عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به لایحه بودجه ۹۹:

۱۷ درصد بودجه به بازار سرمایه بستگی دارد

عصر بازار- لایحه بودجه سال ۹۹ در حالی هفته گذشته تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است که اقتصاد کشور و همچنین مالیه دولت شرایط خاصی را تجربه می کند.

۱۷ درصد بودجه به بازار سرمایه بستگی دارد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب گفت: شرایط خاص که ناشی از تحریم نفتی ظالمانه است موجب شده دولت در مسیر تعادل بخشی به بودجه سال آینده خود توجه ویژه ای را به مراکزی نظیر بازار سرمایه نشان دهد که در گذشته چنین توجهی وجود نداشت.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته هنوز بودجه دولت راه زیادی تا تبدیل شدن به قانون دارد و احتمال تغییر مفاد آن وجود دارد و حتی حرف هایی در مورد احتمال تفویض بودجه به صورت دو دوازدهم نیز وجود دارد؛ چرا که مجلس در آخرین ماه های خود قرار دارد و احتمال آنکه به دلیل نزدیکی انتخابات، مجلس کنونی بررسی دقیق بودجه را به بعد از انتخابات یا حتی مجلس آتی واگذار کند، وجود دارد.

    دارابی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال آینده 17درصد بودجه به صورت مستقیم و غیر مستقیم به وضعیت بازار سرمایه بستگی دارد، اظهار داشت: بحث فروش دارایی های دولتی که از رقم 4هزار و 450میلیارد تومان در سال 98 به 50 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، قطعا در برگیرنده فروش برخی از دارایی های دولت در بازار سرمایه نیز خواهد بود.

    وی در کنار این بخش، پیش بینی 124هزار میلیارد تومان واگذاری دارایی مالی که 80هزار میلیارد تومان آن فروش اوراق دولتی خواهد بود نیز نیازمند یک بازار بدهی قوی و پویا است که این دو فرصت مناسبی برای بازار سرمایه است.

    این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: قطعا بازار سرمایه در سال آینده باید با چشم باز به این تحولات نگاه کند؛ از یک سو باید با مطالعه و منضبط باشد و از سوی دیگر، از اشتباهاتی که  نظام بانکی در تسهیلات تکلیفی مرتکب شد، دوری کند. 

    دارابی با اشاره به اینکه بازار سرمایه باید برای تحقق اهداف بودجه سال آینده از هم اکنون برنامه ریزی کرده و شرایط را مهیا سازد، افزود: تعمیق بازار سرمایه، بازبینی مقررات به خصوص اگر برنامه دولت در برگیرنده فروش دارایی ها در قابل صندوق قابل معامله  ETF باشد عمیق سازی بازار بدهی و مقابله با تهدیدات این بازار که ناشی از محدود سازی ابزارهای این بازار از جمله صندوق ها بوده است، می تواند نقش مهمی در موفقیت بازار سرمایه در سال 99داشته باشد.

    وی اظهار داشت: بازار سرمایه در سال 98و 97توانست خود را در برابر تورم و رشد بازارهای کاذب اثبات کند و در برابر شرایط سخت این دوسال کارنامه مناسبی را برجای بگذارد.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: سال 99 نیز سال اوج مشکلات و جنگ اقتصادی خواهد بود که در این شرایط آماده بودن و بررسی دقیق شرایط و امکانات و اهداف بسیار ضرورت دارد و این امر در گام اول با بررسی دقیق لایحه بودجه میسر خواهد شد.

    دارابی ادامه داد: در همین حال باید بازار سرمایه خود را برای برخی از مسایل آتی که ممکن است عملیاتی شود آماده کند.

    وی با بیان اینکه یکی از احتمالات، تغییر در شرایط سهام عدالت و آزاد سازی صدها میلیارد تومان سهام این بخش است، اظهار داشت: به نظر می رسد این مساله به عنوان یک کمک دولتی به عموم مردم پتانسیل عظیمی برای عمق بخشیدن به بازار دارد اما باید برای آن از قبل بازار را آماده کرد.

    برچسب ها