عصر خودرو

عضو کمیسیون صنایع مجلس:

دستگاه‌های دولتی نیازهای وارداتی خود را اعلام کنند

عصر بازار- عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه دستگاههای دولتی باید نیازهای فناورانه خود را که قبلا از مسیر واردات تامین می‌شد، اعلام کنند، گفت: سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها با تولید داخلی همراه نیستند.

دستگاه‌های دولتی نیازهای وارداتی خود را اعلام کنند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت حمایت و استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای تامین کالاهای مورد نیاز در کشور، گفت: در شرایط تحریم، مسائل مربوط به تولید و تعرفه‌های واردات و صادرات باید به گونه‌ای تنظیم شود که نتیجه آن، حمایت از تولید داخلی باشد؛ بر این اساس در چنین وضعیتی، اگر بتوانیم حداکثر استفاده را از توان و پتانسیل داخل ببریم، قطعا خیلی از مشکلات حل و یا حداقل کمتر خواهند شد.

    وی تصریح کرد: در حال حاضر از 50 درصد توان تخصصی و اجرایی تولیدکننده‌های داخلی هم استفاده نمی‌شود؛ در حالیکه بر اساس مطالعات انجام شده، بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخل، افزایش تولید و حل موضوع اشتغال، افزایش صادرات و تامین ارز مورد نیاز کشور را به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین از هر زاویه که به این موضوع نگاه کنیم، بحث حمایت از تولید داخلی باید در اولویت دولت و سایر سازمانها باشد و حتی اگر تحریم هم کاهش پیدا کرد، نباید به شرایط قبل بازگردیم.

    گرمابی با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی باید درخواست‌های فناورانه خود که پیش‌تر از مسیر واردات تامین می‌شدند را اعلام کنند، گفت: دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی و شرکتهای دانش‌بنیان از بی‌توجهی دستگاه‌های دولتی به تولیدات داخلی گله‌مند هستند؛ چراکه متاسفانه سازمانها و وزارتخانه‌ها با تولید و پژوهش داخلی، همراه نیستند.

    وی ادامه داد: از آن طرف، دست کم تا پیش از این وزارتخانه‌ها صرفا دنبال برآورده شدن نیازشان بودند و اگر این نیاز از خارج کشور سریعتر، مطمئن‌تر و با قیمت کمتر تامین می‌شد، ترجیح می‌دادند کالای مورد نظرشان را از خارج تهیه کنند؛ این در حالی است که در شرایط تحریم، امکان واردات کمتر شده و این می‌تواند نقطه قوتی برای تولید داخل باشد تا وزارتخانه‌ها به توان داخلی متکی شوند و به آن مراجعه کنند.

    نماینده مردم نیشابور در مجلس خاطرنشان کرد: بنابراین شرایط موجود حداقل برای مراکز پژوهشی و شرکتهای دانش‌بنیان خوب است؛ اما تاکنون ارتباط پرسنل این مراکز با وزارتخانه‌ها و سازمانها مناسب و کامل نبوده است، با این حال قطعا وضعیت کنونی باید مشوق شکل‌گیری این ارتباط باشد؛ زیرا چارهای جز تامین کالا از داخل نیست.

    وی در ادامه افزود: این کار باعث خواهد شد بسیاری از کالاهایی که تا پیش از این از خارج وارد می‌شده، در داخل تولید شود و البته در این راستا گاهی لازم است فرصت بیشتری به تولیدکننده داد تا کالاها را با کیفیت مناسبی در داخل بسازند؛ برای مثال حدود یک سال در صنعت خودرو مشکل داشتیم؛ ولی به این ترتیبی که اشاره کردم، مشکلات کمتر شده و در حال حاضر قطعات خیلی کمی وجود دارد که ما نتوانیم در داخل تولید کنیم.

    عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: باید هر دو شکل نمایشگاه تقاضامحور و عرضه محور را در کنار هم داشته باشیم. یعنی هم پژوهشگاهها و شرکتهای دانش بنیان و هم شرکتها و سازمانها توانمندی و نیازهای خود را ارائه دهند تا ارتباط مناسب برقرار شود؛ این در حالی است که اصولاً نمایشگاهها به خاطر این است که ارتباط بین دو طرف تأمین‌کننده و فرد متقاضی شکل بگیرد؛ در این صورت تامین کالا صورت خواهد گرفت و نیاز به واردات هم کمتر می‌شود.

    برچسب ها