وی ادامه داد: «بنابراین صادرات بیش از دو برابر واردات است و اگر کسی شک دارد بنده این آمار را با کارشناسی تقدیم می کنم.»

    ترکان اضافه کرد: «صادرات 44 میلیاردی غیر نفتی بخش اعظمی از میعات گازی را به خود تخصیص می دهد و نمی توان تصور کرد 44 میلیارد کالای کشاورزی و صنعتی صادر می شود و بعد باید این آمار را با صادرات و مصنوعات مناطق آزاد مقایسه کرد!»

    وی در خصوص سرمایه گذاری در مناطق آزاد اظهار کرد: «اگرچه بودجه های کلانی در اختیار نداشتیم که مثل مناطق دیگر کشورها سرمایه گذاری کنیم؛ اما اندک هم در این حوزه سرمایه گذاری صورت نگرفته است.»

    ترکان در خصوص صادرات محصولات ایرانی به همسایگان گفت: «سبد مصرف مردم عراق نسبت به ایران نزدیک تر است. این مردم سبک زندگی نزدیک به ما دارند و لذا بازار صادراتی ایران هستند.»

    برچسب ها