عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که عناوینی چون "فعالیت معدنی ها و فولادی ها در کنار یکدیگر ارزشمند است"،" نظام انبارداری، مشوق ورود پسته کاران به بورس کالا"، "لزوم عرضه کل زنجیره تولید در بورس کالا" و "پسته بورسی می تواند مانند زعفران موفق باشد" از مهم ترین آنها بود. همچنین هفته پیش پذیرش عایق رطوبتی و میلگرد فولادی دو شرکت در بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، مهمترین رویدادهای تالار نقره ای به شرح زیر است:

    فعالیت معدنی ها و فولادی ها در کنار یکدیگر ارزشمند است

    در هفته گذشته رییس انجمن سنگ آهن ایران با بیان اینکه فعالیت معدنی ها و فولادی ها در کنار یکدیگر ارزشمند است، گفت: تعامل و هم افزایی حلقه مفقوده میان معدنی ها و فولادی هاست تا با تلاش مضاعف به رونق تولید کشور کمک شود؛ همچنین در حوزه فروش محصولات، بورس کالا به عنوان بستری شفافیت، راهگشاست تا با فاصله گرفتن از قیمت گذاری دستوری، مواد اولیه براساس شرایط بازار به فروش برسد.

    مهرداد اکبریان با اشاره به اینکه معدنی ها باید به دنبال نقشه راهبردی معدن و صنایع معدنی و فولادی نیز باید به دنبال طرح جامع فولاد باشند، افزود : اگر همه به این مهم مقید باشند که قیمت ها در بازار نوسان دارد و سود و ضرر حاصله در بین همه به صورت عادلانه تقسیم شود و کل زنجیره از آن منتفع شوند،ناراحتی ایجاد نمی شود. باید به ماهیت بازار و عرضه و تقاضا باز گردیم،مکانیسم های دستوری ممکن است تا زمانی کاربرد داشته باشد اما همیشگی نیست.

    نظام انبارداری، مشوق ورود پسته کاران به بورس کالا

    نایب رئیس انجمن پسته ایران گفت: فعالان بازار پسته و کشاورزان همواره برای نگهداری 10 تن پسته، این نگرانی را داشتند که کجا، چگونه و با چه هزینه ای محصولشان را نگهداری کنند اما امروز با سازوکار بورس و معاملات گواهی سپرده پسته این مشکل قدیمی به سادگی برطرف شد.

    کریم امین زاده با اشاره به مزایای عرضه پسته در بورس گفت: با توجه شکل گیری معاملات گواهی سپرده و قرارداد آتی پسته، این مزیت برای کشاورز وجود دارد که نگرانی برای نگهداری پسته را نداشته باشد.

    این کارشناس حوزه پسته همچنین بزرگترین مزیت عرضه پسته در بورس کالا را تسهیل روند خرید و فروش برای خریداران و متقاضیان عنوان کرد و گفت: بزرگترین مزیت برای معامله گران است که علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه، به سادگی از طریق سیستم های الکترونیکی، پسته را خرید و فروش کنند.

    شناسایی بهترین بازارها در بورس امکان‌پذیر است

    مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان گفت: با توجه به وجود تضمین در بازار بورس و دسترسی بیشتر سرمایه داران به این امکان، باغداران دارای گواهی سپرده پسته می توانند با حضور در معاملات بورس، مناسب ترین بازارها را از آن خود کنند.

    محسن طباطباییان تصریح کرد: با ورود پسته کاران به معاملات گواهی سپرده پسته در بورس کالا، این باغداران هستند که می‌توانند بازار را تصاحب کرده و محصول خود را به قیمت واقعی و روز به فروش برسانند و در کوتاه ترین زمان وجه حاصل از معامله را دریافت کنند.

    وی ادامه داد: امروز بسیاری از دلالان با بازارگرمی و خرید محصول پسته از باغداران به قیمت غیرواقعی، کشاورزان را متحمل خسارت و سود ناشی از این محصول را از آن خود می کنند که با ورود به معاملات بورس، کشاورزان در این زمینه از قدرت بیشتری برخوردار خواهند شد.

    لزوم عرضه کل زنجیره تولید در بورس کالا

    سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی معتقد است پیاده سازی تاکتیک‌های اصولی برای اقتصاد تنها در بستری شفاف میسر است و اگر می‌خواهیم نرخ‌های واقعی و براساس منطق بازار در اقتصادمان کشف شود، باید زمینه ورود کلیه کالاها در زنجیره های تولید به بورس کالا را فراهم کنیم و آن زمان اجازه دهیم قیمت‌ها به صورت واقعی کشف شوند.

    علی ابراهیمی تاکید کرد: روی آوردن به بورس کالا و توجه به مکانیسم بازار و استفاده از ظرفیت ها و ابزارهای مالی قابل استفاده در آن می‌تواند زمینه بروز بسیاری از فسادهای اقتصادی را از بین ببرد و کشور را به سمت شفافیت اقتصادی سوق دهد.

    وی تاکید کرد: با توجه به التهابات قیمتی که در سال های اخیر به ویژه امسال با آن رو به رو بوده ایم، بورس کالا توانسته است هم از لحاظ ضریب اطمینان در معامله، کیفیت محصول و بازگشت پول به تولیدکننده و همچنین کشاورز عملکرد خوب و قابل قبولی از خود نشان دهد.

    پسته بورسی می تواند مانند زعفران موفق باشد

    به گفته رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران نمونه موفق اجرا شده از عرضه محصول در بورس را برای زعفران شاهد بودیم که این روند مطلوب برای پسته می تواند بر رونق تجارت این محصول بیافزاید.

    محمدحسن شمس‌فرد ، به سابقه فعالیت ایران در بازار پسته اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر فعالیت رسمی حدود 270 نفر در صادرات خشکبار و تمدید کارت آنها برای هر سال و صادرات حدود 44 هزار و 370 تن پسته و مغز پسته در سال 97، می‌تواند بخشی از سابقه فعالیت ایران در بازار این محصول را به نمایش بگذارد.

    وی در خصوص عرضه پسته در بورس نیز عنوان کرد: پسته از آن دسته محصولاتی است که خریدار آن، باید از کیفیت آن اطمینان پیدا کرده و سپس خریداری کند. لذا بورس می‌تواند در صورت فراهم کردن شرایطی برای بررسی فیزیکی محصول و الزام رعایت استانداردها، این محصول را عرضه کند.

    پذیرش عایق رطوبتی و میلگرد فولادی دو شرکت در بورس کالای ایران

    در هفته گذشته مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران اعلام کرد که پذیرش کالای عایق رطوبتی تولید شرکت سفید بام جنوب و میلگرد فولادی، تولید شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان پس از بررسی و مستندات در دویست و چهل و چهارمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ 17 آذر ماه در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.

    برچسب ها