عصر خودرو

مدیر عامل اماکو در گفتگو با «عصر بازار»

بازار وارد فاز اصلاحی می شود

عصر بازار: درهفته جاری هیجانات به طور کامل فروکش می کند و بازار وارد فاز اصلاح قیمتی می شود که متاسفانه برخی از سهامداران از این امر متضرر می شوند.

بازار وارد فاز اصلاحی می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۱:۰۰

    محسن عباسی مدیرعامل اماکو در خصوص این که رشد بازار سهام نشان از ورود نقدینگی جدید دارد یا خیر، در گفتگو با «عصر بازار» اظهار داشت: در حال حاضر نقدینگی جدید وارد بازار شده است اما خیلی از گروه ها به دلیل ابهامات، عملکرد و وضعیت جهانی نامناسب باعث شدند که نقدینگی وارده بیشتر به سمت گروه های خاصی که از رفع تحریم  مانند بانک و خودرو منتفع می شوند حرکت کند.
    وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی رشد قیمت سهام در بورس از توجیه خارج است زیرا چنین افزایشی برای دوره میان مدت ، و نه برای بازه زمانی 10 روزه مناسب دیده می شود. در عین حال حجم معاملات دارای نوسانات شدید است و طی چند روز اخیر از 250 به 500 میلیارد تومان افزایش و سپس به 350 میلیارد تومان کاهش یافته است. این در حالی است که کاهش حجم معاملات به این شکل در حال حاضر مناسب نیست زیرا رشد بازار در کنار کاهش حجم معاملات نکته ای منفی برای دادو ستدها تلقی می شود.
    مدیرعامل اماکو تصریح کرد: در حال حاضر، بازار شایعات جایگزین تحلیل بنیادی و افق بلند مدت شده است و بیشتر نقدینگی موجود وارد چند گروه مشخص در معاملات بازار سهام می شود.
    این تحلیلگر بازار سرمایه ابراز داشت: بورس در وضعیت هیجانی همراه با نوسان شدید معاملات قرار گرفته است که این مهم شرایط را برای رشد واقعی بازار مهیا نمی کند چرا که صعود یا سقوط  این حجم از معاملات  نشانه مناسبی برای ورود به دادوستد های بازار سهام نیست. اما در گروه هایی همانند خودرو در بلند مدت احتمال رسیدن به قیمتی متعادل و قابل قبول وجود دارد.
    محسن عباسی بیان کرد: سهامداران به علت محدود بودن  گزینه های سرمایه گذاری همراه با جو روانی موجود اقدام خرید می کنند. این در حالی است که صندوق های سرمایه گذاری هم به سمت شرکت هایی که از رفع تحریم منتفع می شوند حرکت کرده اند.

    در واقع بازار سرمایه مانند قطاری می باشد که با سرعت سرسام آوری در حال حرکت است و دو سه روزی است که ترمز این قطار کشیده شده است اما قطار با شتاب کاهنده در حال توقف می باشد. بازار در حال حاضر در حال ایجاد خط ترمز می باشد، ترمزی که با عرضه های مکرر چند روزی است کشیده شده است. با این وجود  معتقدیم که بازار در بلند مدت و بر اساس ارایه بودجه های واقع بینانه و منطقی جای رشد  دارد  اما وضعیت فعلی متاسفانه چیزی جز هیجانات غیر منطقی و کوتاه مدت نیست که به واسطه نبود سهام  و گروه های متنوع در بازار رخ داده است و باعث هدایت نقدینگی به سمت چند گروه محدود شده است. بهتر است به دقت وضعیت عرضه ها در بازار را دنبال کنید  و حداقل در صورت ورود سهام غیر بنیادین گروه های یاد شده را در پورتفوی خود اضافه نکنید زیرا این سهم ها به دفعات امتحان خود را در بازار پس داده اند.
    وی توصیه کرد: سهامداران با دید کوتاه مدت و چنین افزایش قیمتی وارد بازار نشوند. در عین حال شناسایی پله ای سود امری عاقلانه برای سهامداران کوتاه مدت محسوب می شود . در سویی دیگر به سرمایه گذاران با دید بلند مدت پیشنهاد می شود که روی سهام خود بمانند.
    این کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت گروه های خودرو و بانکی نیز گفت: گروه بانکی نسبت به خودرو روند متعادل تری را پیش گرفته است ولیکن مدیران گروه خودرویی می بایست در خصوص وضعیت فروش سهام یا ارتباط با شرکای خارجی شفاف سازی های لازم را انجام دهد. زیرا  برخی از سهام خودرویی افزایش 50 تا 60 درصدی قیمت را طی یک ماه اخیر تجربه کرده اند و چنین روندی با بهانه رفع تحریم توجیه پذیر نیست.
    وی افزود:  درهفته جاری هیجانات به طور کامل فروکش می کند و بازار وارد فاز اصلاح قیمتی می شود که متاسفانه برخی از سهامداران از این امر متضرر می شوند.

     

    برچسب ها