عصر خودرو

در کنفرانس پساتحریم ترکیه مطرح شد:

جزئیات سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش پتروشیمی قشم

عصر بازار- در کنفرانس بین‌المللی ایران پساتحریم، صحبت‌های تازه‌ای در خصوص سرمایه‌گذاری‌های جدید در جزیره قشم انجام شد که بخشی از آن مربوط به حوزه پتروشیمی بود.

جزئیات سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش پتروشیمی قشم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، هتل آکرا باروت شهر آنتالیا دوم و سوم بهمن ماه امسال میزبان سخنرانان و شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی ایران بعد از تحریم‌ها بود. این کنفرانس با شرکت مدیران ارشد شرکت‌های بین‌المللی نفتی، مسوولان اقتصادی ایران، مسوولان اقتصادی کشور میزبان (ترکیه) و سرمایه‌گذاران از 11 کشور آسیایی و اروپایی برگزار شد.

    در این رویداد در خصوص پروژه‌های مختلف برای سرمایه‌گذاری در ایران در دوران جدید پس از اجرایی شدن برجام، بحث و گفت‌وگو و پروژه‌های مختلف ارائه شد. برگزار کنندگان این کنفرانس اتحادیه جهانی اقتصاد انرژی (IAEE)، اتحادیه اقتصاد انرژی ترکیه و انجمن اقتصاد انرژی جمهوری اسلامی ایران هستند.

    پروفسور گورکان کمبارواغلو، رئیس اتحادیه جهانی اقتصاد انرژی، استاد دانشگاه بوغازیچی ترکیه و ریاست اتحادیه اقتصاد انرژی ترکیه، ریاست این رویداد دو روزه را بر عهده داشت.

    اولین بخش این کنفرانس به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور بالاخص در منطقه آزاد قشم، به عنوان قطب صنعتی برنامه‌ریزی شده برای مناطق آزاد کشور اختصاص داده شده بود. این بخش توسط فرهاد تقی‌زاده حصاری، استاد اقتصاد دانشگاه کیو و توکیو ژاپن و مشاور ارشد مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه قشم مدیریت شد.

    سخنرانان دیگر این بخش علی حسن‌زاده، مشاور ارشد مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه قشم، میثم رفیعی پرهیزکار، مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک سازمان منطقه آزاد قشم و محمد جواد دهقاتی تفتی، مدیر کل نفت و انرژی سازمان منطقه آزاد قشم بودند.

    در این بخش از کنفرانس فرهاد تقی‌زاده، استاد دانشگاه توکیو ژاپن و مشاور ارشد مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه قشم در خصوص یکی از پروژه‌های اخیر در دست اجرا در منطقه آزاد قشم یعنی پروژه تاسیس قطب مالی، سخنرانی ایراد کرد.

    تقی‌زاده در این بخش عنوان کرد: «در دوران پساتحریم فرصت‌های مختلفی برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به کشور ایجاد می‌شود، اما برای برخی از بخش‌ها گشوده شدن درهای اقتصادی کشور برای سرمایه‌گذاران خارجی یک شبه و به یکباره ممکن است تهدید به حساب آید و ریسک بالایی داشته باشد. یکی از آن بخش‌ها بخش مالی است. در بیش از یک دهه از تحریم اقتصادی ایران و حتی پیش از آن، موسسات مالی خارجی (بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکت‌های خدمات مالی) حضوری در ایران نداشته‌اند. گشودن درهای اقتصادی کشور برای حضور موسسات مالی خارجی در سرزمین اصلی به یکباره، می‌تواند برای سیستم مالی کشور خطرناک باشد، چرا که بانک‌ها و دیگر موسسات مالی داخلی (بیمه‌ها، بازار سرمایه و...) در حال حاضر آنگونه که باید و شاید آمادگی لازم برای رقابت کردن با موسسات مالی معظم خارجی را ندارند. »

    وی ادامه داد: «از سمت دیگر، ورود موسسات مالی خارجی می‌تواند منابع مالی ارزان را به کشور عرضه کند که خبر بسیاری خوبی است. یکی از استراتژی‌های پیشنهادی برای سیستم مالی کشور می‌تواند، ورود موسسات مالی خارجی از طریق دروازه مناطق آزاد به سرزمین اصلی باشد. از همین رو بود که ایده شکل‌گیری مرکز مالی بین‌المللی قشم به عنوان تنها قطب مالی بین‌المللی کشور شکل گرفت و برنامه‌ریزی برای طراحی آن در حال اجرا است. بدین ترتیب که موسسات مالی خارجی ابتدا به مرکز مالی بین‌المللی قشم وارد شده، و از طریق این مرکز بتوانند به قشم، دیگر مناطق آزاد و سرزمین اصلی به ارائه خدمات مالی بپردازند، که این خود در کاهش ریسک ناشی از ورود یکباره این موسسات به سرزمین اصلی و نیز در ارتقای بهره وری و قدرت رقابتی در موسسات مالی داخلی برای رقابت کردن با موسسات مالی خارجی، به مرور زمان می‌تواند بسیار موثر باشد.»

    تقی‌زاده عنوان کرد: «تاسیس مرکز مالی بین المللی قشم می‌تواند منابع مالی ارزان قیمت برای منطقه آزاد قشم، دیگر مناطق آزاد کشور و سرزمین اصلی و ارتقای سطح فعالیت‌های اقتصادی به موجب آن، افزایش سطح درآمدهای مالیاتی برای منطقه آزاد قشم به صورت خاص و برای مناطق آزاد دیگر کشور به صورت عام و کاهش وابستگی به بودجه دولت مرکزی را به ارمغان بیاورد. پروژه تدوین نقشه راه این طرح برای منطقه آزاد قشم در حال حاضر در دست تهیه بوده و در فاز بعدی این پروژه از موسسات مالی خارجی برای حضور در این مرکز مالی بین المللی دعوت به عمل می‌آید.»

    بر اساس این گزارش، دیگر سخنرانان این بخش علی حسن‌زاده، مشاور ارشد مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه قشم بود که در خصوص شاخص‌های کلان اقتصادی کشور مطالبی را ارائه کرد. در ادامه پرهیزکار، مشاور ارشد مدیر عامل و مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک سازمان منطفه آزاد قشم در خصوص فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور به صورت عام و نیز منطقه آزاد قشم به صورت خاص مطالبی را ارائه کرد.

    قسمت آخر این بخش سخنرانی محمد جواد دهقاتی تفتی، مدیر کل نفت و انرژی سازمان منطقه آزاد قشم بود. وی در این بخش در خصوص اولویت‌های سرمایه‌گذاری دربخش نفت و گاز و پتروشیمی قشم مطالبی را ایراد کرد.

    بر اساس این گزارش، قشم با دارا بودن ذخایر غنی گازی (ظرفیت تولید 30 میلیون متر مکعب گاز در روز) می‌تواند به قطب صادرات پتروشیمی کشور تبدیل شود و از این رو به نظر می‌رسد پرداختن به پروژه‌های بخش پتروشیمی و جذب سرمایه‌گذار در این بخش نیز برای منطقه آزاد قشم از اهم موارد است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها