عصر خودرو

در دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام شد؛

جذب ۱۲.۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد

عصر بازار- مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری دبیرخانه مناطق آزاد از جذب ۱۲.۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در این مناطق در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۸ خبر داد.

جذب ۱۲.۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در مناطق آزاد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»  به نقل از ایبِنا، محمد خضرایی‌منش درباره عملکرد سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد اظهار داشت: در مجموع دولت یازدهم و دوازدهم یعنی از سال 92 تا انتهای سال 97 بالغ بر 987 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری داخلی در مناطق آزاد جذب شده است.

    وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری داخلی بخش ارزی نیز دارد که شامل واردات ماشین‌آلات، خرید حق لیسانس و ..  است، افزود: در کنار سرمایه‌گذاری ریالی حدود 21 میلیارد دلار نیز ارزش بخش ارزی سرمایه‌گذاری داخلی در مناطق آزاد و ویژه بوده است.

    این مسئول با بیان اینکه حدود 12.7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیز در مناطق آزاد جذب شده است، گفت: این سرمایه‌گذاری‌ها تاکنون باعث ایجاد بالغ بر 478 هزار اشتغال مستقیم در مناطق آزاد و ویژه شده است.

    وی با بیان اینکه در آمار صنعت به ازای هر اشتغال مستقیم سه نفر نیز به صورت غیر مستقیم مشغول کار می‌شوند، افزود: از مجموع جمعیت کمتر از یک میلیون نفری در مناطق آزاد و ویژه 478 هزار نفر شاغل مستقیم هستند که نشان می‌دهد مناطق آزاد و ویژه بر مناطق پیرامونی خود نیز تاثیر گذاشته‌اند و اشتغالزایی برای این مناطق نیز داشته‌اند.

    مدیر توسعه سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری دبیرخانه مناطق آزاد با اشاره به اینکه از مجموع 478 هزار اشتغال مستقیم 116 هزار شغل در این 8 سال تولید شده که نشان می‌دهد عملکرد مناطق آزاد در این مدت مثبت بوده است، عنوان کرد: تا پایان 7 ماهه سال 98 نیز 1822 واحد تولیدی صنعتی فعال در مناطق آزاد وجود دارند و تعدادی واحد غیرفعال نیز در این مناطق داریم که از این تعداد واحد فعال، 625 واحد، واحدهای نوآور و فناور هستند.

    وی با بیان اینکه از مجموع 625 واحد 412 واحد تیم‌های نوآور هستند که عموما در زمینه آی‌تی کار می‌کنند، افزود: آی‌تی بازاری است که در تمام صنایع گسترده است و به سایر صنایع مانند فولاد شیلات و ... خدمات فنی مهندسی ارائه می‌کنند و بسیاری از این تیم‌ها صادرات خدمات فنی و مهندسی انجام می‌دهند.

    خضرایی‌منش ادامه داد: در منطقه آزاد انزلی که اکنون به هاب فعالیت‌های استارتاپی شمال کشور تبدیل شده و یکی از 5 نقطه تجمع تیم‌های استارتاپی در کشور است، استارتاپ‌هایی از تهران و سایر شهرها مهاجرت کرده‌اند و مشغول فعالیت در این منطقه هستند.

    وی ادامه داد: 207 واحد باقیمانده نیز واحدهای تولیدی های‌تک هستند که انتقال فناوری صحیحی را انجام داده‌اند و با تکنولوژی بالا در مناطق آزاد مشغول فعالیت هستند.

    برچسب ها